Annons

Lowepro dryzone

Produkter
(logga in för att koppla)

Anvib

Medlem
Hej,
är det någon som har erfarenhet av Lowepro Dryzone? Är det bökigt att komma åt utrustningen i den tex?

Jag paddlar ofta kajak och vill förvara min utrustning skyddad, men det är ju bra om väskan även går att använda på land. Eller tycker ni att det är bättre att köpa en vanlig kameraryggsäck (typ Minitrekker) och sedan se till att packa den vattentätt under paddlingen?

/Andreas

Ja, den är bökig.

Jag har en DryZone 100 alltså den mindre och den är klart bökig att hämta utrustning från om man stänger alla 3!!! locken. Väskan har tre lock som måste stängas för att den skall vara helt försluten och tät. Under normala omständigheter så kan man hoppa över att stänga vattenskyddslocket vilket avsevärt förenklar handhavandet. Materialet som används som vattenskyd är av samma sort som tex Ortrlieb använder för sina vattentäta packsäckar. Jag har inte ännu testat fullt hur pass vattentät säcken är men den ger ett verkligt vattentätt intryck. Jag skall när jag får tid stuva den full med hushållspapper och utsätta den för trädgårdsslangen...

Jag skulle reckomendera dig att överväga den större Dryzone i första hand, dels för att den mindre är i knappaste laget dels för att DryZone som sådan har ett vattenskydd som är tjockt och robust "gummiliknande" tygamterial vilket även skyddar mot stick och annat vasst i mycket högre grad än tex vanliga ryggsäcksöverdrag gör. Det är en viktig egenskap om man är ute i den vilda naturen...

Slutsat: bökigheten till trots så är jag nöjd med den eftersom den ger ett klart tillförlitligt skydd, utan att jag ännu till 100% testat den.... ;-)

\ola

Dryzone är helt säkert en fin fotorygga MEN tror du att du får ned den i stuvluckorna (den är ju för stor för det) eller har du tänkt att spänna den på kajaken?
Problemet med det är ju att den har en vikt (fullt packad) som med fördel borde vara placerad så långt nad i kajaken som möjligt.....Jag paddlar pytte litet själv och har funderat på detta och har också varit inne på e dryzone .....
Har dock förstått att den är allt för liten för mitt normala bruk.....
Mvh Niclas.

Senast ändrad:
jag har 200 rygsäcken klart nöjd med den. perfekt att kunna dra igen säcken med vattenskydet då det börjar regna tex. Väskan är bökig att handha men somsagt det är ett bra val för natur bruk. Ska man ta med sig ett stativ kan det bli gnaska bökigt då festena för det inte är så universalt.

Summa sumarum så är det en bra rygsäck men med lite dålig åtkomlighet.

Ska mäta packluckorna innan jag handlar, eventuellt kan jag ha kamerautrustningen framför fötterna. Men jag tror att Dryzone 100 går ner, har en av Kajak Sports större luckor akterut på min Quest.

/Andreas

Det är klart att om man prioriterar sin utr,stn så får man det med sig i kajaken. Kanske modell 100 går ned och då tror jag att dryzone är vääääl värd sina pengar, till denna användning så är nog dryzone heeelt perfekt!!/Niclas.
Ps,Löp och köp, MEN mät luckan först och se till att också går ned fullt packad och därmed styv, det kan vara problemet tror jag......ds

---Ja, har också läst det! MEN det beror ju på vad som är i den såklart! Fyller man den tät och full med sten så är det klart att den sjunker...
---Med normal/lätt utr,stn tror jag nog att den kan flyta.. den har ju mer flytkraft än luften pga sina issolationsblock....

Mvh Niclas.

Ps, hur som helst så är det ju bara en fördel och inget som man bör utsätta bagen för, såklart...:)

ANNONS
Götaplatsens Foto