Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmäta Nikon CLS vid 1/8000?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Som jag förstått så klarar Nikon CLS av väldigt korta slutartider, ända ned till 1/8000 sek och det uppnås genom att blixten avfyrar en kaskad av blixtar, vilket gör att hela bilden blir belyst trots att slutaren endast är en smal springa som rinner över sensorn. Rätt så långt eller?

Okej, nu min följdfråga, hur fungerar det att ljusmäta med t.ex. Gossen eller Sekonic i en sådan uppställning? Krävs det en speciell ljusmätare för att hantera höghastighetssynk?

Ja.

Ja.

Nej.
................................
:)

De flesta normala ljusmätare är integrerande, dvs de mäter ALLT ljus under en viss minimitid. Ifall sedan ljuset under denna tid är utspritt över 1/500s eller 1/8000s är egalt. Ljusmängden är densamma. Det bör alltså inte vara något problem oavsett vilken slutartid du har valt.

Okej, så jag skall leta efter en ljusmätare som klarar 1/8000 och kan ignorera förblixten?

Finns det någon sådan? Tittade lite på Sekonic L-758DR och t.o.m. den klarade "bara" blixttider ned till 1/1000.

Förslag mottages tacksamt ;-)

Senast ändrad:
uhm.... Förblixt?
Förblixt = TTL förkontroll - varför ska du då mäta blixten?

I övrigt får du nog fråga de som tillverkar ljusmätaren om detaljer - det jag kan tänka mig är att det kan uppstå problem om den "hackade" ljuspulsen får mätaren att stänga av efter första pulsen i pulståget.

Totaltiden för slutarsvepet är ju ca 1/200, oberoende av om "slutartiden" bara är 1/8000.

CLS är ju inte nödvändigtvis riktigt samma sak som Auto FP High Speed Sync. Är det förresten nödvändigt med 1/8000s, vad är det du vill "frysa"?

Nikon CLS använder väl förblixten för att skicka inställningen från Commandern till alla remoteblixtar, därav förblixt, eller gäller den bara TTL-mätning? Remoteblixtarna vill jag ju köra helt manuellt, men styra inställningen från commandern, därav kontrollerad manuell ljusmätning.

1/8000 är den kortaste slutartiden som blixtarna kan synka mot och ändå belysa hela sensorn. Har provat med 1/4000 för att få svart bakgrund men belysa modellen när det var plåtning i upplyst vardagsrum. Funkade hyfsat, blev iaf nöjd med resultat, trots att vi inte var i studio ;-)

utfyllnad

alltså inte böjda men komprimerade-expanderande.

nuförtiden har alla kameror vertikalgående slutare
men min gamla minolta hade horisontalgående slutare
som bara synkade på 1/60 sekund.

Om man tar en sådan, plåtar en cyklist som rör sig 4m/sec (knappt 15km/timmen)
så hinner cykeln röra sig 7 cm.

om du fyller hela bildrutan med cykel så blir den antingen 7cm längre eller 7 cm kortare
beroende på från vilket håll den kommer. Vad man oftast ser är att hjulen blir ovala.

Ta och plåta cyklar men du måste ta höjdformatsbilder så kan du nog få fram effekten.

hss

gå tillbaka och kolla vad du hade för iso och bländare när du synkade på 4000del
så ser du sorgligt nog att det blir liksom igen effekt kvar alls i blixten. typ 5-6 bländarsteg
tappar du nog. Så det blir väldigt få tillfällen då du har nån nytta av hss.
Vad är det du vill göra?

1/200 F5.6 ISO200 borde räcka för att få konstantbelysningen väldigt mörk i ett vardagsrum - då behöver du inte använda FP HSS alls. Det är ju bara att prova (utan blixt). Helt svart är det svårt att få om du använder blixt iaf, om du inte skärmar av ströljus från blixten VÄLDIGT noga.

Vill man frysa rörelser är det faktiskt mycket bättre att köra två-tre blixtar på 1/8 effekt och 1/200s slutartid. Brinntiden på en SB800 på 1/8 effekt är mindre än 1/2000s - mycket kortare än vad du kan få någon sorts slutare att arbeta.

Jag skulle nästan tro att du får lika mycket ljuseffekt av en skoblixt (SB6-7-8-900) på 1/8 effekt som du får när du ställer upp den på max effekt och försöker köra 1/8000 sekund FP HSS.

Använder du slavblixtarna i manuellt styrkeläge kan du köra CLS från kameran med ett IR-bandpassfilter på kamerablixten, då kommer inte ljusmätaren se "instruktionerna" från mastern, bara slavblixtarnas effekt.

Böjd bild

Jaha, så har man lärt sig något nytt igen ;-)

Vilket forum det här är! Har äntligen fått förklaringen till vad x320 (Nikon D300s) står för i slutartid, slutarens "hastighet" över sensorn.

Bifogar bild från Wikipedia, samt länk till bilden. Enligt vad jag läste så var det okej att sprida bilden men om någon moderator här väljer att ta bort bilden så finns ju länken kvar ;-)

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Focalplane_shutter_distortions.jpg

Bilagor

• Focalplane_shutter_distortions.jpg
    Focalplane_shutter_distortions.jpg
    15.9 KB · Visningar: 113
ANNONS
Götaplatsens Foto