Annons

LR3 till LR5. Justeringspensel

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtCa

Aktiv medlem
Uppdaterade för ett tag sedan från LR3 till LR5,7. Allt tycktes fungera OK men upptäckte snart att editeringsmenyerna efter användning återgick till LR3. Återjusterade med 'Återställ alla inställningar' till LR5, men så fort jag byter editering t ex grundläggande m. fl. så hoppar programmet tillbaka till LR3. Jag har gjort om uppdateringen men med samma resultat. Hur fixar jag hållbar uppdatering? Måste (kan ) jag ta bort den äldre varianten utan att samtidigt bli tvungen att totalt börja om från början?

En sak till: justeringspenseln. Efter att ha målat på en justering skall man ju kunna ändra styrkan genom att dra i reglaget. Detta syns för mig endast på den lilla bilden Överblick. På den stora bilden är markeringen röd. Kan ta bort den genom att trycka på Redigera, men då editeringen avslutad. Följer instruktionerna till fullo hoppas jag men tycks ändå ha missat något. Vad?

Ang. justeringspenseln så finns det en ruta under den stora bilden som heter: Visa vald maskövertäckning.
Ta bort bocken ifall den är ibockad.

Tack Magdalena,
Inställningarna enligt din länk har jag gjort tidigare. Tyvärr får jag för varje ny bild jag ta upp fortfarande manuellt ställa om till LR5-menyer. Och även ibland också då jag växlar mellan editeringsmenyerna med samma bild. Men detta går att leva med. Lär mig snart hur 5an ser ut.

Du kan växla mellan att visa och dölja maskövertäckning genom att trycka tangentbordsknappen för bokstaven O (som i Olle).

Varje bild som har redigerats med LR har processversionen lagrad. För att slippa välja om för varje bild kan du gå in i en bild (Framkalla/Redigera) och ändra till senaste processversion. Gå sedan tillbaka till Gridläget (G på tangentbordet) och markera alla bilder (Ctrl+A). Se till att den bild du just ändrat processversionen är vald (lite ljusare markering än andra bilder).

Välj sedan att synkronisera (Ctrl+Shift+S) och se till att endast Processversion är markerad. Tryck OK och alla bilder har fått senast processversion.

Hjälper det?

Du kan växla mellan att visa och dölja maskövertäckning genom att trycka tangentbordsknappen för bokstaven O (som i Olle).

Varje bild som har redigerats med LR har processversionen lagrad. För att slippa välja om för varje bild kan du gå in i en bild (Framkalla/Redigera) och ändra till senaste processversion. Gå sedan tillbaka till Gridläget (G på tangentbordet) och markera alla bilder (Ctrl+A). Se till att den bild du just ändrat processversionen är vald (lite ljusare markering än andra bilder).

Välj sedan att synkronisera (Ctrl+Shift+S) och se till att endast Processversion är markerad. Tryck OK och alla bilder har fått senast processversion.

Hjälper det?

Ett lite snabbare sätt är att först markera alla bilder som ska ändras, gå in i Develop/Framkallning, byta till Auto sync längst ner och sedan byta processversion. Efter det slår man av Auto sync om man inte vill ha det igång.

Tack Arne och Magnus,
Testade med Magnus lite enklare version och allt ser ut att fungera OK.

ANNONS
Götaplatsens Foto