** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många pooler bra men "lyft upp" bra bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Allin

Aktiv medlem
Har läst att det lämnats förslag om barnpool m.m. Det skulle väl vara bra med många pooler efter motiv? Tex barn, husdjur, vilda djur, vyer från Norden, vyer från andra länder, stadsmiljöer, båtar, bilar, porträtt, modellbilder, arbete, hobby, konstnärliga bilder, blommor, och så vidare.

Men - det skulle finnas en funktion som gjorde det möjligt att föreslå bilder till en specialpool: toppenbilder!
Man kunde tänka sig att det skulle behövas minst 5 sådana nomineringar gjorda av olika personer (ej fotografen själv) för att bilden skulle flyttas över i toppenbilderpoolen.

Vad tycker ni om det?

Hälsningar
Gunilla
 
Bra idé!! Hoppas bara att fler ger respons till detta än vad nya funktionsförslag brukar få...
 
Men då kan man lika gärna använda sökfunktionen som man kan ställa in nästan hur man vill
Här ställde jag den på minst 5 röster och minst 4,5 i betygssnitt.
Och man kan lika gärna ställa på antalet kommentarer ocj lite annat
 
GranVia skrev:
Men då kan man lika gärna använda sökfunktionen som man kan ställa in nästan hur man vill
Här ställde jag den på minst 5 röster och minst 4,5 i betygssnitt.
Och man kan lika gärna ställa på antalet kommentarer ocj lite annat

Jaha det visste jag inte att amn kunde söka så. Tack för tipset!
Men mitt förslag med en toppenpool skulle göra det både enklare att titta på nya toppenbilder och dessutom ge extra bra status åt dessa bilder och en vilja att förbättra sitt fotande för att kunna hamna i poolen. Kanske man måste höja ribban ytterligare till 10 röster eller nåt så att poolen inte blir för stor. Mvh Gunilla
 
En gång i tiden hade vi olika topplistor på Fotosidan; de högst betygsatta bilderna senaste månaden etc.

Det ledde tyvärr till en del trassel, publicitetssugna fotografer hittade på olika sätt att höja sina egna bilder till skyarna - som att från en och samma dator registrera 10 medlemskonton för att rösta på sig själv. Vi fick plocka bort det. Så vi är inte så jättesugna på att återinföra något sådant röstningssystem - men iofs är det möjligt att det skulle funka bättre nu, då Fotosidan har så många fler besökare nu att man måste lägga en massa mer energi på fuskeriet (det är ju många fler som röstar andras bilder nu än på den tiden).

Systemet med bildväljare är ju ett alternativ också, som vi skulle kunna göra mer av - ha flera sådana, ha en "kändis" som väljer och kommenterar vissa bilder etc.
 
clindh skrev:
En gång i tiden hade vi olika topplistor på Fotosidan; de högst betygsatta bilderna senaste månaden etc.

Det ledde tyvärr till en del trassel, publicitetssugna fotografer hittade på olika sätt att höja sina egna bilder till skyarna - som att från en och samma dator registrera 10 medlemskonton för att rösta på sig själv. Vi fick plocka bort det. Så vi är inte så jättesugna på att återinföra något sådant röstningssystem - men iofs är det möjligt att det skulle funka bättre nu, då Fotosidan har så många fler besökare nu att man måste lägga en massa mer energi på fuskeriet (det är ju många fler som röstar andras bilder nu än på den tiden).

Systemet med bildväljare är ju ett alternativ också, som vi skulle kunna göra mer av - ha flera sådana, ha en "kändis" som väljer och kommenterar vissa bilder etc.

Ja det är ju tråkigt om folk fuskar sig till röster. Sådana röster kan ju iofs inte kännas särskilt bra att ha kommit fram på förstås, men det krånglar ju till det för de ärliga fotograferna. :) Hälsningar Gunilla
 
Jag tycker det är en toppen idé.

Vi människor funkar så att om vi skall utvecklas så behöver vi en sporre. Något att sträva mot.

Jag röstar för!

Fotosidan behöver lite nya idéer och nya funktioner för att inte stagnera.
 
Jag tycket det är bra att det inte finns någon ”topplista” på FS. Jag tror att en topplista skapar mer problem än nöje.

För omkring ett år sedan, var jag medlem på 10 olika fotosidor, nätet över. Helt vansinnigt om jag tänker efter – jag gjorde ju inget annat än att skriva kommentarer och titta på andras bilder. Hursomhelst hade de flesta sidorna en ”toppkategori”, antingen bestämd av en jury eller styrd av medlemmar. Problem som jag observerade, var bland annat att vissa gick över lik för att hamna i den kategorien. Sedan fanns det alltid de som ”hade den rätta bedömningen” och ifrågasatte bilder som hamnat i kategorien. Vissa fotografer hade investerat hela sitt självförtroende i kategorien, och när de inte längre hamnade där, så slutade de att posta eller blev allmänt upprörda. Nu behöver det inte alltid vara såhär, och jag vet sidor där det fungerar bättre. Men längtan efter prestige, tycks låsa allt för många människor, både när det gäller att ge och att ta, det borde finnas bättre sätt att lyfta fram fotografer.

Varför inte låta fotografer som använder FS flitigt, att pressentera sig, oavsett typ av bilder och nivå? Varje vecka skulle en ny fotograf få figurera på framsidan och via en länk skulle man kunna läsa lite kort och gott om fotografen. Kanske skulle fotografen själv få välja ut några av sina alster och berätta lite om dem? Kanske skulle fotografen få välja ut andras alster som den vill identifiera sig med?

Kanske skulle detta slå bort den själslösa prestigen med att exponera, komponera osv, och i stället lyfta fram personen bakom bilderna? - den levande människan och hennes relation till bilderna…

/Marcus
 
jag håller faktiskt med marcus.
en presentation i veckan låter dessutom enormt mycket mer intressant.
 
seamonster skrev:
Jag tycket det är bra att det inte finns någon ”topplista” på FS. Jag tror att en topplista skapar mer problem än nöje.

För omkring ett år sedan, var jag medlem på 10 olika fotosidor, nätet över. Helt vansinnigt om jag tänker efter – jag gjorde ju inget annat än att skriva kommentarer och titta på andras bilder. Hursomhelst hade de flesta sidorna en ”toppkategori”, antingen bestämd av en jury eller styrd av medlemmar. Problem som jag observerade, var bland annat att vissa gick över lik för att hamna i den kategorien. Sedan fanns det alltid de som ”hade den rätta bedömningen” och ifrågasatte bilder som hamnat i kategorien. Vissa fotografer hade investerat hela sitt självförtroende i kategorien, och när de inte längre hamnade där, så slutade de att posta eller blev allmänt upprörda. Nu behöver det inte alltid vara såhär, och jag vet sidor där det fungerar bättre. Men längtan efter prestige, tycks låsa allt för många människor, både när det gäller att ge och att ta, det borde finnas bättre sätt att lyfta fram fotografer.

Varför inte låta fotografer som använder FS flitigt, att pressentera sig, oavsett typ av bilder och nivå? Varje vecka skulle en ny fotograf få figurera på framsidan och via en länk skulle man kunna läsa lite kort och gott om fotografen. Kanske skulle fotografen själv få välja ut några av sina alster och berätta lite om dem? Kanske skulle fotografen få välja ut andras alster som den vill identifiera sig med?

Kanske skulle detta slå bort den själslösa prestigen med att exponera, komponera osv, och i stället lyfta fram personen bakom bilderna? - den levande människan och hennes relation till bilderna…

/Marcus
Jag föreslog topplistan med tanke på kombination med flera motivpooler och mot den bakgrunden att det kommer in så oerhört mycket bilder att det är omöjligt att hinna titta på alla, iallafall om man vill ha ett "vanligt" liv också. En sådan här automatisk toppplacering på en lista skulle göra det möjligt att titta i egen takt utan stress, eftersom man då har hjälp av andra som lyfter fram godbitarna.
Men om det blir så besvärligt så är det väl inte lönt.
Å andra sidan är människan en varelse som vill bli bekräftad i allt den gör och tävlingar i alla former lockar eller hur?
MVH Gunilla
 
Varför måste man välja topplistor/andra listor/tävlingar/betyg/måttstockar eller inte? Meningarna kommer alltid vara delade av varierande skäl.

En möjlighet är ju att låta de som vill lägga upp bilder och kryssa för att man vill delta i topplistor (eller vad nu tävlingsmomentet kallas)

Det viktiga tror jag är att fs kommer vidare med nya funktioner.
 
Allin skrev:
Jag föreslog topplistan med tanke på kombination med flera motivpooler och mot den bakgrunden att det kommer in så oerhört mycket bilder att det är omöjligt att hinna titta på alla, iallafall om man vill ha ett "vanligt" liv också. En sådan här automatisk toppplacering på en lista skulle göra det möjligt att titta i egen takt utan stress, eftersom man då har hjälp av andra som lyfter fram godbitarna.
Men om det blir så besvärligt så är det väl inte lönt.
Å andra sidan är människan en varelse som vill bli bekräftad i allt den gör och tävlingar i alla former lockar eller hur?
MVH Gunilla

Jag håller med om att bildflödet ibland ”dränker” många intressanta bilder, men tror inte att en lista, pool eller dyl. löser problemet.

En människas bekräftelse handlar mycket om att bli sedd och förstådd för den hon är. Jag är inte så säker på att alla vill uppnå den bekräftelsen genom tävling.

För övrigt så ser jag mitt förslag, att presentera en ny fotograf varje vecka, som en ny funktion.

/Marcus
 
clindh skrev:
ha en "kändis" som väljer och kommenterar vissa bilder etc.

Jag tror dethär vore jäkligt intressant om ni kunde få riktiga kända fotopersonligheter att välja, inte bara husgudarna här på fotosidan.

Skulle nog ge bra publicitet till fotosidan som helhet också, att det är ett "seriöst ställe" med mycket bra bilder.

/Henri
 
clindh skrev:
Det ledde tyvärr till en del trassel, publicitetssugna fotografer hittade på olika sätt att höja sina egna bilder till skyarna - som att från en och samma dator registrera 10 medlemskonton för att rösta på sig själv.

Går det inte bara att stoppa regging av medlemskap (utöver 2) från en IP som redan har registrerat? Sambon kanske vill regga oxå.

Det finns alltid lösningar. Jag gillar inte att fuskare skall tillåtas förstöra för andra.
 
Men oftast inte. Oftast får man samma varje gång.

Jag gillar fortfarande inte att man låter fuskare styra.
 
Gillar INTE idén. "Våra favoriter", "bildväljaren" och sökfunktionen (med betyg/ant kommentarer) är tillräckliga för att vaska fram de bästa. Problemet med detta är redan att det är just de redan upptäckta bilderna som får uppmärksamhet och ännu fler kommentarer. Många skulle enbart surfa till toppenpoolen och andra nya bilder som inte redan som tumnagel lyser med sin orginalitet kommer att gås förbi...
 
Arleklint skrev:
Men oftast inte. Oftast får man samma varje gång.

Jag gillar fortfarande inte att man låter fuskare styra.

Tänk de som då sitter på ett större nätverk med privata ipadresser inåt o en publik utåt. Jag tror inte på nån ip-spärr, det tar mer än det ger.
 
Att lyfta fram en fotograf varje vecka där han/hon får berätta roliga anekdoter om sina äventyr på jakt efter bilder samt sin syn på bilder och hobbyn/yrket vore grymt kul!
 
ANNONS