Annons

Ljusstarkt objektiv med hyffsad vid vinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

vekhyttan

Aktiv medlem
Har en D50 med kitobjektiv samt en SB-600 och en 50/1.8D, denna fungerar fint men är inte så rolig då det är lite för mycket tele över den och därmed inte speciellt användbar inomhus ändå.

Jag skulle vilja ha ett ljusstarkt objektiv med vidare vinkel. Har ni några ideer. Priset ska vara rimligt och absolut max är 4-5000kr.

Användingsområden som jag ser kommer att vara inomhus, barn, kalas, ridhus, natur och nattfoto (stativ).

Sigma har några objektiv som du kan kika närmare på:

30/1,4
28/1,8
24/1,8
20/1,8

Det förstnämnda är avsett enkom för DX-formatet (eller motsvarande på andra kameramärken), och har Sigmas "HSM", vilket innebär tyst och relativt snabb autofokus. Tyvärr är det många, inklusive mig själv, som har haft problem med detta objektiv gällande autofokus. Det är optiskt mycket bra, men om du ska köpa ett så rekommenderar jag att du försöker få prova först, så du märker om det fokuserar rätt.
De övriga har "skruvmejseldrift" från kamerahusets autofokusmotor, och bör inte vålla några problem. Jag hade under ett halvår Sigma 24/1,8 som enda objektiv till en D50, och jag var väldigt nöjd med den. Närgränsen på f/1,8-objektiven är synnerligen kort, vilket gör dem mångsidiga. Dock är de ganska stora och tunga.
20/1,8 har jag haft till min nuvarande fullformatskamera, och den är också väldigt bra. Jag tror den skulle vara kanonfin på DX, då man slipper den rediga vinjettering och kantoskärpa som man får på FF.

Behöver du inte fullt så hög ljusstyrka så finns det också några fina normalzoomar med f/2,8 över hela omfånget som kanske kan passa:

Sigma 18-50/2,8
Tokina 16-50/2,8
Tamron 17-50/2,8

Alla nämnda objektiv utom Tokinan ligger inom din budget, vid nypris. Tamronet har jag också haft, och det är rysligt bra.

Ja det var inte enkelt.
Bra vore det ju om jag klarade mig med 2,8 men det vet jag inte... Riktigt fint vore det med något liknande 20-80mm eller om man klarar sig med 24-70/2,8 såg att sigma hade ett. Men som sagt jag vet inte om det räcker 2,8 jag kanske blir besviken.
Samtidigt tycker jag det är hopplöst att få skärma med min 50/1,8D dels för att skärpedjupet är kort och dels den långsamma AFen.

Ja det var som sagt inte enkelt...

Får sova på saken och läsa runt lite under veckan. Mer input från alla är välkommen.

Det vore ju trevligt om objektivet funkade på en FF då drömmen ligger där någon stans.

Jag gick o köpte mig en Sigma 30mm f1.4 för två veckor sen o jag kan ju säga att jag är grymt nöjd med den. Visst, funkar kanske inte för ff-kameror och inte alltid man har tur att få korrekt fokus, men för mig är den klockren iaf. Dock så blir man ju ganska duktigt bortskämd med ljusstyrkan på den. :p

Då jag själv är inne på samma bana som trådskaparen så funderar jag på en sak, vilket av dessa är mest prisvärt och skarpast på 2,8??

Sigma 28/1,8
Sigma 24/1,8
Sigma 20/1,8
Nikon 28/2,8
Nikon 24/2,8
Nikon 20/2,8

Behövs nikongluggarna bländas ner eller är dom skarpa redan på 2,8?
Sigma ser ju fina ut, men lär väl behövas bländas ner till 2,8 för att bli skarpa, eller??
Hur är byggkvaliten på sigma jämfört med Nikon, dom väger ju nästan dubbelt upp???

Tyvärr är det många, inklusive mig själv, som har haft problem med detta objektiv gällande autofokus. Det är optiskt mycket bra, men om du ska köpa ett så rekommenderar jag att du försöker få prova först, så du märker om det fokuserar rätt.

Är det normalt stora avvikelser eller något man kan justera i tex D300:an?

jag har både ett sigma 20/1.8, 30/1.4 samt ett nikon 28/2.8. det sistnämnda är dock ej D-versionen som ska vara bättre optiskt.
jag har faktiskt inte testat hur skarpa objektiven är, delvis eftersom det är brännvidden och ljusstyrkan jag är ute efter där, och då finns det inga alternativ till de bägge sigmorna.
bifogar en bild på objektiven bredvid varandra. 28/2.8 är exakt lika stor som 50/1.8 (kanske skiljer nån mm nånstans, men inte så det syns)
photozone har testat 20/1.8 och 30/1.4 till canon, och 30/1.4 till pentax, samt nikon '20/24/28'/2.8D.
http://www.photozone.de/all-tests kan du läsa på.
själv använder jag alla tre vidöppna om det behövs, men sen jag skaffade en d300 kan jag kosta på mig att blända ner 1/3 steg eller så för det mesta :)
har inte behövt justera fokus med nåt av objektiven på min d300

Bilagor

• objjmf1.jpg
    objjmf1.jpg
    78.2 KB · Visningar: 357
  • objjmf2.jpg
    objjmf2.jpg
    77.5 KB · Visningar: 364
Senast ändrad:
Behövs nikongluggarna bländas ner eller är dom skarpa redan på 2,8?
Sigma ser ju fina ut, men lär väl behövas bländas ner till 2,8 för att bli skarpa, eller??
Kolla här:

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/209-nikkor-af-20mm-f28-d-review--test-report
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/210-nikkor-af-24mm-f28d-review--test-report
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/213-nikkor-af-28mm-f28d-review--test-report

Hur är byggkvaliten på sigma jämfört med Nikon, dom väger ju nästan dubbelt upp???
De har mer än dubbelt så stor ljusstyrka, så det är inte så konstigt. I mitt tycke är Sigmaobjektiven mycket bättre byggda än Nikonobjektiven.

Är det normalt stora avvikelser eller något man kan justera i tex D300:an?
Det exemplar jag hade fokuserade sporadiskt fel åt alla håll och kanter, vilket naturligtvis inte kan justeras. Jag vet inte hur AF-justeringen i D300 fungerar, men vid fullt utslag med min D700 så ser jag ingen skillnad. Det kan inte röra sig om mer än någon millimeter som justeringen ger.

Nu lutar det åt en Sigma 30/1,4 eller en Sigma 20/1,8. Frågan är vilken av dessa gluggar som är mest användbar. Blir det för mycket vidvinkel med 20mm och i annat fall är 30mm för lite.
Användnings område kommer mestadels vara innomhus och den ska kunna sitta på för det mesta och kännas användbar (kanske detta som kallas normal). Tror att zoomarna med 2,8 faller bort då jag inte tror att ljuset räcker för mig.

ett 24/1.8 kanske är lagom? jag har ibland funderat på om inte 24 mm hade varit mer lagom om jag inte haft både 20/1.8 och 30/1.4
Makten hade ju ett 24/1.8 som enda objektiv ett halvår, och var nöjd med det skrev han.
ska du köpa begagnat verkar 24/1.8 vara mer ovanlig än både 20/1.8 och 30/1.4 dock.

ANNONS
Götaplatsens Foto