Janne H
Aktiv medlem
J
Jag får prova det! Haken med vätmedel (eller diskmedel) torde vara att det ger MER bubblor, fast ovanför ytan. Det kanske inte gör något.
Just därför man ska ha dosan välfylld samt upponervänd halva förvätningstiden ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
J
Jag får prova det! Haken med vätmedel (eller diskmedel) torde vara att det ger MER bubblor, fast ovanför ytan. Det kanske inte gör något.
Det blir ju tyvärr rätt oekonomiskt om det även gäller framkallaren. Men jag ska prova med dosan välfylld under vätningen i alla fall!Just därför man ska ha dosan välfylld samt upponervänd halva förvätningstiden ;-)
Det blir ju tyvärr rätt oekonomiskt om det även gäller framkallaren. Men jag ska prova med dosan välfylld under vätningen i alla fall!
Under framkallningen ska du inte öka vätskevolymen, här behövs ju luften för att hjälpa till vid agiteringen.
Jag förstår inte om du påstår att förblötning ger flammiga negativ eller om du frågar om det ger flammiga negativ. Jag provade bara för att se om det kunde hjälpa mot bubblor, vilket det inte gjorde. Däremot ser jag ingen som helst nackdel i övrigt av resultaten att döma. Möjligen fick jag lite mindre korn än vanligt, men det kan vara inbillning. Jag har eller inte sett några som helst ojämnheter i framkallningen "på längden" av filmen, vilket jag sett då och då förut.Nu är vi där igen "förblötning" Det kan orsaka flammiga negativ. Vart får ni detta ifrån? Vi var inne på det tidigare och jag har genomgått alla mina Kodak, Agfa, Fuji tekniska blad och har inte funnit några hänvisningar till "förblötning"
Om någon hittar nåt då ska ni tala om för mig vilken publikation ni har funnit det. Dom tre är värdens största filmproducent och de borde nämna nåt om det om det är så att det är ett måste.
jag har aldrig i mitt liv förblött negativ och jag har framkallat några tro mig.
Skadorna visar sig ju genom för låg framkallning, så utanför kanten blir det ingen skillnad eftersom det där är transparent redan från början. Det finns ju inget där att framkalla.BTW: Kan inte du skanna negativet i sin helhet som negativ som visar hela plus lite utanför. Dvs lite luft ifrån kanten.
Javisst, men det ska nog vara VÄLDIGT fullt om det blir dålig agitering på grund av det;-) Nå, jag tror inte att vätskemängden har med problemet alls att göra.Under framkallningen ska du inte öka vätskevolymen, här behövs ju luften för att hjälpa till vid agiteringen.
Jag är ledsen Frank, men det råder språkförbistring här. Jag förstod helt enkelt inte vad du skrev, så det var inget ont menat alls från min sida. Jag tar gärna del av din kunskapMartin
Jag har sagt att "det kan ge" och inte att den ge!!!!!!!! Övrigt du får blöta dina negativ så mycket du vill!
Det har med Ph värdet att göra men nu tänker jag skita i det att berätta.
Hmm, det här låter intressant! Jag tycker själv att luftbubblor under framkallning borde ge skarpa kanter, men det kanske beror på vilken framkallare man använder. Emellertid kan jag inte tro att det beror på torkningen heller, eftersom det bara förekommer i ena kanten. Dessutom är jag helt säker på att filmen varit i det närmaste yttorr innan jag lämnat den hängande. Jag använder numera ett sämskskinn för att få bort allt överflödigt vatten på ytan. Jag har faktiskt tänkt tanken att det är just sämskskinnet som är boven, men det borde yttra sig mer än bara i kanten i så fall.Som det ser ut liknar det mera uppsvälld emulsion, vilket man kan få när droppar/vatten ligger kvar på filmen vid torkningen. Har dock aldrig fått sånt på Kodaks filmer, men väl på Fortepan när jag provade den. Som jag kommer ihåg blev områdena ljusare på negativen. Luftbubblor som hindrar framkallningen har på mina negativ gett fläckar med skarpa/distinkta kanter, vilket saknas på dina bilder. Tvivlar därför på att luftbubblor under framkallningen orsakat fläckarna?
Jag använder inga datorer till mina bilder.Det tycks inte så många andra skannare göra, så det kanske är därför jag ser det. Som sagt är det inte alls något tydligt problem, men det finns där och syns när man har jämnbelysta ytor i kanten av motivet.
Ålrajt, men det bör vara samma skillnad där. Alltså att problemet kanske bara märks om man gör kopior som har ganska hård kontrast och därtill råkar ha jämnbelysta stora ytor precis i kanten av filmen.Jag använder inga datorer till mina bilder.
Durst 900, en LPL-maskin eller Durst 670/600.
Jag har aldrig sett fenomenet när jag kopierar.
Jag är ledsen Frank, men det råder språkförbistring här. Jag förstod helt enkelt inte vad du skrev, så det var inget ont menat alls från min sida. Jag tar gärna del av din kunskap
Hmm, det här låter intressant! Jag tycker själv att luftbubblor under framkallning borde ge skarpa kanter, men det kanske beror på vilken framkallare man använder. Emellertid kan jag inte tro att det beror på torkningen heller, eftersom det bara förekommer i ena kanten. Dessutom är jag helt säker på att filmen varit i det närmaste yttorr innan jag lämnat den hängande. Jag använder numera ett sämskskinn för att få bort allt överflödigt vatten på ytan. Jag har faktiskt tänkt tanken att det är just sämskskinnet som är boven, men det borde yttra sig mer än bara i kanten i så fall.
De två senaste filmerna har jag "behandlat" med en droppe diskmedel i vattnet efter sköljning, vilket gör en fin skillnad när filmen ska torkas. Hur diskmedel skiljer sig från vätmedel vet jag inte, men det borde ju handla om att minska ytspänningen i första hand kan jag tänka mig.Använder du vätmedel? Det avjoniserar så att ytspänningen släpper och vattnet rinner av lättare och inga droppar/vattenansamlingar stannar kvar på filmen. Då behövs inga sämsskinn.
De två senaste filmerna har jag "behandlat" med en droppe diskmedel i vattnet efter sköljning, vilket gör en fin skillnad när filmen ska torkas. Hur diskmedel skiljer sig från torkmedel vet jag inte, men det borde ju handla om att minska ytspänningen i första hand kan jag tänka mig.
Använder du vätmedel? Det avjoniserar så att ytspänningen släpper och vattnet rinner av lättare och inga droppar/vattenansamlingar stannar kvar på filmen. Då behövs inga sämsskinn. Emulsionssidan av filmen ska man över huvud taget inte vidröra, speciellt inte före filmen torkat.
Och om man använder det då enbart bara på filmsidan och absolut inte på emulsionsidan!
På den sidan fungerar det givetvis klanderfritt även i vått tillstånd (såvida man inte har damm/skräp på filmytan som kan repa den när man drar med sämsskinnet).
Det borde synas på ljusbordet också men det finns inga artefakter där.Ålrajt, men det bör vara samma skillnad där. Alltså att problemet kanske bara märks om man gör kopior som har ganska hård kontrast och därtill råkar ha jämnbelysta stora ytor precis i kanten av filmen.
Fingeravtryck har jag aldrig lyckats få hittills. Man tar ju inte annat än i kanterna på filmen;-)






