FotoUffe
Aktiv medlem
Min uppfattning när jag följt olika diskussioner här på forumet, är att Nikon (D2x och ev. D200) producerar bättre Jpg-bilder direkt ur kameran jämfört med Canon. En följd av olika filosofier och kanske även för att Nikon har bättre ljusmätning...eller? Jag har en 20D och gjorde ett experiment i helgen: körde JPG+Raw under ganska besvärliga förhållanden - sol och snö. Bilderna jag fick fram efter Raw-konvertering var så oerhört mycket bättre än JPG:en så nu vill jag inte ens fota JPG mer, åtminstone inte under besvärliga förhållanden. Problemet är att jag många gånger under en utflykt blandar familjefotografering med "seriös" fotografering och det känns jobbigt att behöva gå Raw-vägen för all typ av fotografering. Men så känns det nu. Är de nya bildstilsvarianterna i 1DMkIIN och 5D Canons svaret på mina böner om bättre Jpg? Visst kan jag väl lära mig vitbalansera och exponera bättre, men då förlorar man ju vitsen med de spontana "snapshots" man tar vid familjeutflykterna. Jag kanske bara har blivit alltför kräsen efter att ha jämfört med raw-bilderna, kommentarer till detta "lyxproblem"?