Annons

"målkamera" luftpistol 10 meter

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för era svar!

Jag inser att det inte är så enkelt som jag trodde.

En digital zoom skulle kunna fungera.
Bildkvalitén behöver inte vara så hög alls. Bara det inte blir jobbigt att titta på.
Är ju inte ute efter en vacker bild.

Jag får testa lite med någon kikare och se vad som händer.
Kanske även måste överväga att byta lins på övervakningskameran.

Om jag bygger en hållare till en videokamera så att den hänger från taket.
Jag skulle då kunna komma ganska nära och få bra vinkel med "trevlig" bild. Och en lång sladd till datorn.
Försöker skjuta 2 x 40 minuter per dag så det är värt böket att dra fram kabel och montera kamera varje gång.

Nu har jag värdet på 2000 att gå efter också. Jag kan räkna om det till olika avstånd beroende på var kamernan kan tänkas hänga i taket.
Så vet jag vad jag ska ha för värden cirka. 1000 på 5 meter. 500 få 2,5 och så vidare.
Dessutom kommer det duga med "hjälp" från digital zoom.

Tack så hjärtligt för era svar!
Det va vänligt att ni tog er tid! :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tack så hjärtligt för at du tog dig tid! Fantastiskt!

Utan att förstå något om detta:
Du använder 400mm på 5 meters avstånd. Då fyller motivet som är 7cm, bilden till en tredejdel.
3 x 400mm(vet inte vad 400mm egentligen syftar på) för att fylla bilden till tre tredejedelar?
På 10 meter, dubbla avståndet, 3 x 400mm x 2?
Dock är motivet dubbelt så stort(14cm istället för 7cm) så det blir 3 x 400mm = 1200mm.

Och i ff blir det 1920. Och ff är brännvidd.

:D

Ska kolla nu på en gång och se vart jag hamnar i prisklass.
Annars får jag väl flytta kameran närmare. Halva avståndet går nog i värsta fall.
400, 1200, 1920 etc i resonemanget är brännvidd.

Brännvidd i förhållande till sensorstorlek ger ”förstoringsgrad” eller vad man vill kalla det.

FF är den sensorstorlek som oftast används som referens.

Billigare kameror har mindre sensor. Ibland anges brännvidd på dessa billigare kameror i tal som ”motsvarar” brännvidd på FF.
 
400, 1200, 1920 etc i resonemanget är brännvidd.

Brännvidd i förhållande till sensorstorlek ger ”förstoringsgrad” eller vad man vill kalla det.

FF är den sensorstorlek som oftast används som referens.

Billigare kameror har mindre sensor. Ibland anges brännvidd på dessa billigare kameror i tal som ”motsvarar” brännvidd på FF.
Tack igen!

Jag tänker nu att det får bli en kamera en bit ner från taket.
Tavlan sitter på 140cm höjd och kameran kan vara lite högre än det. Så att det inte stör sikten plus lite till.

Kameran kommer få gå ganska mycket. Som max 2 timmar per dag.
Vilka märken klarar av det?
Tänker att en äldre av mycket god / god kvalité är bättre än en nyare sämre?
Har de bra och dåliga kameror inom samma märke?

Kan ni ge mig ett förslag för 500 spänn? Ett märke som är solklart.
Kan de flesta systemkameror skicka bilden vidare till en dator?
Som denna Olympus E-420 + Teleobjektiv 55-200mm.
https://www.tradera.com/item/340862/296528044/olympus-e-420-teleobjektiv-55-200mm

Petter: jag vill helst inte använda mobilen.
Det är så liten skärm och jag tror det drar väldigt mycket batteri att ha den vaken med kameran på i 2 timmar. Kanske jag förstör batteriet i förtid?
 
En gammal analog videokamera kanske?
Billiga kablar till en sådan. Kopplad till en monitor/tv.
Alla modernare har kanske usb som ju faktiskt drar upp priset ordentligt om det blir 8 meter kabel eller mer.
 
Ett sådant löst objektiv till mobilen kanske funkar även till den övervakningskamera du redan har.
Ja det vore ju väldigt bra!

Om jag pillar bort originallinsen och låter elektroniken titta genom ett sånt objektiv istället, skulle det finnas någon anledning till att det inte skulle fungera då?
Menar då inte att den ska kunna vara på 10 meters avstånd utan att bilden blir okej på rätt avstånd för elektroniken och objektivet tillsammans. Säg på 2 meter eller vart det nu hamnar.
Alla avstånd är ju egentligen okej bara det inte är för nära tavlan då vinkeln blir så stor för att inte kameran ska va i vägen.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
En systemkamera med teleobjektiv och liveview...enkelt och billigt om man har kameran vill säga.
Detta har jag testat hemma och det funkar för mig iaf. Men jag förstår att du inte vill tex böja dig fram för att se träffen. Det sistnämnda har inte jag något problem med. Men det är jag det. ;-)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja det vore ju väldigt bra!

Om jag pillar bort originallinsen och låter elektroniken titta genom ett sånt objektiv istället, skulle det finnas någon anledning till att det inte skulle fungera då?
Menar då inte att den ska kunna vara på 10 meters avstånd utan att bilden blir okej på rätt avstånd för elektroniken och objektivet tillsammans. Säg på 2 meter eller vart det nu hamnar.
Alla avstånd är ju egentligen okej bara det inte är för nära tavlan då vinkeln blir så stor för att inte kameran ska va i vägen.
Den typen av ”utanpå-objektiv” funkar att sätta utanpå ett befintligt objektiv på en smartphone. Så du ska nog inte pillra bort originalobjektivet.

Jag har inte kollat brännvidd eller bildvinkel. Och har ingen uppfattning om bildkvalitet. Men priset ger ju utrymme för att chansa.
 
En systemkamera med teleobjektiv och liveview...enkelt och billigt om man har kameran vill säga.
Detta har jag testat hemma och det funkar för mig iaf. Men jag förstår att du inte vill tex böja dig fram för att se träffen. Det sistnämnda har inte jag något problem med. Men det är jag det. ;-)
Ja precis en liten skärm vill jag inte använda.

Jag plockar varje gång diabolen från golvet för att röra på mig. Rör på mig gör jag gärna. Jag kan ju stå kvar på nästan samma ställe i alla fall.

Jag blir snabbt trött i ögat och jag är på väg att börja använda skytteglasögon. Samtidigt experimenterar jag lite med ställningen och då väntar jag med optikern lite till.

Belysningen kunde varit klart bättre också. Där jag står. Ljuset på korn och sikte.

En stor tydlig bild tror jag blir bra.
 
Den typen av ”utanpå-objektiv” funkar att sätta utanpå ett befintligt objektiv på en smartphone. Så du ska nog inte pillra bort originalobjektivet.

Jag har inte kollat brännvidd eller bildvinkel. Och har ingen uppfattning om bildkvalitet. Men priset ger ju utrymme för att chansa.
Tack så mycket! :)

Jag testar nog ett sådant objektiv. De skriver knappt något alls om objektiven.
Såg att det fanns billiga med 20x också.
Finns ju en chans att det blir okej.
 

AFJ

Aktiv medlem
Skulle du inte kunna göra så här:

En kompaktkamera med mycket zoom, en så kallad superzoom. Kameran på stativ bredvid dig. Kameran kopplat till en laptop som står bredvid. Efter varje skott (eller varje serie) så tar du en stillbild av måltavlan och med kamerans programvara för "teathered shooting" så kommer bilden att föras över automatiskt till laptopen. Då har du en stor fin skärm att kolla på och kan lätt zooma in 1:1. Det innebär att det kanske räcker om måltavlan fyller upp 20-30 procent av bilden.

En stor fördel med den här setupen är ju att du kommer att få all historik på dina skjutserier. Då kan du sitta på din kammare och se träffbilder, se om första skottet normalt är bättre än sista osv, osv. Men du kanske har andra verktyg för den typen av analys?
 
Skulle du inte kunna göra så här:

En kompaktkamera med mycket zoom, en så kallad superzoom. Kameran på stativ bredvid dig. Kameran kopplat till en laptop som står bredvid. Efter varje skott (eller varje serie) så tar du en stillbild av måltavlan och med kamerans programvara för "teathered shooting" så kommer bilden att föras över automatiskt till laptopen. Då har du en stor fin skärm att kolla på och kan lätt zooma in 1:1. Det innebär att det kanske räcker om måltavlan fyller upp 20-30 procent av bilden.

En stor fördel med den här setupen är ju att du kommer att få all historik på dina skjutserier. Då kan du sitta på din kammare och se träffbilder, se om första skottet normalt är bättre än sista osv, osv. Men du kanske har andra verktyg för den typen av analys?
Tack! :)

Jag går på Petters idé med ett objektiv till övervakningskameran och ser vad det ger.
Övervakningskameran kan reagera på ljud och rörelse vilket skulle kunna användas för att lagra bilder. Tror jag.
Mjukvaran på datorn kan spela in och göra olika saker.
Har knappt använt den då bilden va så tråkig.

Jag försöker att inte tänka för mycket utan bara skjuta många skott och många timmar.
Ge kroppen mer erfarenhet. Målet är 25000 skott under vintern. Det är nog väl optimistiskt! :)

Har analyserat alldeles för mycket ett tag vilket gjorde att jag inte tyckte det va så roligt längre.
Nu ska jag ha kul och ta det lite sakta.

Tackar vänligast för förslaget! :)
 
ANNONS