Annons

många besök få kommentarer vid modellfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

hound

Aktiv medlem
jag har en bred flora av bilder på min sida
och har nu märkt tydliga tendenser på att mina
bilder på tex kvinnliga snygga modeller får snabbt lätt upp till 200 besök men har kanske bara 2 kommentarer

till skillnad på naturbilder, båtar , stilleben
där det inte är nån ände på analyser, lovord eller goda råd

och jag VET ATT mina modellbilder inte är SÄMRE än dessa andra bilder
och titt-värde har de i alla fall (inte bara tutt-värde hoppas jag)

är vi rädda för att berömma en person som ser bra ut
modeller är ofta mycket osäkra och kommentar-lystna och skulle må bra av några superlativer - även de och inte bara glutt-statistik
eller är vi så blyga

Kanske har man inget att tillägga då allt redan sagts? Kanske har man inte kunskapen att säga något konstruktivt när det gäller modellfoto?

Det är nog trots allt så att de är fler som fotograferar naturbilder, båtar och stilleben och därför känner att de också har kunskap i ämnet så att de kan kommentera konstruktivt.

PeterLj2 skrev:
Det är nog trots allt så att de är fler som fotograferar naturbilder, båtar och stilleben och därför känner att de också har kunskap i ämnet så att de kan kommentera konstruktivt.
Jag tror nog att modell/porträttfotografering kommer på andra plats efter naturfotografering.

hound skrev:
jag har en bred flora av bilder på min sida
och har nu märkt tydliga tendenser på att mina
bilder på tex kvinnliga snygga modeller får snabbt lätt upp till 200 besök men har kanske bara 2 kommentarer

till skillnad på naturbilder, båtar , stilleben
där det inte är nån ände på analyser, lovord eller goda råd

och jag VET ATT mina modellbilder inte är SÄMRE än dessa andra bilder
och titt-värde har de i alla fall (inte bara tutt-värde hoppas jag)

är vi rädda för att berömma en person som ser bra ut
modeller är ofta mycket osäkra och kommentar-lystna och skulle må bra av några superlativer - även de och inte bara glutt-statistik
eller är vi så blyga

Jo, du har nog rätt i ditt antagande. Försöker själv kommenentera modellbilder från tid till annan. Men, visst har det graserat nån form av kvasisexistiskt debatt så fort någon lagt en positiv kommentar om objektet, även om den så att säga varit en parafras i en komplett bildkommentar. Så, man e nog lite försiktig, särskilt då det kan misstänkas att grabbiga gener föranlett klicket.

För övrigt tycker jag vi skulle ha ett eget forum för modellfoto inom bildkategori "kritik". Skulle klart avdramatisera "klicken" bland alla söta kattungar och solnedgångar.

låt mig säga så här ..
beror på hur det görs och av vem och på vem, och var....

eller är jag provokativ då?

för det kan vara lika ointressant att se ännu en solnedgång (GÄSP) utan DEN LILLA DETALJEN SOM GÖR DEN BILDEN JUST UNIK OCH INTRESSANT UTÖVER DET VANLIGA

PeterLj2 skrev:
Kanske har man inget att tillägga då allt redan sagts? Kanske har man inte kunskapen att säga något konstruktivt när det gäller modellfoto?

Håller med dig där Peter, ofta får man kommentarer som rör modellen och inte fotot, självklart är ju modellen en stor del av fotot om inte allt. Men ofta kommer det kommentarer gällande sminkning etc.
Skulle vilja se fler kommentarer gällande komposition, färger, ljus med mera.

Kim:
Hmm kikar man bland bilderna här på FS till exempel så regerar ju blommor, skalbaggar o kattungar helt klart framför modellbilder som jag upplever det, så jag kan nog inte hålla med dig där.

PeterLj2 skrev:
Porträtt och modellfotografering är inget jag tycker är precis likt varandra.
Okej, jag tycker det är ganska lika, motivet är ju det samma, så man bör kunna ge kommentarer om båda om man plåtar det ena (eller båda) utav dem.

Ibland tittar jag på modellbilderna av en enda anledning, nämligen för jag tycker modellen är snygg eller sexig. För övrigt kan jag ofta tycka att bilden är ganska kass eller slätstruken (vilken allt för många modellbilder är), och just därför blir det ingen kommentar. Så elak och egoistisk är jag! :)

/Joakim

ZoMbiE skrev:
Kim:
Hmm kikar man bland bilderna här på FS till exempel så regerar ju blommor, skalbaggar o kattungar helt klart framför modellbilder som jag upplever det, så jag kan nog inte hålla med dig där.
Jämför med båtar och stilben då, det var ju det jämförelsen gällde.

Kattungar är ju för övrigt en form av modeller :D

!

Hehe, en ny kategori är under uppsegling. "Båtfoto".
Men om man till modellfoto inte räknar okritiska skott på ungen, flickvännen eller julfesten, så är nog modellfoto inte överrepresenterat. Kommer i vart fall en bit efter husdjurskategorin.

För övrigt skulle vara kul med nåt exempel på riktig "båtporr", alltså ni fattar vad jag menar...
(typ såna där värstingbilder som man kan se på amarikanska motorcyklar bland annat)

Jag för min del ,,,,,,,,,letar efter det där
LILLA EXTRA
det unika
det som gör att jag ser att fotografen har tänkt till/haft ögonblickskänsla/bildseende utöverdet vanliga

JAG VILL BLI FÖRVÅNAD / inspirerad
då är jag nöjd

sagan skrev:
Jämför med båtar och stilben då, det var ju det jämförelsen gällde.

Haha jaa jag vet, men du kanske förstår vad jag menar?
Tanken med mitt inlägg är att det inte är en direkt översvämning av modellbilder här på FS.
Förutom bland en dels bilder (själv inräknad)

Personligen tycker jag att modellbilder och porträtt är väldigt intressanta att ljussätta (svårt dessutom) därför är det så skoj att ta dessa bilder.

sagan skrev:
Okej, jag tycker det är ganska lika, motivet är ju det samma, så man bör kunna ge kommentarer om båda om man plåtar det ena (eller båda) utav dem.

Som jag ser det så försöker jag lyfta fram egenskaper som redan finns där hos den jag fotograferar vid porträtt.

Vid modellbilder har jag ett helt annat arbetssätt, det är liksom inget jag bara gör rätt upp och ner vilket jag tycker jag kan göra vid porträtt då det är personen som är det viktigaste.

ANNONS
Götaplatsens Foto