Annons

Mäta med en kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
På jobbet ska vi göra uppmätningar på en produkt. Produkten är av ett platt mjukt fluffigt material med tjockleken 5cm och 150-200cm långa. Eftersom detta ska göras flera gånger om dagen så måste mätningen gå snabbt,. Jag funderar om man inte kunde lösa det med 2-3 fast monterade kameror som tar var sin bild när produkten ligger i en fixtur. Bilderna matas in i något program som sammanfogar dessa och gör uppmätningen.
Vi har ett system där man lägger in en produkt i en skanner så gör den uppmätningen, men det här är ju lite större än ett A4 :)

Är det någon som har stött på något sådant där ute i verkligheten? Eller har tips om program som kan göra detta.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jo det är klart att det skulle gå, kräver lite programmering, men det är fullt möjligt.

Dock tycker jag det verkar vara en krånglig väg, borde finnas någon rigg med typ fotoceller som kan göra samma sak enklare
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
På jobbet ska vi göra uppmätningar på en produkt. Produkten är av ett platt mjukt fluffigt material med tjockleken 5cm och 150-200cm långa. Eftersom detta ska göras flera gånger om dagen så måste mätningen gå snabbt,. Jag funderar om man inte kunde lösa det med 2-3 fast monterade kameror som tar var sin bild när produkten ligger i en fixtur. Bilderna matas in i något program som sammanfogar dessa och gör uppmätningen.
Vi har ett system där man lägger in en produkt i en skanner så gör den uppmätningen, men det här är ju lite större än ett A4 :)

Är det någon som har stött på något sådant där ute i verkligheten? Eller har tips om program som kan göra detta.
Hur skall jag tolka "uppmätning"? Längd bredd höjd eller menar du en detaljerad 3D mätning med hög upplösning?
 

A.Dent

Aktiv medlem
Jo det är klart att det skulle gå, kräver lite programmering, men det är fullt möjligt.

Dock tycker jag det verkar vara en krånglig väg, borde finnas någon rigg med typ fotoceller som kan göra samma sak enklare
Eftersom det är ett 20-tal olika produkter så fungerar det inte med fasta fotoceller. Dessutom är materialet ganska fluffigt.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Hur skall jag tolka "uppmätning"? Längd bredd höjd eller menar du en detaljerad 3D mätning med hög upplösning?
Det är inte bara ett rektangulärt stycke utan vissa utstickande delar samt hål. Kanske 3-8 punkter som ska mätas in i 2D.

Hexagon har en handhållen lösning för ca en miljon, men då ska personalen manuellt rikta in en "kamera" på de olika punkterna.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Processindustri håller på med sånt här dagligen.
Kontakta ett företag som pysslar med sådant.
I princip stöds all serieproduktion på ngt sätt av sådant här.
 

cardazio

Aktiv medlem
Skulle hjälpa om du beskriver på ett ungefär hur en artikel kan se ut och vilka typer av toleranser du vill säkerställa. Nedan gäller för mätning i specifika punkter t.ex. att mäta längd, säkerställa min/max diameter på hål och placering m.m.

Kommer tyvärr inte ihåg tillverkaren, men vi använde smartkameror (vision) för kontrastmätning som kostade ca 20k. Kan ha varit SICK eller liknande, men inte säker tyvärr. Vi hade även mer avancerade kameror som klarade geometrisk mönstermatchning. Om du söker på det lär du hitta en hel del.

Minns att många började förlita sig väl mycket på kamerorna för att det ser high tech och säkert ut. Är materialet glansigt (alt. i vanliga fall är matt och avviker en enstaka gång genom att vara glansigt) eller annat kan du få blänk som stör kontrastmätning m.m. Kom ihåg att göra en mätsystemanalys om det är viktigt att det blir rätt.
- Upplösning, Distinkta kategorier, Gage r&r, Linearitet, Stabilitet, Missvisning

Sist, men inte minst kanske det finns andra mer "analoga" sätt att lösa det (checkfixturer du ställer om per artikel (byta pinnar för hålbilder m.m.) eller liknande med stop/go, "brevlådor" m.m.) alt. säkerställa redan vid tillverkningen att toleranserna innehålls (vad säger FMEA:n t.ex).
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Det är inte bara ett rektangulärt stycke utan vissa utstickande delar samt hål. Kanske 3-8 punkter som ska mätas in i 2D.

Hexagon har en handhållen lösning för ca en miljon, men då ska personalen manuellt rikta in en "kamera" på de olika punkterna.
Ok men för att förstå. Vad är syftet med uppmätningen?
 

A.Dent

Aktiv medlem
Processindustri håller på med sånt här dagligen.
Kontakta ett företag som pysslar med sådant.
I princip stöds all serieproduktion på ngt sätt av sådant här.
Tack, det får ingenjörerna som jobbar med projektet ta tag i. Jag tänkte som fotointresserad och IT-ansvarig kunde komma med en bra och kostnadseffektiv ide.

Skulle hjälpa om du beskriver på ett ungefär hur en artikel kan se ut och vilka typer av toleranser du vill säkerställa. Nedan gäller för mätning i specifika punkter t.ex. att mäta längd, säkerställa min/max diameter på hål och placering m.m.

Sist, men inte minst kanske det finns andra mer "analoga" sätt att lösa det (checkfixturer du ställer om per artikel (byta pinnar för hålbilder m.m.) eller liknande med stop/go, "brevlådor" m.m.) alt. säkerställa redan vid tillverkningen att toleranserna innehålls (vad säger FMEA:n t.ex).
Det är ett ca 5cm tjockt isoleringsmaterial av en svart polymer fluffigt ungefär som glasull. Det är 20-25 olika former allt från små som ett A4 till 1,5-2m långa och 50-60cm breda. Med olika hål och former. Toleransen på de stora är +/- 10mm. Att bygga checkfixturer för alla tar orimligt mycket plats och tisdkrävande att mauellt göra mätningen. Därför funderade jag på en fotomätning.

Ok men för att förstå. Vad är syftet med uppmätningen?
Att enligt kvalitetskraven i en serieproduktion mäta upp varje produkt flera gånger om dagen.
 
ANNONS