Annons

Lowepro Mini Trekker Classic och stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Man viker ner/ut ett fotstöd eller vad jag nu skall kalla det. En ficka är det kanske mer som där två av fötterna på stativet stoppas ner i. Det petar ut 1-2 dm under väskan. Fickan är normalt uppvikt mot framsidan av väskan.

Överdelen av stativet viras fast i de två gummisnoddar som sitter högst upp på väskan i närheten av bärhantaget och en mitt på. Har aldrig gillat denna lösning. Bär stativet i handen istället. När stativet sitter fast så är väskan dessutom omöjlig att komma in i.

edit: såg att det var en classic du frågade om. Tror inte att denna modell har stativfunktionen. Classic har väl en nästintill helt slät framsida. Den vanliga minitrekkern ser lite annorlunda ut med en utfällbar ficka för stativet och en vanlig ficka under den utfällbara
 
Senast ändrad:
En bild på stativfästet på den vanliga minitrekkern
 

Bilagor

  • minitrekker_tripod_1_n.jpg
    minitrekker_tripod_1_n.jpg
    3.9 KB · Visningar: 216
Mankan G skrev:
Man viker ner/ut ett fotstöd eller vad jag nu skall kalla det. En ficka är det kanske mer som där två av fötterna på stativet stoppas ner i. Det petar ut 1-2 dm under väskan. Fickan är normalt uppvikt mot framsidan av väskan.

Överdelen av stativet viras fast i de två gummisnoddar som sitter högst upp på väskan i närheten av bärhantaget och en mitt på. Har aldrig gillat denna lösning. Bär stativet i handen istället. När stativet sitter fast så är väskan dessutom omöjlig att komma in i.

edit: såg att det var en classic du frågade om. Tror inte att denna modell har stativfunktionen. Classic har väl en nästintill helt slät framsida. Den vanliga minitrekkern ser lite annorlunda ut med en utfällbar ficka för stativet och en vanlig ficka under den utfällbara
Jag har aldrig haft några problem att komma i ryggsäcken men det är däremot lite jobbigt att ställa ifrån sig den när stativet hänger ner ett par decimeter.
 
Ett generaltips är väl att slänga de där värdelösa snoddarna åt fanders och sätta dit en vanlig packrem istället. Åtminstone är mitt stativ för tungt för att det ska bli stabilt med snoddar.

Har heller inte haft några större problem att komma åt det jag behöver. Men så släpar jag bara med mig stativ till noggrant planerade fotograferingar.

Mvh
Maverick
 
Däremot under själva ryggan sitter det två remmar troligen för t.ex. extra kläder eller liknande. Nu var inte spännet det bästa men man kanske kan fixa andra, bättre remmar och hänga stativet där under?

Det väger ju trots allt inte så mycket och det är ju mest för att få händerna fria.

Ni som kör Mini Trekker Classic, fäster ni stativet på något sätt eller kånkar ni med det i handen?
 
Är det bara på min Minitrekker som den övre remmen sitter i själva väskan och inte i locket där stativet sitter. När jag spännt fast stativet med den översta remmen så låser den fast hela paketet och blockerar således öppningen. Måste spänna loss remmen innan det går att komma in i väskan. Min Minitrekker är visserligen runt 10 år gammal och det har kanske skett en förändring.

Den ser för övrigt fortfarande ut som ny. Fantastiskt kvalitet
 
Njae, så ser de väl ut, men jag tycker inte att det är ett stort problem. Snabblås ju. Den övre snodden har jag för övrigt kvar, det är bara den på mitten jag bytt ut mot en packrem.

/Maverick
 
Jag tycker det är så knöligt att använda väskan med stativet på plats så jag har det hellre i handen. Med mitt Manfrotto 190Pro med en kula på toppen så blir väskan (=locket) så förb... otympligt att hantera så jag avstår hellre. Stretar emot när jag försöker öppna. Både att behöva öppna remmen på toppen samt att den utfällbara fickan i botten med stativets ben i tar i underdelen på väskan.....Huaa! Nej tack!

Hellre 10 stativ i handen än ett på väskan, eller ännu hellre stativet hemma :)
 
ANNONS
Götaplatsens Foto