Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljussätta rök

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Visa bilaga 167413
Jag kom att tänka på den här gamla tråden om rök när jag gick igenom årets Halloween fotografering. Det är ett tema jag verkligen gillar att experimentera med.

Bilden är tagen hemma vid köksbordet och jag kan återupprepa det jag skrev tidigare om det finns fler som vill prova och experimentera.

Mörk bakgrund är viktigt för att röken ska synas. Här har jag använt ett vanligt svart lakan för att dölja vardagsrumsväggen bakom (även om jag fått en liten glipa till höger).

Ha ett ordentligt avstånd mellan personen och bakgrunden (tror jag har ca 2-3 m) så det finns plats för röken. Om det är för kort, smiter röken lätt in mellan personen och kameran och då blir även ansiktet dimmigt. En stor del av effekten ligger i skillnaden mellan röken bakom och det skarpa ansiktet.

Belys röken bakifrån. Här har jag en lite blixt stående på golvet precis vid bakgrunden riktad tillbaka mot hennes bakhuvud. Röken och framförallt dess struktur syns väldigt dåligt om den inte är belyst. Tänk också på att röken funkar som en stor softbox, dvs den i sin tur belyser hela scenen och gör den ljusare än man kanske räknade med. Röken är så klart vit men här hade jag ett blå-grönt filter på blixten för att få lite färg.

I övrigt är det som vilket porträtt som helst när det kommer till belysning, tänk bara på att hålla ljuset på ansiktet ( i det här fallet en liten softbox på höger sida) borta från bakgrunden och röken, den ska så långt det är möjligt bara belysas bakifrån. Jag brukar tänka på det som två olika ljuszoner, en för röken bakom och en helt annan för personen framför.

Hoppas det kan vara till hjälp för någon och att fler provar att använda rök, det är väldigt roligt ända tills man råkar dra igång brandlarmet…
Kul med ny input i denna gamla tråd. Det var länge sedan rökmaskinen var framme men nu blev jag lite sugen igen😃👍
 
ANNONS