Annons

Målvärden för kurvor

Produkter
(logga in för att koppla)
...som flera redan har sagt så ser kurvorna olika ut beroende på vad bilden ska användas till. Färgprofiler är som sagt ett hett tips. Annars utnyttjar jag inte hela dynamiken för webben eftersom jag räknar med att det finns en del kassa skärmar där ute.

Vad gäller mellantoner så räknar jag med 186-186-186 för webben. Gör en övergång från svart-vitt; 128 ligger förvisso i den geometriska mittpunkten men om du kisar så ser du att intensiteten är närmare svart än vitt.

Citat:
"128 ligger förvisso i den geometriska mittpunkten men om du kisar så ser du att intensiteten är närmare svart än vitt."

ja, beroende på vilket gammavärde skärmen är inställd på, och vilken färgrymd som din skärm vekligen visar.

Värdet "128" är ju ett värde som i den teoretiska arbetsfärgrymden motsvarar medelgrått, men de verkliga färgrymderna ger i princip aldrig medelgrått för samma värde dvs numeriskt samma värde för alla kanaler... här hjälper bara ICC.

Tänkte bara göra ett litet inlägg som gäller maximalt antal nivårer som ni får ut på skärmen....

De flesta skärmar med vanliga bildrör har en gamma på runt 2.4-2.5. Problemet är ju att den standard som många försöker emulera, speciellt för webb, är sRGB som har gamma 2.2.

Till att börja med har sRGB endast en mediåker färgrymd, dvs den innefattar få färger. Om du emulerar sRGB så reducerar du kvaliteten på din dyra skärm till en billig! Inte nog med det. All färgkorrigering gör att du förlorar upplösning.

Detta beror på att du har 0-255 vid skärmens naturliga gamma och färgåtergivning. När du sedan emulerar en annan gamma eller andra färger så kommer upplösningen att minska ju större korrigering du gör.

Bara emulera gamma 2.2 på 2.5-skärm gör att du förlorar många nivåer i de märkare partierna! Detta beror på att upplösningen bara är 8 bitar/256 nivåer.

Vissa nyare grafikkort har dock 10bitars DAC, som gör att du får mindre förluster om du använder ICC-profiler i Windows för korrigering (Adobe Gamma).

Appropå intenciteter. Använd 50% L för att få det visuellt gråaste, istället för värdet 128.

Senast ändrad:
robarb skrev:
ja, beroende på vilket gammavärde skärmen är inställd på, och vilken färgrymd som din skärm vekligen visar.
Jag försökte att undvika ordet gamma men visst.... för webben brukar man rekommendera gamma 2,2 och då motsvarar 50% intensitet RGB-värdet 186-186-186.

andewid skrev:
Till att börja med har sRGB endast en mediåker färgrymd, dvs den innefattar få färger.
...och det tycker jag är det stora problemet med sRGB. Att sedan gammavärdet är en kompromiss är en annan sak men det är fortfarande en hyggligt etablerad webbstandard idag; oavsett om man tycker om det eller ej.

andewid skrev:
Appropå intenciteter. Använd 50% L för att få det visuellt gråaste, istället för värdet 128.
jpersson skrev:
[...] gamma 2,2 och då motsvarar 50% intensitet RGB-värdet 186-186-186.
Ifall nu någon tycker detta är förvirrande (50% L är RGB 118 i gamma 2,2) så är det kanske bra att berätta att båda har rätt, men att det handlar om olika saker.

186-värdet gäller intensiteten på skärmen medan 118-värdet gäller intensiteten i motivet. Tänkte jag skulle förklara varför det är skillnad, men nu får jag inte igång tänkeriet.

jpersson skrev:
Jag försökte att undvika ordet gamma men visst.... för webben brukar man rekommendera gamma 2,2 och då motsvarar 50% intensitet RGB-värdet 186-186-186.
Jo, men det är ju det som är konstigt. De flesta CRT-skärmar har ju gamma 2.5! Kör du Mac så gäller gamma 1.8/1.72. Det är ju bara de som har laddat Adobe Gamma eller liknande och emulerar 2.2 på sina skärmar som har gamma 2.2.

Däremot så fäljer nog de flesta TFT sRGB's gamma på 2.2. TFT i sig är dock linjära, så de omvandlar internt.

Så det är ju ganska dumt att modifiera bilderna för viss målgrupp. Istället borde vi trycka på utvecklarna av FireFox/Mozilla, Opera, mfl att bygga in stöd för ICC profiler för bilder :)

Senast ändrad:
Saken är ju att du bara behöver detta om du gör trycksaker.. de flesta "digitala" fotografer behöver inte en kalibrerad skärm. Ett krav är ju en bra skärm också..

jimh skrev:
Underbart ödmjuk kommentar, vad skönt att höra att det finns andra som har det problemet ibland :)
Tack, det är ännu värre när jag sedan kommer på att det var väldigt enkelt.

Här var det inte krångligare än det som gick att läsa innantill i de två inläggen: "visuellt gråaste" respektive "50% intensitet". Visuellt medelgrått motsvaras ju som bekant av intensiteten 18%.

ANNONS
Götaplatsens Foto