Annons

Ljusstyrkan som ska avta med kvadraten på avståndet

Produkter
(logga in för att koppla)

davidbicho

Aktiv medlem
Vi vet alla att ljuset avtar i styrka med kvadraten på avståndet. En oooerhört viktig regel vid artificiell ljussättning, även om man inte går å räknar på det - men väl kontrollerar kontrasten genom avståndet till blixten.

Satt å läste en Broncolor-broschyr och blev lite brydd. Där jämför de ljusstyrkan från ljusmodifierare såsom softboxar och reflektorer med ljusstyrkan från små vanliga kamerablixtar, och de säger:

"...Their (softboxarnas) light sources are generally not point-like (som vanliga kamerablixtar), but instead are often larger than the subject itself or the distance between the light source and subject. Since in this case the light does not diminish proportionally with the squared distance..."

Jag repeterar det jag aldrig hört tidigare och är av YPPERSTA vikt om det verkligen är sant:

"...the light does not diminish proportionally with the squared distance..."

Vet någon något om detta? Kan man förändra ljusets avtagande faktor mha ljusmodifierare? Detta kanske är fullständigt självklart för alla utom mig?

Tänk dig en laserljuspekare. Där är ljuset likriktat och sprider sig inte. Med en riktigt bra reflektor får man ljus med längre räckvidd. Ett exempel är strålkastare.

Inte så enkelt

Även med en strålkastare som är en nästan punktformig ljuskälla avtar ljuset med kvadraten på avståndet. Här är det istället fråga om stora (i förhållande till föremålet som fotas) reflektorer. En sådan kan liknas vid en mängd små och utspridda punktformiga ljuskällor. Vid nära håll kommer ytterdelen av reflektorn att kasta ljus med kraftig vinkel mot föremålet. När du avlägsnar dig till säg dubbla avståndet kommer visserligen ljuset från mitten på reflektorn att ha avtagit med 1/4 men ljuset från reflektorns ytterkanter faller nu in med en betydligt rakare vinkel - Därav kompenseras mycket av ljusbortfallet från det ljuset som kommer från reflektorns ytterkanter.

Sedan tillkommer ju att avståndet till reflektorns ytterkanter inte blir det dubbla bara för att avståndet till mitten blir det (Gäller vid nära avstånd vilket ju det hela handkade om)

Senast ändrad:
Hmmm... men man måste ju jämföra äpplen med äpplen, right? Jag tänker att om man mäter upp en strålkastare på 1 meter samma strålkastare på 10 meter, har man inte fått en skillnad i candela på kvadraten på skillnaden i avstånd?

timeUnit skrev:
Hmmm... men man måste ju jämföra äpplen med äpplen, right? Jag tänker att om man mäter upp en strålkastare på 1 meter samma strålkastare på 10 meter, har man inte fått en skillnad i candela på kvadraten på skillnaden i avstånd?

Inte om strålkasatarens diameter är 10m!

Lagen om ljusets avtagande gäller bara för ljuskällor som kan betraktas som punktformiga, på det avstånd man mäter.

... vilket är precis vad Tony skriver fast i andra ord.

Per.

Vad är det för strålkastare som är 10 meter i diameter?

Jag menade förstås en "vanlig" strålkastare. Mät luminansen på 1 meters avstånd, och sedan 10 meter.

Men jag förstår förstås att ljuskällans utformning spelar stor roll för att detta förhållande ska stämma. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto