Annons

Ljussättning inomhus modell rostfria tankar

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Vore tacksam för tips angående fotografering i miljö enligt bifogad skiss. Det är ett rum som mäter ca 5x7 meter med sex rostfria tankar. Väggarna är kritvita och rummet är upplyst av lysrör. Normal exponering i befintligt ljus är ca 1/10 s vid bländare 2.8 och iso 100.

Jag har två blixtar, en EX550 och en EX580, ett paraply (ca 70 cm) och en softbox (40x40 cm) och en reflexskärm (107 cm), samt ett par sändare/mottagare (v4).

Jag undrar om ni skulle ha nöjt er med ovanstående utrustning för att ljussätta i den ganska "ruffa" miljön. Det handlar om både hel- och halvkroppsbilder. Hur skulle ni ha ljussatt?

Eller skulle ni komplettera/ersätta med ett par studioblixtar, t ex 2st Visico Excel 300 och större softboxar? Och hur skulle ni i så fall ljussätta?

Jag tänker mig t ex en bild tagen med vidvinkel från E rakt mot A och A i centrum av bilden. Tankarna fyller ut sidorna av bilden. Skulle vilja ljussätta med ett huvudljus från C och ett lite svagare från andra sidan (rakt till vänster om C, men där det inte står någon bokstav). En utmaning är att tankarna står ganska tätt så det är svårt att gömma någon blixt där. Dessutom är det mesta blankt så mycket reflekteras, både ljus och utrustning. Kanske man kan använda reflektionen i de rostfria ytorna så man bara behöver ha huvudljuset vid C?

En annan bild kommer att tas ungefär från D mot B eller C, så att bakgrunden (och ev även del av förgrunden) består uteslutande av rostfria tankar.

Har kört med enbart hotshoe-blixtar tidigare och varierat dem (många tips i bl a Hot Shoe Diaries), men är också sugen att prova annan ljussättning.

Hur tänker ni vad gäller lysrör och blixt i kombination? Andra synpunkter och idéer? Någon som gjort något liknande och har några synpunkter?

Tack på förhand!
 
Vid bländare 9 och slutartid 1/160 eller så kommer ljusrörens ljus sakna betydelse.

Jag skulle experimentera med en hel del hårt sidoljus eller bakljus i den där tuffa miljön. Lätta upp framifrån med en mjukare ljuskälla (med paraply eller softbox).
 
Vid bländare 9 och slutartid 1/160 eller så kommer ljusrörens ljus sakna betydelse.

Jag skulle experimentera med en hel del hårt sidoljus eller bakljus i den där tuffa miljön. Lätta upp framifrån med en mjukare ljuskälla (med paraply eller softbox).

Tack för svar! Tycker du(/ni) att det går att få till något roligt med bara två hotshoeblixtar?
 
Det går absolut, även om fler blixtar ger fler möjligheter. I den där miljön skulle jag som sagt föredra hårt, kontrastrikt ljus. Sådan ljussättning kräver inte så många blixtar för att bli bra.

Jag tror inte att du behöver se reflektioner i metallen som ett problem. Låt det bränna ut om det vill. Utnyttja lokalens egenheter och låt det bli en effekt i stället för ett problem... Testa ifall reflektionerna går att utnyttja i ljussättningen så att du får gratis reflexskärmar för att lätta upp ena sidan av ansiktet, o s v.
 
Klart det går!
En källa till kunskap och inspiration hittar du här:
http://www.strobist.blogspot.com/

Tack igen för ytterligare svar!

Ja strobist är bra, ska kolla mer där, och i Hot Shoe Diaries som jag nämnde ovan finns en del tips också. Har testat en del och blandat befintligt ljus utomhus m blixtljus, experimenterat lite med långa, hårda skuggor osv.

Undrar lite över om två "småblixtar" orkar att belysa det här rummet så mycket att man slipper blanda in (så mycket av) lysrörsljuset? Är lite tveksam till det. Men man kan ju blanda lite ändå. Ev sätta filter på blixtarna för att få samma typ av ljus och sen vitbalansera efter det, men hade inget filter som funkade klockrent när jag snabbtestade på plats igår. Sen kan man ju göra en effekt av de olika ljusen också. Finns många roliga möjligheter.

Kommer inte åt utrymmet igen förrän det är dags för tagning så jag är nyfiken på era idéer för att vara förberedd!

Dessutom i valet och kvalet om jag ska slå till på ett par blixtar t ex 2st Visico Excel 300 och större softboxar?
 
Undrar lite över om två "småblixtar" orkar att belysa det här rummet så mycket att man slipper blanda in (så mycket av) lysrörsljuset? Är lite tveksam till det.
...
Dessutom i valet och kvalet om jag ska slå till på ett par blixtar t ex 2st Visico Excel 300 och större softboxar?

Med studioblixtar behöver du ju inte vara osäker.
Dessutom så är de ju användbara även till annat i framtiden.
Så jag tycker att du ska satsa på det.

Själv har jag två 400Ws studioblixtar.
Räcker lätt till ett fotbolslag.
Eller som här ett innebandylag:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1862158.htm
 
Tack för era svar!

Det lutar mot att jag kör sändare och 2-4 hotshoe-blixtar Strobist-style den här gången, men blev sugen på Elinchroms Ranger Q-grejer...kanske senare om kassan tillåter...
 
ANNONS