Annons

Ljusskadad fil

Produkter
(logga in för att koppla)

jwagmo

Medlem
Hej!
Jag har precis framkallat min första rulle plåtad med min nyinköpta Nikon FM tilsammans med en 50 mm 1.4-s (non AI lens). Bilderna kom ut och majoriteten har en ljusstrimma tvärs. Men några har det inte. Kan det vara dåliga ljustätningar eller är det linsen som skapar reflexer? Lägger med några bilder som visar problemet.
// Jonas

Bilagor

• R1-05538-0015.jpeg
    R1-05538-0015.jpeg
    651.6 KB · Visningar: 60
  • R1-05538-0017.jpeg
    R1-05538-0017.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 60
  • R1-05538-0018.jpeg
    R1-05538-0018.jpeg
    601.9 KB · Visningar: 54
  • R1-05538-0021.jpeg
    R1-05538-0021.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 53
  • R1-05538-0016.jpeg
    R1-05538-0016.jpeg
    729.1 KB · Visningar: 57
Hur ser slutaren ut? Jag hade en Zenit med hål i första ridån så om jag väntade lite efter att jag vridit upp den till att jag tog bilden så blev det en ljus fläck i bilden.

Nu är det väl metall-blad i FM som sitter horisontellt så lite konstigt att det blir en rand på det hållet. Men kolla båda ridåerna och håll upp den mot en lampa så du ser om de släpper igenom ljus.

Om vi utgår ifrån att det inte har uppstått utanför kameran så skulle det väl t ex kunna vara tätningen vid gångjärnet, men byter man så byter man väl allt. Spegeldämpningen kan ju också vara muggig.

Fast om lamellerna sitter horisontellt rör de väl sig väl vertikalt? Om det är något hål där kan det ju röra sig vertikalt med lamellerna.

Har du bara ljusläckor inom den exponerade filmrutan eller går det ut i kanterna, över hela filmytan?
Jag lägger med några bilder som har en konstig avvikelse nära kanten. Men det märkliga är att några bilder verkar ok. Har inte skannat och zoomat 100% så det kan ju finnas även på dom.

Bilagor

• R1-05538-0027.jpeg
    R1-05538-0027.jpeg
    867.6 KB · Visningar: 36
  • R1-05538-0010.jpeg
    R1-05538-0010.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 39
  • R1-05538-0023.jpeg
    R1-05538-0023.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 37
  • R1-05538-0034.jpeg
    R1-05538-0034.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 38
Hur ser slutaren ut? Jag hade en Zenit med hål i första ridån så om jag väntade lite efter att jag vridit upp den till att jag tog bilden så blev det en ljus fläck i bilden.

Nu är det väl metall-blad i FM som sitter horisontellt så lite konstigt att det blir en rand på det hållet. Men kolla båda ridåerna och håll upp den mot en lampa så du ser om de släpper igenom ljus.
Har provet med en lampa och jag kan inte med ögat se att ridåerna släpper igenom ljus.

Jag lägger med några bilder som har en konstig avvikelse nära kanten. Men det märkliga är att några bilder verkar ok. Har inte skannat och zoomat 100% så det kan ju finnas även på dom.
Jag ska inte påstå att jag är någon expert (snarare tvärtom) men om du tittar på negativen och ser om de mörka partierna går ut till kanterna av filmen (mellan/över hålen) så kan du ofta få en hint om ljuset kommer bakifrån (och belyser hela filmytan) eller släpps in från framsidan (och träffar den filmyta som exponeras).

Ett annat sätt att testa kanske kunde vara att stänga bakdörren, öppna slutaren (i bulb-läge) och se om du kan se något ljus om du lyser med en liten ficklampa från baksidan i olika vinklar? (Det verkar väl som att läckaget kommer från sidan där gångjärnet sitter på bakstycket). Några idéer!

Jag tror inte det är ridåerna; skadorna är suddiga och sticker utanför bildramen.
Det ser ut som att det finns oskadade bilder mellan de skadade bilderna?! Konstigt. (Stämmer dina bildnummer med bildnumren på filmen? Jag antar det men frågar för säkerhets skull.)

Jag ska inte påstå att jag är någon expert (snarare tvärtom) men om du tittar på negativen och ser om de mörka partierna går ut till kanterna av filmen (mellan/över hålen) så kan du ofta få en hint om ljuset kommer bakifrån (och belyser hela filmytan) eller släpps in från framsidan (och träffar den filmyta som exponeras).

Ett annat sätt att testa kanske kunde vara att stänga bakdörren, öppna slutaren (i bulb-läge) och se om du kan se något ljus om du lyser med en liten ficklampa från baksidan i olika vinklar? (Det verkar väl som att läckaget kommer från sidan där gångjärnet sitter på bakstycket). Några idéer!
Tack, låter som rimliga antaganden. Jag ska prova och se, i värsta fall får jag hitta någon som servar gamla kameror.
//J.

Jag tror inte det är ridåerna; skadorna är suddiga och sticker utanför bildramen.
Det ser ut som att det finns oskadade bilder mellan de skadade bilderna?! Konstigt. (Stämmer dina bildnummer med bildnumren på filmen? Jag antar det men frågar för säkerhets skull.)
Jag sk kolla bildnumren, men det är konstigt att några bilder till synes verkar ok. Det enda jag vet att jag har gjort är att jag även använt en 35mm och en 28mm lins utöver den riktigt gamla 50mm.
Tack för dina input!

Har du bara ljusläckor inom den exponerade filmrutan eller går det ut i kanterna, över hela filmytan?
Varierar men på ett par, bla trädet på fjället ser man tydligt att även ramen/hålen är skadade. Men sen är det ju även bilder som verkar helt utan fel.

Borde jag testa en rulle till med de olika linserna och anteckna ner för att utesluta fel på lins?

Jag sk kolla bildnumren, men det är konstigt att några bilder till synes verkar ok. Det enda jag vet att jag har gjort är att jag även använt en 35mm och en 28mm lins utöver den riktigt gamla 50mm.
Tack för dina input!
Det kan bero på hur länge filmen var i samma läge, hur ljuset föll, hur ljust det var, om du höll i kameran, den hängde eller låg i väska, eventuell rörelse i luckan relaterat till detta etc.

Det kan bero på hur länge filmen var i samma läge, hur ljuset föll, hur ljust det var, om du höll i kameran, den hängde eller låg i väska, eventuell rörelse i luckan relaterat till detta etc.
Javisst. Om man har bilderna i rätt följd och ser skadorna så kan man nog komma ihåg om man tog bilder i en följd medan man höll i kameran eller om den stod i solen(!!) på ett kafébord däremellan.
Man bör också kunna se att ljusskadorna flyttas lite från bild till bild. Underligt nog har det inte sett ut så men vi har heller inte sett alla bilder.

Tack för dina input!
På bild 23 ser man ljusa områden på båda sidorna av bilden. Till vänster är det en skarp kant och till höger är den mer diffus. Jag tror att luckan läcker på båda sidorna. Först får filmen ljus på sig när den är på väg ut ur kassetten (skarp kant) och sen, efter exponeringen, får den ljus på dig när den är på väg att rullas upp på rullen. Hur mycket ljus den får beror på hur långe den befinner sig i positionen före eller efter slutaren och hur kameran har förvarats.

På bild 23 ser man ljusa områden på båda sidorna av bilden. Till vänster är det en skarp kant och till höger är den mer diffus. Jag tror att luckan läcker på båda sidorna. Först får filmen ljus på sig när den är på väg ut ur kassetten (skarp kant) och sen, efter exponeringen, får den ljus på dig när den är på väg att rullas upp på rullen. Hur mycket ljus den får beror på hur långe den befinner sig i positionen före eller efter slutaren och hur kameran har förvarats.
Du och Jonas är inne lite på samma spår och när jag går igenom rullen och bildföljden är det ett rimligt antagande. De sista 5 bilderna tog jag i rätt snabb följd, en mulen dag förutom den under bron. Under den tiden låg kameran i min väska hela tiden.

Tack för alla tips och tankar!

Bilagor

• R1-05538-0001.jpeg
    R1-05538-0001.jpeg
    856.7 KB · Visningar: 19
  • R1-05538-0003.jpeg
    R1-05538-0003.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 22
  • R1-05538-0006.jpeg
    R1-05538-0006.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 22
  • R1-05538-0005.jpeg
    R1-05538-0005.jpeg
    739.9 KB · Visningar: 20
  • R1-05538-0004.jpeg
    R1-05538-0004.jpeg
    712.3 KB · Visningar: 18
Kan tillägga att ljustätningen för luckan är rätt ”smulig”, finns ingen spenst över huvudtaget. Får nog börja med att byta den och se vad som händer.

Att byta ljustätning är ju en ganska enkel operation om man har material. Har det inte gjorts så är det sedan länge dags.

ANNONS
Götaplatsens Foto