Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Ljusmätningen Canon 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Jag har inte haft mitt hus så länge men jag tycker att den evaluerande mätningen är förvånsvärt "centrumkänslig". Min gamla 5:a upplevde jag mer allround i det exponeringsläget medan Mark II:an känns som om jag har en mätning med tyngd på centrum. Har kollat ett flertal gånger om jag har "fel" mätmedod inställd men allt ser korrekt ut.

Har jag kommit åt någon inställning? Upplever Ni att Era Mark II:eek:r är likadana?

Jag kör alltid med fokus på enbart mittpunkten om det har någon betydelse.

Det finns olika mätinställningar för exponeringen. Kolla i manualen så hittar du var du skall ställa in rätt (för dig) inställning.

Jag har inte haft mitt hus så länge men jag tycker att den evaluerande mätningen är förvånsvärt "centrumkänslig". Min gamla 5:a upplevde jag mer allround i det exponeringsläget medan Mark II:an känns som om jag har en mätning med tyngd på centrum. Har kollat ett flertal gånger om jag har "fel" mätmedod inställd men allt ser korrekt ut.

Har jag kommit åt någon inställning? Upplever Ni att Era Mark II:eek:r är likadana?

Jag kör alltid med fokus på enbart mittpunkten om det har någon betydelse.

Nja. Det var inte det som jag menade. Jag är väl förtrogen med de olika inställningar och hur dessa fungerar. I mitt fall när jag vill ha en allmän intelligent mätning (evaluerande) så upplever jag mätningen som mer åt centrumhållet. Det kan skilja upp mot två steg på vissa motiv och det känns lite mycket.

Fotograferade idag en svart bil i höstsolen. Det var särskilt märkbart när jag flyttade sökaren en liten bit och då fyllde bilen inte särskilt mycket av bildrutan. Trodde först att jag hade glömt kvar spotmätningen men enligt kameran, så var den evaluerande mätningen inställd.

Har inte haft tid att testa ordentligt med att rigga upp kameran och ta några bilder med olika mätsystem. Har bara känslan av att något är fel.

OK, sorry att jag underskattade dina kunskaper, men här på Fs finns ju allt från 1:a-veckanfotografen till rena proffs. Men, en evaluerande mätning väger samman olika delar av motivet och den algoritmen kan ju ha ändrats från 5D till mkII. Jag har en 5D mkII och en 40D men har inte upplevt någon större skillnad mellan dessa. Fast då använder jag vanlgtvis centrumvägd mätning. Den har jag lärt mig hur den fungerar så den håller jag mig mig vanligtvis till.

Nja. Det var inte det som jag menade. Jag är väl förtrogen med de olika inställningar och hur dessa fungerar. I mitt fall när jag vill ha en allmän intelligent mätning (evaluerande) så upplever jag mätningen som mer åt centrumhållet. Det kan skilja upp mot två steg på vissa motiv och det känns lite mycket.

Fotograferade idag en svart bil i höstsolen. Det var särskilt märkbart när jag flyttade sökaren en liten bit och då fyllde bilen inte särskilt mycket av bildrutan. Trodde först att jag hade glömt kvar spotmätningen men enligt kameran, så var den evaluerande mätningen inställd.

Har inte haft tid att testa ordentligt med att rigga upp kameran och ta några bilder med olika mätsystem. Har bara känslan av att något är fel.

Jag har också problem med ljusmätningen på min 5d mark II, innan hade jag en 400d och kan inte minnas att jag hade problem.

Det första jag tänkte på med min nya 5d mark II var att det är svårt att få en bild som är balanserad, Det är inga små glapp mellan ljust och mörkt heller.

Bilagor

• _MG_3408.jpg
    _MG_3408.jpg
    11.9 KB · Visningar: 509
Evaluerande mätning lägger en rätt stor vikt vid vad som finns under den/de aktiva fokuspunkterna när man låser exponeringen.

Tänk på att om du använder One Shot AF och evaluerande mätning är exponeringslås alltid aktivt, fast det visas ingen * i sökaren.

Nu har den i och för sig en mer avancerad mätning (63 zoner och iFCL) än vad 5D Mark II har, men även 7D är rejält känslig för vad som finns under AF-punkten när man mäter.

Jag provade just (med 7D, då) vad som händer om jag har AF-punkten i mitten aktiv, evaluerande mätning och så mäter på himlen precis utanför fönsterkarmen resp. på karmen strax innanför kanten.
Resultat: 1/13 s innanför, 1/60 s utanför.
Sen bytte jag till spotmätning och mätte på samma ställe.
Resultat: 1/10 s innanför, 1/200 s utanför.
Samma igen, fast centrumvägd mätning.
Resultat: 1/20 s innanför, 1/40 s utanför.
Evaluerande mätning igen, men först med centrumpunkten aktiv och riktad innanför karmen, sedan med en annan AF-punkt på samma ställe på himlen, fast utan att rikta om själva kameran.
Resultat: 1/13 s innanför, 1/50 s utanför.

De två alternativen med evaluerande mätning stämmer bra, för det var ju lite mer mörk yta kvar innanför fönstret när jag bara flyttade mätpunkten, jämfört med när jag riktade om kameran för att flytta AF-punkten på det sättet.

Om inget annat så visar detta tydligt och klart att om man fortfarande lever i villfarelsen att även med evaluerande mätning är det rätt att fokusera och komponera om, då är det dags att lära om.

ANNONS
Götaplatsens Foto