Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkliga skuggartefakter

Produkter
(logga in för att koppla)

pojakobsson

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att mitt Nikon 200-500/5,6 ger en del märkliga skuggfenomen i de delar av bilden som är ur fokus. Det ser nästan ut som om jag hade klonat kopior av grenar och grässtrån. Synnerligen fult och störande. nu är frågan om detta kan vara något naturligt optiskt fenomen i optiken eller om något har blivit galet med gluggen. Jag bifogar ett en bild så ni kan se vad jag menar. Titta uppe till höger om fågeln.

94187503_10219330757213817_3871540763938521088_o.jpg
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jo så kanske det är, titta på den andra bilden med rödhaken. Det är dock inget jag tänkt på.


Syns på några grenar några bilder ner

 
Senast ändrad:

CT-54

Aktiv medlem
Att man i vissa lägen får dubbla konturer - och kanske mer än så! - på sådant som inte är i fokus är nog helt normalt, men blir ju extra tydligt i ett fall som med trasten ovan där kontrasten mot himlen är så hög. Jag roade mig med att leta upp några bilder med olika liknande fenomen, tagna med helt olika objektiv.

Ett extremt ex här; Minolta AF 200/2,8 med original 2x telekonverter:
130406.01.JPG

Här en lite liknande situation som TS:s, fotat med Tamron 150-600:
160508.01.JPG

En tredje, tagen med ett Sony 70-300:
180629.01.JPG

Förstora gärna, så syns det bättre!
 

apersson850

Aktiv medlem
Verkar gärna bli i det brännviddsområdet. Jag har ibland sett något liknande med mitt Canon EF 100-400 mm f/4,5-5,6L IS USM.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det kan bli mer av saker framför fokusplanet och/eller spattiga filter. Tänk på att det i princip är så olika filter för att avsiktligt skapa speciell bokeh fungerar.

Minst två, men troligen alla, av CT-54:s bilder har tydliga tecken på att det fann saker mellan kameran och fokusplanet.
 

pojakobsson

Aktiv medlem
Då så många påvisar samma fenomen känns det som om att det inte är något fel på objektivet utan att det hela är ett normalt optiskt fenomen. Tack för stor respons.
 

PMD

Aktiv medlem
Ser nästan ut som astigmatism, men jag ska inte svära på det.
Kan astigmatism visa sig i det oskarpa området utan att påverka den skarpa delen av bilden?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ser nästan ut som astigmatism, men jag ska inte svära på det.
Kan astigmatism visa sig i det oskarpa området utan att påverka den skarpa delen av bilden?
Notera att även den första bilden synes ha en gren e dyl hitom fågeln över stjärten på densamma, apropå mitt förra inlägg.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ser nästan ut som astigmatism, men jag ska inte svära på det.
Kan astigmatism visa sig i det oskarpa området utan att påverka den skarpa delen av bilden?
Jag tänkte också direkt på astigmatism. Mina första kontaktlinser (runt 1980) korrigerade inte för min astigmatism. Det blev precis sådär med dubbel- (eller trippel-) kontur på exempelvis flaggstänger och annat. Men samtidigt var det skarpt. En mycket mysko upplevelse.
 
ANNONS