Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstyrka?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hagwall

Aktiv medlem
Nu har jag en till fråga här. Jag har inte riktigt förstått mig på det där med ljusstyrkan på objektiv, skulle någon vilja vara så vänlig att hjälpa mig att reda ut det här begreppet?

Ljusstyrkan på ett objektiv är helt enkelt hur mycket ljus som objektivet klarar att släppa in.
Ju större bländare (ljushål) objektivet har ju mer ljus kan den släppa in...och ju mer ljus desto kortare slutartid och skärpedjup kan man få.

Senast ändrad:
ok, så de siffror som brukar anges efter tex. 28-105 mm är alltså blädare? Men på en del står det bara typ 4,5 - 5,6... det låter ju lite knepigt...

När det står 4.5-5.6 så betyder det att det är de största bländarna på objektivet i vidvinkel resp. teleläge.

Tack så hemskt mycket för svaren!
Trevligt att alla på fotosidan.se är så hjälpsamma och förklarar så man förstår!

Tack!

Hagwall skrev:
ok, så de siffror som brukar anges efter tex. 28-105 mm är alltså blädare? Men på en del står det bara typ 4,5 - 5,6... det låter ju lite knepigt...

Hej!

Vill bara komma in och klargöra en sak här. När det står på ett objektiv t.ex 28-105mm betyder det vilket brännviddsområde objektivet har, i detta fall är det en zoom. 4,5-5,6 är som redan sagts största möjliga bländaröppning på kortaste respektive längsta brännvidd.

ANNONS
Götaplatsens Foto