** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Lucka mellan gluggarna, köptips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tönnhed

Aktiv medlem
Hej,

Jag önskar hjälp med följande delikata problem, har utrustning som följer;

1D Mk III
40D
10-22mm 3,5-4,5

70-200mm 2,8
85mm 1,8
100mm 2,8 Macro

Lämnade avsiktligt en lucka mellan gluggarna, saknar nämligen en ljusstark zoom i spannet 20-70mm som bör passa båda kamerahusen. Fotar mest naturbilder, gillar knivskarpt och ogillar vinjettering - visst är jag unik ;)

Tänkt lägga mig i prisklassen 5-10kkr, nytt som beg. Jag är inte Canon frälst även om man kan tro, bara blivit så genom åren.

Tar tacksamt emot förslag!


Vänligen
Conny
 
Det känns som att Canon EF 24-70 2,8 L borde vara ett alternativ som passar som hand i handske..

cirka 12k nytt, du bör kunna hitta ett fint begagnat runt 8-9k

Nu har jag själv inte provat den, men vad jag har läst mig till är den både skarp och riktigt bra:)

Vilket också skulle göra att du endast saknar 2mm i brännvidd från 10-200..

sigma har också en 24-70 2,8, som är några tusenlappar billigare, men någon annan får berätta hur dom två står sig mot varandra då jag inte vet:p
 
24-70/2,8 L har varit nere i 10.000:- nytt eller lite under. Jag sålde mitt i nyskick beg för 6.500:- vilket var gängse pris något år sedan. Jag ser ingen anledning att betala mer nu då d u nya 24-70/2,8 L II kommit.

Ett annat alternativ är Canon 16-35/2,8 L version ett. Det blir en normalzoom på 40D och en användbar 20-44 på en 1D III. På en APS-H eller APS-C kamera märks inte den lilla skillnaden i kantskärpa mellan version ett och två så merpriset för version två är då onödigt. Distorsionen skiljer sig mellan version ett och två dock - version ett har kraftig tunnformig distorsion på FF vid 16mm, måttlig tunnformig vid mellanlägen och väs utan distorsion vid 35mm. Version två har måttlig tunnformig distorsion vid 16mm, neutral vid 24mm och kuddformig vid 35mm. Distorsionen är dock lite mer komplex hos version två men detta märks f f a på FF, inte på APS-H som 1D III.
 
Bugar och tackar för snabba svar, kul!

Jag har funderat på 24-105mm 4,0 men ogillar vinjetteringen i vidvinkel, allt enligt tester jag har hittat på Internet. 17-55mm 2,8 i all ära, men den passar inte 1D:n. 16-35 ger lite för lite zoom omfång, mina nuvarande gluggar stannar på 22 och börjar på 70mm. Visst, det är inte svårare än att gå fram och bak men ibland passar det sig illa. Jag har inte överdrivet många pixlar på kamerorna för den delen, för större beskärningar vill säga.

24-70 eller 17-40 hmm, det börjar luta mot den förstnämda till ett jyst beg pris.

Tack igen!


/Conny
 
24-105 är förstklassig och så har den stabilisering.
Vinjetteringen tycker inte jag är något större problem, ens på fullformat.

Jag skulle nog kika ordentligt på Tamrons nya stabiliserade 2,8/24-70mm.
Det objektivet har fått mycket goda omdömen på många håll.
 
Jag skulle satsa på 24-70 istället för 24-105. Bättre ljusstyrka, ljusare sökare, skarpare, mindre distortion och mindre vinjettering.
 
Hej,

Jag önskar hjälp med följande delikata problem, har utrustning som följer;

1D Mk III
40D
10-22mm 3,5-4,5

70-200mm 2,8
85mm 1,8
100mm 2,8 Macro

Lämnade avsiktligt en lucka mellan gluggarna, saknar nämligen en ljusstark zoom i spannet 20-70mm som bör passa båda kamerahusen. Fotar mest naturbilder, gillar knivskarpt och ogillar vinjettering - visst är jag unik ;)

Tänkt lägga mig i prisklassen 5-10kkr, nytt som beg. Jag är inte Canon frälst även om man kan tro, bara blivit så genom åren.

Tar tacksamt emot förslag!


Vänligen
Conny

35mm L 1.4 säger jag! Överlägset mest fotoglädje
 
ANNONS