Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkligt objektivproblem II

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Häromdagen upptäckte jag ett riktigt märkligt problem med mitt Tamron 17-50/2,8 av allra äldsta årgång. När jag zoomar till 17 mm och fokuserar på närgränsen tar två linser i varandra inne i objektivet! Det blir en liten vit prick där de möts men bilderna verkar inte påverkas annat än i motljus, då får de en mjölkig fläck i mitten.

Jag tänkte väl mest berätta om det och höra om det är någon annan som varit med om något liknande innan jag köper ett Nikon 17-55/2,8.

Häromdagen upptäckte jag ett riktigt märkligt problem med mitt Tamron 17-50/2,8 av allra äldsta årgång. När jag zoomar till 17 mm och fokuserar på närgränsen tar två linser i varandra inne i objektivet! Det blir en liten vit prick där de möts men bilderna verkar inte påverkas annat än i motljus, då får de en mjölkig fläck i mitten.

Jag tänkte väl mest berätta om det och höra om det är någon annan som varit med om något liknande innan jag köper ett Nikon 17-55/2,8.

Så ska det förstås inte vara, någon eller några linser har flyttat på sig. Lämna in.

Så ska det förstås inte vara, någon eller några linser har flyttar på sig. Lämna in.

Jo, båda dina tips är vad som slog mig först, men nu har jag tänkt lite till. Kanske rätt, kanske fel ;-)

Att linserna skulle ha hamnat fel tänkte jag också, men då borde väl inte all bilder ha blivit såpass bra? Jag skulle snarare gissa att det är fokuseringen som borde ha haft ett stopp som nu är borta så att fokusmekanismen kan ta linserna lite för tätt ihop. Det rasslar inte mer än vanligt när man skakar det heller.

Eftersom det runt 5 år gammalt, har gått gissningsvis 40-50 000 bilder och ser ut som stryk med repor och löst gummi blir det nog snarare ett annat vädertätat objektiv som Nikon 17-55/2,8. Eftersom minst två linser inuti är skadade lönar det sig knappast att reparera iallafall skulle jag tro.

ANNONS
Götaplatsens Foto