Annons

Ljuskänslighet och omfång på fotografisk film

Produkter
(logga in för att koppla)

Goupil

Aktiv medlem
En tanke:

Anledningen till att man har olika grader av känslighet på film, och att man har inställningsmöjligheter på kameran som reglerar hur mycket ljus som faller på filmen (alltså, bländare och slutare) är ju för att filmen inte har ett hundraprocentigt omfång - filmen klarar inte av att återge alla nyanser i högdagrar och lågdagrar i alla situationer, och därför tvingas fotografen att, så att säga, "lägga filmens omfång" i det intervall där filmen kan registrera så mycket information som möjligt av ljusförhållandet i den miljö han fotograferar.

Filmkänsligheten är ju stigande enligt en logaritm - d.v.s. då man räknar i steg på slutare och bländare dubblas eller halveras mängden ljus per ett steg, och på samma sätt fungerar filmer - en 400-film är dubbelt så ljuskänslig som en 200-film.

Vad är det som hindrar att man tar fram en film som inte bygger på denna logaritm, utan att filmens ljuskänslighet bygger på 1, 2, 3, 4 (osv.), och där ljuskänsligheten ökar decimalt så att säga. Man skulle väl då få ett omfång som täckte ett större spektra av låg- respektive högdagrar? Och följden av detta skulle bli att man inte behövde göra några inställningar på kameran för att reglera mängden infallande ljus, utan helt enkelt jämt köra på en slutartid och en bländaröppning och få total täckning i alla nyanser?

Jag känner att jag kanske är ute och cyklar lite.

Jag har tappat bort mig, jag förstår inte vad jag menar längre...

Är det någon som förstår vad jag menar, eller skall jag gå och gömma mig?

Skulle tro att fotoelektriska effekten, och det faktum att det bara kan finnas en ändlig mängd silver på en given yta att saturera sätter stopp för planerna på filmen med oändlig dynamik.

Spännande!

Desvärre förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Varför skulle filmen få större dynamiskt omfång om ljuskänsligheten gjordes linjär? Själv föreställer jag mig att det skulle bli tvärt om, eller i vilket fall så skulle skuggpartierna bli lidande.

Ja, jag tänkte nog åt fel håll. Men omvänt då?

Låt säga att man har en fotografisk film vars ljuskänslighet följde en logaritm där varje steg motsvarades av en tredubbling? Skulle inte filmen få större dynamik då?

För det här med en fördubbling av ljuset per steg kan ju inte vara att det helt enkelt är det övre gränsen för hur dynamisk en emulsions ljuskänslighet kan bli?

Hur kommer det sig i så fall att filmer påpassligt nog följer denna logaritm exakt, dvs att ljuskänsligheten faller/ökar med exakt 100% per steg.

Det låter som ett förhållande man har konstruerat fram för att man lättare skall kunna räkna på det.

Två-logaritmen kommer sig av att ljusmängden just fördubblas/halveras (faktor två) för en ändring på ett exponeringssteg.

Goupil skrev:
...Hur kommer det sig i så fall att filmer påpassligt nog följer denna logaritm exakt, dvs att ljuskänsligheten faller/ökar med exakt 100% per steg...
Så är det inte :)

Vi jämför två filmer, Tri-X och Tmax 400, och exponerar dem så att en ljusgrå ton får exakt samma svärta på filmen.
Om vi minskar exponeringen två steg, då kommer Tri-X bli något med svärtad, ökar vi två steg kommer Tri-X bli mindre svärtad.

Varje film har sin personliga återgivning av toner, vad man gör att pricka in en ton som motsvarar nästan svart och bestämmer filmens känslighet efter den.
Sedan tar man en ljus ton (ungefär som ett vitt papper) och bestämmer framkallningen efter den.
Alla toner där emellan kommer variera lite i svärta mellan olika filmer.

Det är därför Tri-X är så bra att använda när motivet innehåller mörka toner. Medan TMY är bra för motiv med mycket ljusa toner, skillnanden mellan ljusa nyanser blir tydligare med den filmen, jämfört med Tri-X.

Det är därför Tri-X är så bra att använda när motivet innehåller mörka toner. Medan TMY är bra för motiv med mycket ljusa toner, skillnanden mellan ljusa nyanser blir tydligare med den filmen, jämfört med Tri-X.
Uj, det där är vara den mest klarsynta förklaringen av högdagerseparerande och lågdagerseprerande filmer jag sett.

Tack Peter.
Juste artikel du skrev senast, i digitalfototidningen...

Vill förtydliga en förklaring
mipert skrev:
...Om vi minskar exponeringen två steg, då kommer Tri-X bli något med svärtad, ökar vi två steg kommer Tri-X bli mindre svärtad...
Svärtningsökningen minskar alltså, jämfört med TMY, när man ökar exponeringen

ANNONS
Götaplatsens Foto