Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märken på Filter, gör det någon skillnad

Produkter
(logga in för att koppla)

Joshen

Medlem
Jag har kollat runt lite och priserna på filter verkar variera ganska ordentligt.

Jag är denna gång framförallt ute efter ett par cirkulära polfilter. Är det stora skillnader beroende på vilken tillverkare man väljer?

Har ni några erfarenheter eller åsikter att dela med er av vore jag tacksam.

//Johan

Nja, det är skillnad men ingen jätteskillnad. På UV och Skylight är det viktigare, för där är det viktigt med bra antireflexbehandling och denna skiljer sig lite åt mellan märkena. Men på polarisationsfilter...

Jag har pol-filter från Hoya, Soligor och B+W. B+W är dyrast (ungefär dubbla priset jämfört med Hoya) och visst är den bra. Tjockt, rejält bygge med kraftfull effekt. Kul att ha ett sådant filter. Men egentligen så fungerar Soligors billigare lika bra. Pol-effekten är lite lägre med Soligors, men den funkar fint.

Med vänlig häslning
Roland

Det är väl som med andra fotoprylar: Man får vad man betalar för!

Har man dyra, skarpa gluggar och sätter en halvtaskig plastbit framför, hjälper det inte hur skarpt objektivet egentligen är.

Det blir aldrig bättre än svagaste länken.

Tänkefter vad du behöver och satsa så "bra" din ekonomi klarar av.

Istället för att köpa flera skruvfilter kanske du skulle satsa på ett "system" med insticksfilter och "step down" ringar.

En bra och ekonomisk lösning om du har flera gluggar med olika filterfattning.

Lycka till i filter snåret

ANNONS
Götaplatsens Foto