Annons

G7X M2 vs RX100 M3 vs Fuji X70? Stort inlägg!

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Jag är en naturfotograf som vanligtvis fotar en hel del vilda djur och landskap. Jag är inte den person som skulle fota så mycket vardags fotografering men nu vill jag börja göra det mer och mer för att få lite variation och andra vinklar av annan typ av fotografering. En sak som jag vill göra är att inte behöva ta tung utrustning och inte behöva byta objektiv hela tiden. När jag fotograferar vilda djur och landskap, gör jag det under kontrollerade förhållanden och då är det inga som helst problem med min tunga utrustning.

Idag har jag en 6D och vill ha bra bildkvalitet med bra utrymme att kunna redigera i Lightroom. Jag behöver inte ha snabb af då jag vanligtvis inte fotar snabba och rörliga motiv. Jag vill kunna ha möjlighet att skriva ut fina bilder i 20x30 storlek. Jag är van att använda objektiv med zoom men det är inget måste i detta köp som ska komplettera min 6D unde resor och lite stadsfotografering. Jag har blivit mer och mer kräsen med bildkvalitet och megapixlar på senaste åren. 20 mpx är jag van med men jag skulle kunna offra några mpx för bättre bildkvalitet. Jag vill ha en bra kamera med bra bildkvalitet för att kunna växa i som nybörjare inom stadsfotografering och vardagsfotografering (mat, promenader, resor osv).

De kameror som jag har fastnat för nu är:
Canon G7X M2, Sony RX100M3 och Fuji X70.

Nedanför skriver jag lite vad jag tycker. + och - .

Canon G7X M2:
+ 1-tum sensor (Bra bildkvalitet. Är ok vid max ISO 1600)
+ 20-mpx (samma bildstorlek som min 6D, skönt att inte behöva komma ihåg två olika)
+ Ljusstark optik med bra brännvidd (24-100)
+ Bra byggd
+ Bildstabilisator
+ USB Laddning
+ WIFI
+ Tilt-skärm med 100% touch funktion
+ Time-lapse funktion
+ Inbyggd ND filter
+ Bra videofunktioner
+ I kamera RAW konvertering
- Ingen sökare
- Ingen panorama funktion
- kan inte använda filter
- endast 1/2000 i slutarhastighet

+ Vid köp av denna kamera så får man nu 1 år lightroom, vattentät högtalare samt 500 kr rabatt i framtiden hos canon.

Sony RX100 M3:
+ 1-tum sensor (Känns som den har bättre bildkvalitet vid redigering. Max ISO 2000-3200)
+ 20-mpx (samma som ovan)
+ Ljusstark och skarpare optik än Canon men med mindre brännvidd. 24-70)
+ Elektronisk sökare
+ Bildstabilisator
+ USB Laddning
+ WIFI
+ Tilt-skärm (ej lika som Canon)
+ Time-lapse och panorama funktion
+ Inbyggd ND filter
+ Bättre på video än Canon
- Lite plastigare känsla
- Inte tilt-skärm för selfies :)

Fuji X70:
+ APS-C sensor (Bildkvalitet i min smak. Fina färger, dynamiskt omfång. Max ISO 6400)
+ Väldigt fin JPG kvalitet
+ Ljusstark 28/2.8 (fullformat) optik med god optiskt kvalitet. Kan blända ned till f/11 och ha god skärpa kvar
+ Inget AA-filter (skarpare bilder)
+ Väldigt tystlåten slutare. Kan fotografera på fullöppning i dagsljus. Elektronisk slutare upp till 1/32.000 sec.
+ Q-knapp samt många knappar för egna val (8 st)
+ USB laddning
+ Blixtsko
+ Tilt-skärm med touch funktion (inte lika bra som Canon)
+ Time-lapse och panorama funktion
+ Raw konvertering funktion
+ WIFI
+ Kan använda filter
+ Optisk sökare som tillval
+ Retro känslan med fysiska knappar
- Inte bra på video (enligt många)
- Ingen elektrisk sökare
- Ingen bildstabilisator
- Endast 16-mpx
- Fast optik (behöver inte vara dåligt)

Alla kameror kostar lika mycket nya. Vissa har kampanjer men Canon har den bästa i nuläget.
Vad har ni att säga om detta?
 
Jag skulle välja bort Fuji X70 direkt. Det är säkert den bästa av de tre sett till ren bildkvalitet. Men vill man ha en kamera för allmänfoto till vardags när den stora kameran känns otymplig skulle jag inte nöja mig med endast en brännvidd. 24-70 är dugligt omfång och 23-100 givetvis ännu bättre. Står själv i valet o kvalet mellan vilka jag skall välja. Har fastnat lite för RX100 IV ocg Canon GX5. Enda problemet är att bägge modellerna troligtvis kommer uppgraderas inom kort och jag vill vänta in vad som kommer här näst. Tror det kan ske under sommaren. Även Nikons DL-kompakter är intressanta även om de sägs vara smäckigt byggda. Får se vad tester säger om själva bildkvaliten.
 
När jag väl kommer att använda den så vill jag ha god bildkvalitet och kunna använda höga ISO. Fuji är ju nästan bättre på allt än de andra förutom af och ingen sökare. Det är mer stadsfotografering, konsert och lite arkitektur foto jag kommer att dras åt.
 
När du funderar på G7 X II, kika även på G5 X. Samma sensor, samma optik, men med sökare och mycket mer yttre reglage vilket gör den rejält mycket smidigare att använda för den som är van med en stor systemkamera. En aning mindre fickvänlig än G7 X, och långsammare serietagning med råfiler (G/ X II har en nyare och avsevärt snabbare processor). Men i övrigt väldigt lika.
 
Hej,

Litet alternativ...

Egentligen är första valet fast optik eller inte, tycker jag.

Vill man avbilda "hur det såg ut" och slippa ha bilder med skiftande brännvidd i samma motivgrupp är ju fast att föredra. Fast ger dig mindre att hålla reda på, "zoom eller inte", samtidigt som en del motiv kan missas eller inte bli lika kul som med zoom.
Jag hade lagt pengarna på en beg X100S eller T.
Ett budget är en X-M1 med Fujinon 27/2,8 tänkbar; även den är i fickformat och min erfarenhet är att sökare inte behövs, speciellt som Fuji'n har horisontallingje bra synlig i skärmen.

Båda dessa kommer att göra dig nöjd.

-J!
 
Jag har alltid tyckt om x100s men de kostar nästan lika mycket beg som X70. Om de är Fuji som ska köpas så blir de nog X70 då den har lite vidvinkligare alternativ på optik än x100 serien.
 
Kan ju ta bort ett av dina minus på Sony rx100m3 ;)

df55fbdfb2f5a1ec5c4bf47c7a52c393
 
Jag har alltid tyckt om x100s men de kostar nästan lika mycket beg som X70. Om de är Fuji som ska köpas så blir de nog X70 då den har lite vidvinkligare alternativ på optik än x100 serien.


Mjo, de är inte gratis och nytt är ju nytt.
Men som alternativ fins en kul sak är Samyang 12/2,0, sitter perfekt på min X-M1, men det kanske är litet för mycket som kommer med med motsvarande 18mm. Och fickformat är det inte på det ekipaget..

-J!
 
När jag har redigerat med raw filer från alla dessa kameror så presterar Canonen sämst och då menar jag att bildfilerna är känsligare och kan inte redigeras lika hårt som Sony och Fuji. Högdagar och skuggor är ett skämt på Canon som bara ger massa brus. Om kameran underexponerar så vill man kunna rädda bilden med att ljusa upp lite men Canon har svårt där. Även fast jag kör Canon nu så känns det som att det är Sony vs Fuji i detta läge.

Eller vad tror ni?
 
När jag har redigerat med raw filer från alla dessa kameror så presterar Canonen sämst och då menar jag att bildfilerna är känsligare och kan inte redigeras lika hårt som Sony och Fuji. Högdagar och skuggor är ett skämt på Canon som bara ger massa brus. Om kameran underexponerar så vill man kunna rädda bilden med att ljusa upp lite men Canon har svårt där. Även fast jag kör Canon nu så känns det som att det är Sony vs Fuji i detta läge.

Eller vad tror ni?

Men du verkar ju redan bestämt dig. 28 mm tycks räcka för dig och Sony har givetvis lite sämre bildkvalitet än Fuji så det är väl bara att slå till på Fuji X70
 
När jag har redigerat med raw filer från alla dessa kameror så presterar Canonen sämst och då menar jag att bildfilerna är känsligare och kan inte redigeras lika hårt som Sony och Fuji. Högdagar och skuggor är ett skämt på Canon som bara ger massa brus. Om kameran underexponerar så vill man kunna rädda bilden med att ljusa upp lite men Canon har svårt där. Även fast jag kör Canon nu så känns det som att det är Sony vs Fuji i detta läge.

Eller vad tror ni?

DxOMark ger i vart fall inget stöd för den uppfattningen avseende Canon och Sony, snararare tvärtom även om skillnaden är liten. Oaktat ISO-talen högst upp där Sony tydligen fipplar med råfilen ("smoothed"). Förvisso har de inte testat G7 X II, men att det skulle vara någon fantastisk skillnad på ettan och tvåan framstår som osannolikt. Att Fujin är bättre är väl föga förvånande.

Jag har en GR och det är ju lite speciellt att vara fast på motsvarande 28 mm. Det blir ju inte riktigt en universalkamera, men det är ju inte värre än att springa runt med mobiltelefonen. För konsert som du nämner känns det inte helt lysande. Om man inte ska ta bilder på sig själv skrikande i extas ;) så får man ju i princip krypa upp på scenen. Rätt ofta är det inte möjligt...

Tillägg: En fördel med en kamera som GR eller X70 är dock att man om man vill kan kombinera den och en spegelreflex med ett längre objektiv på. Det blir mycket lättare än att släpa med sig två större kameror, men ger ändå fördelen med hyfsat stor sensor.
 
Jag vet dxo säger nåt helt annat men de känns helt annat när man redigerar bilderna. När jag säger konserter är det översiktsbilder jag syftar på och inte precis framför scenen. När det kommer till Sony så är ju inte zoomen så stor ändå jämfört med en fast 28. Men zoom är alltid trevligt även fast det är 24-70.

Men känns lite mycket att betala 6.5k för en gammal kompaktkamera modell som m3. X70 är ändå en ny modell.
 
ANNONS