Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lysrör som ljuskälla

Produkter
(logga in för att koppla)
Exakt samma armatur som i filmen kan vara svår att få tag i, men här är ett förslag. Exemplen är hämtade hos elgrossisten SELGA som inte säljer till allmänheten utan bara till företag.

Som armatur behöver du en sådan här tex:

http://selgastore.selga.se/nsprod/s...EE_CODE=MAIN_CAT&ACTION_LOAD=WC155460:155464#

Det är en armatur som heter Punch för 2x36W med HF-don.

HF-don är nödvändigt för att få den flimmerfrihet som han nämner i videon.

Som lysrör de här tex:
http://selgastore.selga.se/nsprod/s...EE_CODE=MAIN_CAT&ACTION_LOAD=WC183271:183270#

Philips T8 36W/ 950 SLV/10 2800 lm Längd 1200 mm Färg 5300K

Prata med en elaffär och be om ett pris på grejerna, det blir nog dyrare än i videon.
 
Det finns en armatur hos Waldmann Ljusteknik också, Viking, med endera 2x36 eller 2x55 watt med HF-don och kompaktlysrör. Eftersom de utvecklar rätt mycket värme måste man modifiera armaturen för att använda den till foto och video, vilket tar bort IP-klassningen. Enklaste modifikationen är att kapa plastskivan framför lysrören ungefär sex centimeter, så att det blir en glipa på en tum i var ände, och montera armaturen med lysrörens spetsar neråt. En annan variant är att skära hål i de mjuka plastgavlarna, så att luft släpps förbi lysrören. Armaturen ska monteras med lysrörens spetsar neråt om den används i rumstemperatur, uppåt om den används utomhus i temperatur 0-10 °C. Om man har den horisontellt blir rören för varma också i en modifierad armatur.

Samma värmeproblem uppstår i alla slutna armaturer, också de med raka lysrör, så man måste se till att det finns luftcirkulation. När temperaturen blir för hög får man ett okorrigerbart grönstick. Lysrör ska hålla en temperatur av ungefär 45 °C vid sin svalaste punkt, men i slutna armaturer blir temperaturen mycket högre än så, och då skiftar färgen.

Lysrör väljs med färgen 954 och vitbalanseras som dagsljus.
 
Lustigt att han beskriver T8-rör som någon nymodighet..
I sverige började vi använda dom på 80-talet.

Satsa på T5 rör istället! mer energieffektiva, mindre, högre ljusutbyte, längre livslängd och dom finns bara med HF-drift.

Finns även olika High output varianter bla en förhållandevis kort 59w som ger väldigt mycket ljus!

Edit: cocuyo: om TS funderar på att göra en ljusrigg så är kanske inte waldmann förstahandsvalet då dom knappast gör några billiga grejer..?
 
cocuyo: om TS funderar på att göra en ljusrigg så är kanske inte waldmann förstahandsvalet då dom knappast gör några billiga grejer..?

Nej, men tipsen om modifiering kan vara värdefulla även om man gör på något annat sätt. Det är absolut nödvändigt att ha rätt arbetstemperatur på lysrören för att få bra färg. HF-don finns också i olika kvalité om man bygger själv. Det ska inte vara typen "Eco", som inte har tillräcklig glättning, de ger flimmer, utan det måste vara väl glättade don. Man känner bäst igen de dugliga donen på storleken. De är rätt långa om de är den raka typen. Det finns också breda rektangulära don som duger från flera tillverkare. Hüco, Osram etc. Men exempelvis Osrams "Eco" går inte att använda till filmning och är inte heller särskilt bra för stillbild, då man måste tänka på att inte använda för kort slutartid; 1/30 och längre tider måste användas för ECO-donen, och samma gäller lågenergilampor och lysdiodlampor (LED).

Om man monterar T5-rör vertikalt ska texten på röret vara i den nedre änden för att de ska få rätt temperatur. Det är änden med texten som är "kalla punkten" och bestämmer ångtrycket för kvicksilvergas inne i lysröret. Rör med hög effekt kan behöva bättre luftgenomströmning än rör med låg effekt. Temperaturen är viktig för färgriktigheten hos lysrör.

Om man får problem med drift i färg hos lysrören är det alltid temperaturen det beror på. Lysrör behöver vara tända några minuter innan de når full ljusstyrka och stabil färg. Det gäller alla lysrör, men tiden är kortare ju högre effekt de har och blir längre när omgivningstemperaturen eller starttemperaturen är lägre. Vid rumstemperatur går det på två till tre minuter för rör över 36 W. Innan rören har nått arbetstemperatur ska man inte vitbalansera.

Färgtemperatur och färgriktighet hos lysrören är inte särskilt viktigt när de är enda ljuskälla, men inga lysrör blandar sig bra med glödljus, även om det påstås funka med färg 827. Färg 954 kan ostraffat blandas med dagsljus. Färg 860, med något sämre färgriktighet, blir inte snygg tillsammans med dagsljus. Första siffran står för Ra-värdet, 9 betyder över Ra90 och 8 över Ra80. Typiskt är det 97 och 87 bara man ser till att arbetstemperaturen är rätt. De två siffrorna efter är färgtemperatur i hundratals K, så 954 är 5400 K Ra 97 och 860 är 6000 K Ra 87. När lysrören åldras minskar ljuset och färgen driver. Man bör inte använda dem mer än omkring 5000 timmar för färgfoto. Livslängden är ungefär tre gånger så lång.

Det finns speciella lysrör från några tillverkare för studiobruk, Osrams heter Studioline och de är mycket dyra. Det är dålig ekonomi att använda Studioline om man inte behöver deras specifika egenskap, att de är färgstabila vid dimning.
 
Det kan man säja att jag är också fast inom maskinbelysning, men det är mer än ett arbete när man tycker att det är så intressant med belysningsteknik!
 
Mycket intressant läsning och jag blir sugen på att fixa en rigg.
Men vad jag inte förstår varför ni riktar in er på lysrör och dess värme problem när LED nu finns i kelvin 5300 utan värmens dilema !?

Finns rundstrålande E27 LEDs på typ 20 watt som ger mycket ljus som också kan riktas vid behov vid valet av amratur.
Det kommer mer och mer av den typen nu när EU förbjuder glödljus.
Samt LED blixtar som jag tror kan bli ett mycket intressant användings område till framöver.

Mvh. /LEE
 
Mycket intressant läsning och jag blir sugen på att fixa en rigg.
Men vad jag inte förstår varför ni riktar in er på lysrör och dess värme problem när LED nu finns i kelvin 5300 utan värmens dilema !?

Finns rundstrålande E27 LEDs på typ 20 watt som ger mycket ljus som också kan riktas vid behov vid valet av amratur.
Det kommer mer och mer av den typen nu när EU förbjuder glödljus.
Samt LED blixtar som jag tror kan bli ett mycket intressant användings område till framöver.

Mvh. /LEE

Jag har svarat om lysrör, eftersom det är frågan som ställs i rubriken, och jag ser inte problemen med lysrör som oöverstigliga. Det går utmärkt att göra armaturer för lysrör, men det är vissa saker man måste tänka på. Värmen kan utan större problem regleras med konvektion, dvs att man låter luft strömma igenom armaturen så att lysrören kyls. Lysrör är en bra ljuskälla och kan ge mycket ljus med stor lysande yta.

Det är faktiskt ytligt berört redan tidigare att LED-lampor inte är så himla bra, eftersom de flimrar. Det är inte heller så att de är fria från andra problem, som värme och drift i färg. LED-lamporna är dyrare än lysrör, sett till hur mycket ljus man får ut, och om man vill ha mycket ljus med stor lysande yta, måste man använda väldigt många lampor, och då har de väl så stora värmeproblem som motsvarande armatur med lysrör. Lysrör är då både enklare och billigare.

/.../ HF-don finns också i olika kvalité /.../. Det ska inte vara typen "Eco", som inte har tillräcklig glättning, de ger flimmer, utan det måste vara väl glättade don. /.../ "Eco" går inte att använda till filmning och är inte heller särskilt bra för stillbild, då man måste tänka på att inte använda för kort slutartid; 1/30 och längre tider måste användas för ECO-donen, och samma gäller lågenergilampor och lysdiodlampor (LED)./.../

När man driver en sån lampa med 50 Hz växelström, kommer den att moduleras med dubbla den frekvensen, dvs ljuset kommer att variera periodiskt på samma sätt som strömmen. Man har en cykel på 10 ms för varje ljuspuls, och dess medelvärde är ljusutbudet från lampan. Toppvärdet är ca 20 % högre och bottenvärdet omkring 20 % lägre. Korta slutartider ger bandning när ljuset varierar på det sättet. För stillbildsfoto bör man ha en slutartid som omfattar åtminstone tre cykler, ungefär 1/30 sekund, för att vara säker på att slippa bandning.

För att få jämnt ljus måste man driva lampan med väl glättad likström.

LED-lampor finns inte heller ännu i samma ljuskvalité som de bästa lysrören, även om de har hunnit utvecklas till att duga för allmänbelysning. Ra-värdet är typiskt omkring 85 för de bästa LED-lamporna, och de säljs inte i den vanliga handeln här i annan färgtemperatur än 2700-4000 K, men man får vanligen inte någon tydlig anvisning om vilken färg de har, och den kan variera ganska mycket mellan olika lampor.

Så det finns flera rationella skäl att välja lysrör. Jag skulle också föredra LED, men de måste ge stabilt ljus, och helst med mer förutsägbar och bättre färg. Jag skulle föredra omkring 5500 K, men de jag hittills har sett i den färgtemperaturen har för stora hål i sitt spektrum.

Om man bygger en belysning med många såna LED-lampor, får de inte packas tätt om man inte fläktkyler, då de annars blir för varma.
 
Jag håller med Urban, det finns flera goda skäl att använda lysrör framför lysdioder. Ett skäl är att det är mycket lättare att få till stora jämnt lysande ytor med lysrör vilket ofta är ett önskemål i fotosammanhang, ett annat är att det är kostnadseffektivt eftersom det är standardgrejer och ett tredje är att ljusutbytet knappast är bättre i lysdioderna. Dessutom är det problem att få ett större antal lysdioder med samma färg även om de är sorterade i samma bin, spridningen är ganska stor i sorteringsintervallet.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto