Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många pixlar....

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Avslutat medlemskap
Dom som har ex 5 Mp kamra, när skall man använda högsta eller näst högsta bildstorlek eller användes dom alldrig då dom största bildfilerna blir välldigt stora. Jag hade en 2 Mp förut och körde alltid på det största. Vet ej var hysterin med alla pixlar kommer att sluta 10....20 Mp
Lite funderingar inför nytt kameraköp "mera pixlar mera brus som en sa"...

Jag kör alltid på största upplösning på min D100.
Jag har betalat dyrt för alla pixlar! ;-))
Skämt å sido, jag tycker att det ger mig största valfrihet när det gäller hur jag kan använda den färdiga bilden.
/Micha

Björn,
there are pixels and pixels, depending on whether you use a DSLR or a compact camera. The reason to have more pixels is when you are going to print images and enlarge them; the more (quality) pixels the more information you have per square centimetre, the better your images will be in print....

MVH Duncan

bjorn_mattsson skrev:
Dom som har ex 5 Mp kamra, när skall man använda högsta eller näst högsta bildstorlek eller användes dom alldrig då dom största bildfilerna blir välldigt stora. Jag hade en 2 Mp förut och körde alltid på det största. Vet ej var hysterin med alla pixlar kommer att sluta 10....20 Mp
Lite funderingar inför nytt kameraköp "mera pixlar mera brus som en sa"...

Jag kör med 2.7 mp i min D1:a Det räcker GOTT och VÄL till mina behov
A4 inga problem
A3 beror lite på bild och framkallnings ställe, men funkar bra
A1, Funkar bra, efter en hel del pillande i PS och brusreduserings program.

Så vart det ska sluta, bra fråga. Minneskorten blir ju billigare och billigare. man kan köpa 512mb för 1000kr idag, om ett år kanske 1kr per MB

vi får stämma upp i kör och sjunga *du kan lita på teknikens under* med vilmer x

Vad har DU för krav?
är väl frågan man ska ställa sig istället för att stirra sig blind på MP

Bättre med ett bra pris?

För min del så skulle det vara kul att kunna äga en digitalkamera. så om priserna kunde sjunka lite så man kan få en 2-3 meg pix med bra zoom 3x eller helst 10x kanske och med många manuella funktioner för ca 2500 kr kanske.

Men det kanske löser sig i morgon lördag :)

Hummlan

ANNONS
Götaplatsens Foto