Annons

LR - rensar bilder/bilderna ser suddiga ut

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Jag är i biblioteksläge och håller på att radera bilder. Det går sakta pga man får vänta tills bilden stabiliserar sig (dvs att bilderna ser suddiga ut en stund). Är det något man kan göra åt det?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har du genererat previews innan? Låter som väntetiden är pga LR håller på med att generera.
Ja gör 1:1 previews eftersom jag även pixelpeepar skärpan.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har du genererat previews innan? Låter som väntetiden är pga LR håller på med att generera.
Ja gör 1:1 previews eftersom jag även pixelpeepar skärpan.
Om man gör på det sättet gäller det att också ställa in LR så den slänger dessa previews ganska snabbt. Jag gör på samma sätt för nya bilder men har ställt in LR så den slänger dem dem efter par dagar. Preview katalogen tar gärna mycket plats. Min är just nu 33 Gb.
Att ha 1:1 previews för alla bilder skulle ta oändligt med plats.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Storleken på 1:1 previews på en 24 mpx kamera på ett bibliotek på 50k bilder är nog knappt 150gb.
Så ja om man tycker man har om platsbrist så gäller det att att säga till LR att radera efter en tid eller göra den manuellt.
Jag har alla 1:1 på laptop på en SSD
 

Marie_1

Aktiv medlem
Är det alltså någon form av förhandsvisningsläge som stabiliserar visningen när man navigerar snabbt bland bilderna? Jag skulle vilja se en videodemo på detta med före/efter. Kan man återgå till normalvisning när man sorterat klart?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Previews kan du generera precis när du vill. I preferences ställer du in hur länge de skall leva. Jag använder 30 dagar sen raderas dem.
När du bläddrar och raderar så gär det med piltangenterna H/V och använd sedan x för att markera de du vill bli av med.
När du markerat klart så går du till... (tror jag säger rätt nu) Photo och ALLRA längst ner i den menyn så finns alternativet att radera alla markerade bilder.
På det sättet slipper du vänta när du jobbar. Utan datorn jobbar när du slår en sjua eller hämtar en kaffekopp.
Raderar du från disk så kommer de att hamna i papperskorgen.
 

reboot81

Aktiv medlem
Previews kan du generera precis när du vill. I preferences ställer du in hur länge de skall leva. Jag använder 30 dagar sen raderas dem.
När du bläddrar och raderar så gär det med piltangenterna H/V och använd sedan x för att markera de du vill bli av med.
När du markerat klart så går du till... (tror jag säger rätt nu) Photo och ALLRA längst ner i den menyn så finns alternativet att radera alla markerade bilder.
På det sättet slipper du vänta när du jobbar. Utan datorn jobbar när du slår en sjua eller hämtar en kaffekopp.
Raderar du från disk så kommer de att hamna i papperskorgen.
Japp eller ⌘ + ⌫ (backspace)

Ett tips är ⇧ + X som avvisar aktuell bild och hoppar till nästa.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Sammanfattningsvis:
piltangenterna H/V
X för att avvisa/markera
⇧ + X som avvisar aktuell bild och hoppar till nästa.
⌘ + ⌫ (backspace)
Jag använder E och G för att växla mellan visningslägen

Något annat användbar ni vill tipsa om som ni själva har nytta av när man ska sortera/radera bilder?
 
ANNONS