Annons

Måste jag verkligen kalibrera? Kräks på detta!

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Får snart något bryt...

Införskaffade i dagarna ÄNTLIGEN en riktig IPS-skärm efter år av en halvdan VA-skärm.
Valet föll på en Dell UltraSharp, som direkt ur låda såg riktigt bra ut och en markant skillnad på alla bilder.

När jag däremot idag avslutat en fotografering hos kund och jag suttit länge med redigering i Lightroom, så är bilden precis som jag vill ha den när jag väl kollar på displayen. Ser perfekt ut. Väljer därefter att skjuta över den till Google Foto, men där är den istället betydligt ljusare och har inte alls samma känsla.

Förstår att det såklart rent optimalt behöver införskaffas en Spyder eller liknande, men vet också att just detta skärmar ska vara rätt OK direkt ut box. Har även suttit och försökt kalibrera lite själv samt se över bildprofilerna.

Men, nu känns det ju främst som att det är ljusstyrkan? Problemet med telefoner är ju såklart att alla har olika bildstyrka, men tycker att även ifall jag går ner i ljusstyrka så är det inte riktigt samma sak.

Behöver jag alltså ändå trots detta inköp också lägga pengar på en kalibrering? SUCK.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kolla så att du exporterar ut i sRGB om det ska användas på blandning av skärmar. Jag har alltid använt enkla metoder, det finns testmönster på nätet för att justera in ljusstyrka mm på skärmen, svarta och vita fyrkanter där man precis ska se en viss fyrkant. Färger har jag ställt in efter en testbild jag beställt från Crimson, en bild över ett färgkort

Har också en Dell UltraSharp som har någon typ av fabriksinställning
 

DavidJPersson

Aktiv medlem
Kolla så att du exporterar ut i sRGB om det ska användas på blandning av skärmar. Jag har alltid använt enkla metoder, det finns testmönster på nätet för att justera in ljusstyrka mm på skärmen, svarta och vita fyrkanter där man precis ska se en viss fyrkant. Färger har jag ställt in efter en testbild jag beställt från Crimson, en bild över ett färgkort

Har också en Dell UltraSharp som har någon typ av fabriksinställning
Det är sRGB från både kamera och Lightroom, så det ska inte vara det.

Har däremot också uppfattat UltraSharp-skärmarna som om de redan från scratch är bra i färgnoggrannhet, men går såklart alltid att göra bättre. Vägrar dock "investera" i en kalibreringspuck för 1500kr, finns inte på världskartan.

Ska däremot se över det du nämner, vilket kanske tar mig något fram på vägen. Tycker trots det att inställningarna för skärmen är rätt.. begränsade? Finns olika "lägen" eller så kan man justera värme och ljusstyrka. Finns något externt program man kan använda för mer kontroll?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är några år sedan jag pillade med detta. Har för mig att tex ljus kunde man sätta både på skärmen och från inställning på grafikkortet i datorn, kommer inte ihåg vad jag gjorde var. De bilder jag bifogar hittade jag på nätet och dessa har jag använt, men leta reda på riktiga filer då de jag bifogar är en skärmdump
 

Bilagor

DavidJPersson

Aktiv medlem
Dra hem en profil från nätet till din skärm?
Jag har tagit hem en profil. Däremot ligger det ju redan 500 olika i "systemet". Och den som är standardval är en ny jag tog hem, som heter just DELL U2715H (standard).

Men, sen om man går vidare inne på "Färghantering" så finns fliken "Alla profiler" och där ligger det som ovannämnt massvis under olika kategorier, bland annat "sRGB IEC61966-2.1" som många verkar använda när man googlar, men ja. Längre än så kommer jag inte. I samma lista finns även klassiska Adobe 1998 mfl.
 

DavidJPersson

Aktiv medlem
Det är några år sedan jag pillade med detta. Har för mig att tex ljus kunde man sätta både på skärmen och från inställning på grafikkortet i datorn, kommer inte ihåg vad jag gjorde var. De bilder jag bifogar hittade jag på nätet och dessa har jag använt, men leta reda på riktiga filer då de jag bifogar är en skärmdump
Tack! Jag ska använda dessa när jag försöker ställa in skärmen, menar du? Tror att jag är för dum, haha. Förstår nog inte riktigt "var" jag ska kolla på alla diagram och färger för att förstå vad som är rätt eller fel.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack! Jag ska använda dessa när jag försöker ställa in skärmen, menar du? Tror att jag är för dum, haha. Förstår nog inte riktigt "var" jag ska kolla på alla diagram och färger för att förstå vad som är rätt eller fel.
Färgkartan, den filen skickade jag till Crimson och fick tillbaka en bild som jag använder för att justera in skärmen att den stämmer med en utskrift.

den svarta och vita används för att justera in vit och startpunkt. Den med både färg och gråskala täcker in flera inställningar.

Detta är filer jag har hittat på nätet, och det finns till dessa en beskrivning hur de ska användas. Sök du på nätet så borde du hitta detta. Jag kan söka senare om jag kan hitta en länk.

Jag har väl gjort en lite fuskinställning, men jag tycker det räcker för mina behov. Jag kan ju titta på dessa bilder på dator, extra skärm, iPad mm och justa in så att samtliga visar lika.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det finns jättemånga trix och fix för att ställa in sin skärm manuellt.
Men det enklaste och absolut bästa är att profilera eller kalibrera med en kalibrator som mäter på skärmen. Det är lite dumsnålt att snika för att spara in ett par tusenlappar som man förmodligen samtidigt lägger ganska så mycket stålar på andra fotoprylar.
Men givetvis beror det på hur bra man vill att ens bilder ska synas utåt och kanske i utskrift.

Men att din bild på samma skärm ser annorlunda ut när du ser den i Google foto verkar underligt. Det kanske inte beror på hur ljus skärmen är utan att det blir något knas med profilen i windows eller annat skumt?
På min skärm blir det ingen skillnad.
 

DavidJPersson

Aktiv medlem
Det finns jättemånga trix och fix för att ställa in sin skärm manuellt.
Men det enklaste och absolut bästa är att profilera eller kalibrera med en kalibrator som mäter på skärmen. Det är lite dumsnålt att snika för att spara in ett par tusenlappar som man förmodligen samtidigt lägger ganska så mycket stålar på andra fotoprylar.
Men givetvis beror det på hur bra man vill att ens bilder ska synas utåt och kanske i utskrift.

Men att din bild på samma skärm ser annorlunda ut när du ser den i Google foto verkar underligt. Det kanske inte beror på hur ljus skärmen är utan att det blir något knas med profilen i windows eller annat skumt?
På min skärm blir det ingen skillnad.
Det handlar generellt inte om hur bilden ser ut i specifikt Google Foto, utan att den på min iPhone inte har samma färger etc, men också är betydligt ljusare. Satt igår med ett porträttfoto som på dator såg väldigt varmt och trevligt ut, men väl på telefonen så var personen mer blek och bilden fattig på färg.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Vilket problem är det du försöker lösa? Olika skärmar har olika sätt att återge färger. Det enda du kan göra är att kalibrera din skärm på bästa vis, justera bilden utifrån en generaliserad profil, vanligtvis sRGB och spara den med den profilen och sedan har du gjort vad som ligger inom dina kontrollmöjligheter. Det finns inget sätt att garantera att andra enheter återger färger på motsvarande sätt, men mindre än att de också sitter med kalibrerade enheter med en färgrymd som är (minst) densamma som sRGB
 

DavidJPersson

Aktiv medlem
Vilket problem är det du försöker lösa? Olika skärmar har olika sätt att återge färger. Det enda du kan göra är att kalibrera din skärm på bästa vis, justera bilden utifrån en generaliserad profil, vanligtvis sRGB och spara den med den profilen och sedan har du gjort vad som ligger inom dina kontrollmöjligheter. Det finns inget sätt att garantera att andra enheter återger färger på motsvarande sätt, men mindre än att de också sitter med kalibrerade enheter med en färgrymd som är (minst) densamma som sRGB
Så är det, absolut. Men sitter jag på en enhet, dvs min dator och redigerar en bild på det sätt jag vill framställa den gentemot kund, sen får jag den över till min telefon eller kund (ex för Instagram) och så är inte bilden densamma som i LR, så blir det ju rätt meningslöst att ens redigera när det blir så skevt ”resultat”.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Så är det, absolut. Men sitter jag på en enhet, dvs min dator och redigerar en bild på det sätt jag vill framställa den gentemot kund, sen får jag den över till min telefon eller kund (ex för Instagram) och så är inte bilden densamma som i LR, så blir det ju rätt meningslöst att ens redigera när det blir så skevt ”resultat”.
Det är tyvärr den verklighet vi lever i. Vi kan inte kontrollera eller styra över någon annans vardag - eller enhet för den skull. :)

Det du kan göra är att ta ansvar för din sida av leveransen.
Bra skärm, kalibrerad om möjligt, inkludera en färgprofil i bilderna som du levererar till kunden. Eventuellt se till att leverera den i sRGB som en minsta gemensamma nämnare.

Kanske finns det någon som profilerat olika telefoner och enheter och hittar du sådana profiler så kan du installera dem på din dator och göra en soft proofing med dem för att få en uppskattning om hur den kommer att visas hos en mottagare med en sådan enhet.
 

DavidJPersson

Aktiv medlem
Det är tyvärr den verklighet vi lever i. Vi kan inte kontrollera eller styra över någon annans vardag - eller enhet för den skull. :)

Det du kan göra är att ta ansvar för din sida av leveransen.
Bra skärm, kalibrerad om möjligt, inkludera en färgprofil i bilderna som du levererar till kunden. Eventuellt se till att leverera den i sRGB som en minsta gemensamma nämnare.

Kanske finns det någon som profilerat olika telefoner och enheter och hittar du sådana profiler så kan du installera dem på din dator och göra en soft proofing med dem för att få en uppskattning om hur den kommer att visas hos en mottagare med en sådan enhet.
Nej, visst är det så. Mina kunder använder ju dock till 80% mina bilder till sina sociala medier, ex just då Instagram och därav också mobila enheter. Av den anledningen så blir det ju lite skevt att bilden är BRA på dator men sen MINDRE BRA på telefon, är du med?

Sen förstår jag fortfarande inte vad alla tusen olika färgprofiler som finns installerade, har för påverkan? Då jag oavsett måste välja EN som datorn ska gå efter.. visst?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag tror vi måste backa ett steg här: Normalt anges en pixels färgvärde i RGB, vilket betyder en viss mängd av de tre delfärgerna. Problemet är att varje enhet har olika våglängd, styrka etc på dessa färger så det sättet att ange färger är vad man kallar enhetsberoende, dvs samma färgvärde ger de facto olika resultat på olika enheter.

En ICC-profil är ett sätt att matematiskt beskriva hur en specifik enhet återger en given färgkombination enligt ovan.

Med hjälp av ICC-profiler kan man då skapa en förutsägbarhet, dvs veta hur en viss färg återges på en viss enhet, och då även i nästa steg i någon mån kompensera för det.

problemet är att det är omöjligt att ha en exakt profil för varje enhet i världen, av samma skäl som du inte kan veta hur varje person har ställt in sin TV-apparat.

sRGB är då en generaliserad ICC-profil som beskriver en färgåtergivning som antas vara något sånär representativ för vad dagens bildskärmar kan återge.

När då mottagande enhet får en bild, finns det två alternativ, antingen bryr den sig om att det finns info om profilen, t.ex. sRGB och försöker då, utifrån ev kännedom om sina egna färgegenskaper återge värdena på bästa möjliga vis, eller så struntar den i det och kör bara ut råa Rgb-värden, och det blir som just den skärmen återger den kombinationen

Poängen är att du inte på något vis har kontroll över vad dessa olika enheter gör. Det enda du kan göra är att kalibrera din egen enhet och så "sooftproofa" dvs simulera vad en sRGB-skärm (eller annan vald profil/enhet) skulle göra med färgerna

Om de faktiskt gör det, ja det är en helt annan sak som du inte har någon kontroll över.

Summa summarum: gör det du kan och så lämnar du resten åt ödet
 
Senast ändrad:

TBone

Aktiv medlem
Det finns väl i huvudsak två sätt att angripa problemet:
1) korrekt kalibrerad skärm och skicka med profil
2) skärm kalibrerad för den tänkta användningen av bilden, tex en specifik mobiltelefon

Det är två ömsesidigt oförenliga krav, så som vanligt gäller att gluteus maximius relativa position är konstant oavsett kroppens rotation i rummet.
 
ANNONS