Annons

Många nybörjarfrågor kring vilket filformat!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Hej jag har nyss köpt min första DSLR (nikon D300) och är mycket fundersam kring detta med JPG VS RAW

Självklart är väl det absolut bästa att både ha RAWfilen och en högupplöst JPG som inställning i kameran, men det tar ofantligt mycket plats. Råfilen ligger väl runt 10-15mb och sedan jpg på 12mp blir ca 5-7mb på det. 20mb för en bild är för mycket tycker jag.

Hur ska jag göra? Om jag endast fottar i RAW och finjusterar bilden och sedan konverterar till JPG och slänger orginal-RAWfilen?

För ur en RAW kan jag väl få fram JPG eller hur.
Vad är då meningen med att direkt ta en JPG PLUS en rawfil när man ändå kanske måste editera i RAWfilen?

Vidare undrar jag vad ni rekomenderar för program för att snabbt tex. kunna skärpa upp och ändra vitbalansen på en hög med foton i RAW format. Jag har CS3 för tillfället, men "Camera Raw" kan väl bara editera en bild åt gången, right?

(Jag har provat ACDSee och tyckte inte om det programet alls jämfört med CS3..)

Självklart är väl det absolut bästa att både ha RAWfilen och en högupplöst JPG som inställning i kameran.
>>Det beror ju på vad du tänker använda filerna till...jag kör bara RAW och sen kör jag gruppbearbetning på dem i "Capture NX".
När jag behöver visa bilder fort så kör jag ibland med lågupplöst JPEG parallellt bara för att kunna köre t.ex. enkelt bildspel.

Hur ska jag göra? Om jag endast fottar i RAW och finjusterar bilden och sedan konverterar till JPG och slänger orginal-RAWfilen?
>>Jag skulle aldrig slänge en RAW fil. Åtminstone inte om jag inte var helt säker på att aldrig någonsin behöva göra minsta lilla justering av bilden. Jag kör back-up på en separat disk.

För ur en RAW kan jag väl få fram JPG eller hur.
Vad är då meningen med att direkt ta en JPG PLUS en rawfil när man ändå kanske måste editera i RAWfilen?
>>Ja och se min kommentar ovan...

Vidare undrar jag vad ni rekomenderar för program för att snabbt tex. kunna skärpa upp och ändra vitbalansen på en hög med foton i RAW format.
>>Som sagt, det går i Nikons egen programvara "Caputer NX" som också sägs vara överlägsen för att få ut bästa tänkbara skärpa ur NEF-filerna...(f-n trot...men det sägs så...)
Annars går det bra i Lightroom, Phase One och säkert några till...

Lycka till..

/ Magnus

Gustav Lindh skrev:
Jag har CS3 för tillfället, men "Camera Raw" kan väl bara editera en bild åt gången, right?
Absolut inte, markera de bilder du vill konvertera och öppna dem sedan i Camera Raw. Du får en lista av bilderna som du öppnat och du kan justera alla på en gång.

Stefan

Kankse du har nytta av både JPG och Raw i början när du inte är van att processa Raw bilder.
Det tar ju ett tag att lära sig det också.
Annars kör nog de flesta bara Raw om de inte skall ha JPEG bilder för att snabbt leverera eller visa upp som en presentation.
Som raw-program tycker jag Light room för tillfället har absolut bäst arbetsflöde och bra funktioner för att katalogisera bilderna. Fungerar dessutom bra tillsammans med CS3. Vilken överraskning. Oftast behöver jag inte in i CS men när jag behöver är det bara en knapptryckning.
Sedan är det dina Raw bilder du skall spara.
Det är dina negativ. När det kommer bättre algoritmer och funktioner i raw programmen kan du kankse korrigera dina bilder ännu bättre.
Att spara JPEG är ju som slänga bort negativen när du fått papperskopior.
När svärmor sedan kommer och vill ha en förstoring har du inget originalet kvar.
Light room har också den stora fördelen att man ser bilderna som man korrigerat dem utan att förvandla dem till JPEG. Det kan inget annat katalogprogram (DAM) jag känner till.

Hmmm okey men i Camera Raw i CS3 finns ju ingen "unsharp mask" att lägga på eler liknande för att skärpa upp. Det finns en funktion som heter "sharpen" under en flik i Camera raw, men den funktionen är ju inte på långa vägar lika bra som den i PS.

Mao känns det bättre för mig att korrigera en JPG bild, varför känner jag så?

Visst, vitbalans etc är ju lätt att ändra i Camera Raw, men det är svårt att skärpa upp och beskära etc i Camera raw.

Om jag vill "få ut" bilden tilltex tryck eller för ett bildspel så måste jag väl oavsett konvertera till en JPG eller liknande filformat och redigera i PS eller hur?

Vidare tycker jag det verkar krångligt att behöva gå in i Camera Raw och konvertera till JPG bara för att kunna göra ett enkelt bildspel på datorn?

Re: Re: Många nybörjarfrågor kring vilket filformat!

stefohl skrev:
Absolut inte, markera de bilder du vill konvertera och öppna dem sedan i Camera Raw. Du får en lista av bilderna som du öppnat och du kan justera alla på en gång.

Stefan

Tackar, hade inte märkt detta än. =)

För mig är det självklart att ta alla bilder i raw+stor jpg. Lagringsutrymme kostar ju nästan ingenting i dag. Och om man tycker det tar för stor plats är det givetvis raw-filen man ska strunta i, inte den (jämförelsevis) lilla jpg-en.

Varför båda? Jo, jpg-bilderna slänger jag in i ett enkelt bildhanteringsprogram (i mitt fall Iphoto, eftersom jag har Mac) och kan snabbt sortera, göra mindre justeringar, mejla bilder till vänner, visa bildspel och slänga ihop ett enkelt webbgalleri.

Bilder som är speciellt intressanta eller ska användas till något viktigt (t ex printa) kan jag sen ta hand om i hela processen från raw-filen. Men för vanligt vardagsbruk funkar faktiskt jpg-bilder bra i de allra flesta fall -- om man har en kamera som lämnar hyfsade jpg.

Vad tror ni om kompromissen att köra RAW+ Liten eller mellanstor JPG? - Den lilla jpg bilden tar ingen plats och man har Rawfilen kvar OM man skulle vilja efterbehandla bilden för tex bautautskrift någongång i framtiden.

Alternativ: Köra Endast RAW - sedan köra något batchprogram som skärper upp och fixar vitbalans och sedan skapar en liten Jpg som komplement till den stora RAWfilen?

Intressant att höra vad ni tycker man ska prioritera - Raw eller JPG.
Jag tycker fortfarande inte RAW går at skärpa upp på något bra sätt i CS3. Har jag fel här?

Gustav Lindh skrev:
Intressant att höra vad ni tycker man ska prioritera - Raw eller JPG.
Jag tycker fortfarande inte RAW går at skärpa upp på något bra sätt i CS3. Har jag fel här?
Om du tycker att du inte får tillfredställande resultat från dina raw-filer tycker jag definitivt du ska spara stora jpg-filer direkt i kameran! Åtminstone tills du känner att du behärskar raw-processen såpass att du blir nöjd med resultatet.

Allvarligt talat: Om bildfilerna blir 15 meg (raw) eller 20 (raw+stor jpg) spelar ju ingen roll i praktiken. Om du får in 250 eller 200 bilder på ditt 4 gig-kort...

Fick du med Capture NX? Den är helt suverän.

Med NX blir mina bilder helt klart bättre i slutresultatet än med Photoshop och Elemetns. Photoshop och Elements har visserligen fler funktioner, men för att få till råfilerna snabbt och enkelt är NX toppen. U-point och D-lightning fungerar så bra, att det är det enda man nästan behöver använda på bilderna. Jag upplever också att vitbalansen blir bättre korrigerad i NX, men det kan vara inbillning.

I NX kan du också öppna jpg-filer, korrigera dem och spara ner dem igen som NEF. Gör du det, kan du i oförstörbart läge korrigera filerna i och med att de korrigeringar du gjort, inte sparas i filen utan som inställningar i NEF-en. Inställningarna (de du gjort) kommer upp i korrigeringslistan till höger nästa gång du öppnar bilden igen, vilket gör att du kan ändra oförstörbart. Suverän funktion.

Sparar du däremot ner jpg-bilden som en jpg-bild igen efter justering, sparas ändringarna i bilden och listan med de inställningar du gjorde nollställs, vilket resulterar i sämre kvalitet ju fler gånger du öppnar och ändrar den.

I NX kan du spara justeringar och applicera dem på fler filer.

Raw är den digitala kamerans motsvarighet till den analiga kamerans negativ. Spara den! Klart att det tar plats, men vill man göra det bästa av sina bilder är detta bäst (tycker jag).

Gustav Lindh skrev:

Har du aldrig funderat på att öppna RAW som smarta objekt i CS3? Då kan du göra så oerhört mycket mer med bilderna. Kolla denna lilla instruktionsvideo: http://www.moderskeppet.se/video/show/smarta-objekt-och-raw

Den enda lilla nackdelen med denna metod, att använda smarta objekt, är att bildfilerna blir STORA.

ANNONS
Götaplatsens Foto