Annons

Frågor ang. stor gruppfotografering (70 pers)

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexEliasson

Aktiv medlem
Hej!

Jag ar fått förfrågan om att ta ett gruppfoto på en högskoleklass som tar examen tidigt nästa år och har några frågor angående detta.

Till att börja med kan jag säga att jag inte har någon erfarenhet av stora gruppfoton så för mig är det lite läskigt med tanke på allt som kan gå fel.

Gruppen som skall fotograferas består av 70(!) personer så det är ingen liten grupp vi talar om. De ska fotograferas i en större lokal där det tydligen fotograferats en del tidigare, dvs gruppfoton så jag antar att den lokalen är någorlunda stor.

När det kommer till utrustning så känner jag att jag saknar en del som känns nödvändigt. Vad är det egentligen för utrustning som behövs?Jag tänker direkt på paraply/studioblixtar - två stycken åtminstone. Jag tänker även att en skaplig vidvinkellins behövs men eftersom jag inte har måtten på lokalen är det svårt att säga hur vid den bör vara.

Jag har en Nikon D7100 och den kommer sköta sig fint, däremot saknar jag någon vidare bra vidvinkellins. Jag har en kitzoom på på 18-105 som kan fungera men den är rätt oskarp i kanterna på 18mm så vi kan säga 24-105 på denna. Utöver detta har jag en blixt (Nikon SB-800) och en laptop.

De vill inte ha några utskrifter utan endast bildfilen (antagligen för att själva spara in några ören och printa själva). Jag är lite emot detta då resultatet antagligen kommer bli halvdant när de sedan själva skriver ut på expeditionens laserskrivare eller liknande.

Jag har säkert glömt någon viktig information så om någon känner att den har tid att svara så får ni gärna lägga till svar på viktiga frågor som jag missat att ställa.

Sista punken är ett pris - vad kan man tänka sig ta betalt för detta utöver vad eventuell hyra av utrustning kan komma att kosta. Det tillkommer nog en del bearbetning av bilden i efterhand då vissa säkerligen blundar, andra tittar åt fel håll och en tredje räcker ut tungan. Så pris för min tid och för bildfilen i sig. Ha också i beräkningarna att jag inte har någon erfarenhet av just denna typ av fotografering.

Jag är otroligt tacksam för svar och gärna innan fredag då det är då de vill ha mitt prisförslag.
 

Anita

Medlem
Hej!

Jag ar fått förfrågan om att ta ett gruppfoto på en högskoleklass som tar examen tidigt nästa år och har några frågor angående detta.

Till att börja med kan jag säga att jag inte har någon erfarenhet av stora gruppfoton så för mig är det lite läskigt med tanke på allt som kan gå fel.

Gruppen som skall fotograferas består av 70(!) personer så det är ingen liten grupp vi talar om. De ska fotograferas i en större lokal där det tydligen fotograferats en del tidigare, dvs gruppfoton så jag antar att den lokalen är någorlunda stor.

När det kommer till utrustning så känner jag att jag saknar en del som känns nödvändigt. Vad är det egentligen för utrustning som behövs?Jag tänker direkt på paraply/studioblixtar - två stycken åtminstone. Jag tänker även att en skaplig vidvinkellins behövs men eftersom jag inte har måtten på lokalen är det svårt att säga hur vid den bör vara.

Jag har en Nikon D7100 och den kommer sköta sig fint, däremot saknar jag någon vidare bra vidvinkellins. Jag har en kitzoom på på 18-105 som kan fungera men den är rätt oskarp i kanterna på 18mm så vi kan säga 24-105 på denna. Utöver detta har jag en blixt (Nikon SB-800) och en laptop.

De vill inte ha några utskrifter utan endast bildfilen (antagligen för att själva spara in några ören och printa själva). Jag är lite emot detta då resultatet antagligen kommer bli halvdant när de sedan själva skriver ut på expeditionens laserskrivare eller liknande.

Jag har säkert glömt någon viktig information så om någon känner att den har tid att svara så får ni gärna lägga till svar på viktiga frågor som jag missat att ställa.

Sista punken är ett pris - vad kan man tänka sig ta betalt för detta utöver vad eventuell hyra av utrustning kan komma att kosta. Det tillkommer nog en del bearbetning av bilden i efterhand då vissa säkerligen blundar, andra tittar åt fel håll och en tredje räcker ut tungan. Så pris för min tid och för bildfilen i sig. Ha också i beräkningarna att jag inte har någon erfarenhet av just denna typ av fotografering.

Jag är otroligt tacksam för svar och gärna innan fredag då det är då de vill ha mitt prisförslag.
Hej Alex,

Att plåta stora grupper är alltid en utmaning. Jag har vid ett flertal tillfällen klippt in huvuden från en annan bild, då det alltid är någon som inte är nöjd med just hur de ser ut.

Prisförslag kan jag inte hjälpa dig med, håller själv på att våndas över vad jag ska begära för dagsarvode i ett företagsjobb där personalen ska plåtas enskilda. De har 1500 anställda! Även om kanske inte alla kommer att bli plåtade.

Däremot kan jag ge ett tips när det gäller gruppfotograferingen. Mitt knep när det gäller att undvika blundande ögon är att be alla sluta ögonen, räkna ner och sen öppna dem samtidigt. DÅ knäpper jag :)
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Tack för ditt svar och dina tips, kommer att hjälpa.

Vet du något om vad för typ av blixtar som kan behövas för detta? Jag har tidigare endast använt 200w blixtar m paraply, någon standardvariant jag fick låna. Detta till en fotografering med 8 personer. Jag har försökt läsa på och det verkar vara bra att ha 1200w effekt för riktigt stora grupper. Jag kan anses vara väldigt grön inom området så all hjälp uppskattas verkligen.

Prismässigt så tänkte jag inte lägga mig så högt för just detta uppdrag, dels för att min kunskapsnivå är låg, dels för att jag hör det lite som en tjänst då de inte hittat någon annan som har möjlighet. Så, priset kommer att täcka uttustningshyra och några måttliga timpenningar för arbetet.
1500 lite drygt att plåta låter som en riktig utmaning. Ett sådant stort företag bör dock rimligtvis ha råd att betala så sikta högt tycker jag, du kommer nog sitta många timmar efter plåtningen också och arbeta. Lycka till!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har ingen jätterfarenhet av blixtfotografering.
Men brassar du på med en 1200W så kommer du att få ett ljust centrum o fallande utåt kanterna.
Jag gissar att det är bättre att ha fler svagare blixtar som sprids ut än få kraftiga, allt för att få en jämnare belysning på gruppens hela yta.
 

Anjou

Aktiv medlem
Du kommer att behöva mycket ljus. Både för att få skärpedjup och för att inte få skuggor när personerna skymmer varandra. Fyra paraplyer får du nog ha. 1200 ws är att föredra. Höga stativ för att få in ljuset i gruppen.

Planera ordentligt innan. Testa att rigga upp och mät ljuset på olika ställen innan alla kommer. Oavsett hur rutinerad du är så blir det stressigt när gruppen väller fram som yra höns och undrar var de ska stå. Du måste ta kommandot innan alla börjar prata med varandra och tappar intresset.

Testa alla enskilda delar innan. Ha en plan b om tex någon blixtsändare bråkar. Det är alltid något som krånglar när man blir stressad. Särskilt hyrd utrustning med glappande sladdar osv. Lär dig hur man snabbt skiftar tex mellan slav och radiostyrning på blixtarna.

Planera innan vilken exp tid du behöver för att få rätt ljus på bakgrunden. Använd stativ på kameran och ta flera exponeringar så du har att klippa ifrån. Det kommer garanterat vara någon som står och blundar eller kliar sig på fel ställe. Är det dåligt ljus i lokalen så kan det vara bra att ta en bild utan blixtar med korrekt exponering så du får en bild att klippa miljö från. Det kan ju bli lite skräpigt ljus annars om du behöver exponera för länge när du tar med blixtarna och får in för mycket miljöljus.

Var ska du stå? Du behöver komma upp högt för att få med alla. Det är stressigt att byta objektiv på en skylift som gungar. Det är stressigt att bara vara på en skylift. Får stativet plats där du ska stå?

Försök hinna med en rolig bild tex när alla hoppar som en bonusbild. Det är sånt man kan ångra efteråt att man inte gjorde :)

(Mitt rekord är 100 personer. Det var lärorikt!)
 

snap01

Aktiv medlem
Tack Erik! Det låter väldigt logiskt och något jag ska kolla mer på.[

Jag antar att du kommer få köra dom i 4 led minst annars blir det en väldigt lång rad. Ang blixtarna behövs inte superstarka däremot behöver du ett jämt ljust o på typ 18 pers i bredd räcker 3 st böja att placera en i mitten sedan dom två andra på sidorna så du får ett jämnt ljus använd antingen paraplyer ( slösar visserligen. Effekt) Eller stora bouncer.
Ang priset jag har nr kompis jag hjälpte på ett liknade uppdrag för många år sedan han tog 100 kr per person o då fick dom 2 st A4 bilder var.
Och upplägget var att dom som ville köper bilden blev inte alla men tydligen nästan. Tag med beställnings underag på en gång o fyll i.
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag har ingen jätterfarenhet av blixtfotografering.
Men brassar du på med en 1200W så kommer du att få ett ljust centrum o fallande utåt kanterna.
Jag gissar att det är bättre att ha fler svagare blixtar som sprids ut än få kraftiga, allt för att få en jämnare belysning på gruppens hela yta.
Nja :-( inte flera ljuskällor, det ger bara flera skuggor.
En blixt reflekterad i ett vitt paraply ca 1,5 m ovanför o lite bakom kameran ger bästa resultat, och plåta inte med kortare optik än 35 mm.
Använder du ett silverparaply får du för mycket ljus i mitten av bilden!!
Använder du för kort optik, 20-24 mm, så blir personerna i bildkanterna liiite väl breda..
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Har hjälpt mig en bra bit på vägen.

Har däremot fått 2 olika svar gällande ev antal blixtar. Ett förslag på flera lite svagare blixtar, 3 stycken vilket jag varit inne på nu i några dagar samt ett förslag om att använda en blixt, ovanför och bakom kameran, antar att effekten på denna måste vara hög.

Har även fått lite ny info, det som i början var 70 Pers är nu 55-60 så det underlättar nog lite granna.

Jag vet fortfarande inte om förutsättningarna i lokalen och hurvida de kommer tillhandahålla med stolar, bänkar etc så för närvarande tänker jag mig 3 rader för att några stolar för sittande går nog att få fram, det blir väldigt långa rader och kommer antagligen få vara någon slags nödlösning om allt annat skiter sig.

Är det högre i tak så har jag funderat på om hurvida stege kan användas för att komma upp en bit, detta är ett alternativ om det absolut inte finns stolar tex och alla måste stå upp.

Det är knepigt det här och jag önskar att relativt stora gruppfoton stod på schemat när jag pluggade.

Jag tänkte slänga in en fråga till eftersom ni redan varor så hjälpsamma.

Jag saknar f-skatt och företag (fakturerar på annat vis f. ö tillfället) och har då märkt att det är svårt att hyra utrustning, t.ex Procenter hur bara ut till företagskunder. Vet ni om någon som hyr ut till privatperson? Skulle underlätta en del.
 

martinator

Aktiv medlem
Lite sen men jag ska ge mitt ärliga svar... Tacka NEJ.
Om du inte vet hur man gör är ett betaljobb rörande 70 personer inte rätt tillfälle att experimentera...
Jobbet som företaget lägger ner för att få 70 personer att närvara samtidigt för en gruppbild är troligtvis enormt med avbokade och ombokade möten, ledigheter, osv osv. Dessutom lär en och annan halvsjuk person släpa sig in från en sjukdag eller VAB för att närvara. Att då inte veta vad man håller på med och inte kunna garantera ett proffesionellt resultat är respektlöst och slöseri med företagets tid.

/
 
ANNONS