Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätning D80

Produkter
(logga in för att koppla)

hedmar

Avslutat medlemskap
Har nyligen köpt mig en Nikon D80. Har en fråga jag hoppas jag kan få svar på här. Gick en fotokurs i somras och då talades det om att man bör utföra ljusmätning innan man fotar. Har hittat i manualen hur man väljer vilken typ av mätning man vill utföra (centrumvägd,spot, 3D-färmatris) så långt är allt klart. Men hur utför jag själva mätningen? Räcker det med att jag har valt nått av dom tre alternativen?

Tacksam för svar..

När kameran är påslagen och du har tryckt ner avtrycket till hälften så jobbar ljusmätaren.

Ljusmätaren föreslår kontinuerligt en tid & en bländare.

Men hur fungerar det om jag plåtar i manuelt läge?

Då väljer du både slutartid och bländare och ljusmätaren mäter samtidigt.
Hade D80 och jag har för mig att du i sökaren kan se hur din exponeringsinställning är jämfört med kamerans uppmätta. Det syns genom att man på en mätare har ett nolläge där man ligger "rätt" och på noll om man väljer slutar- bländarvärden som överensstämmer med exponering som kameran mäter upp. Sen kan du se hur mycket plus eller minus jämfört med denna du ligger.

ANNONS
Götaplatsens Foto