Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

måste man själv ställa in skärpan på EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är det för objektiv du har, egentligen? Något 38-76 som du skriver om har mig veterligt aldrig tillverkats av Canon i någon serie som passar till en 400D. Det bör stå något typ Canon zoom lens EF 28-80 mm f/3.5-5.6 III USM någonstans på objektivet. Ofta längst fram, men det varierar. Paketobjektivet Canon zoom lens EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 II var vanligt tillsammans med den kameran när den var ny.

Varför skulle detta inte fungera med 400D, https://photographylife.com/lenses/canon-ef-38-76mm-f4-5-5-6 ? Det är ju ett EF-objektiv.

Ja minsann, det fanns en sådan i alla fall. Jag hittade inte den på Canons egen sida, men såg nu att den aldrig såldes i Japan. Därför fanns den inte i listan jag tittade på. Alltid lär man sig något.

Nåväl, detta är ju från Canons lågprissegment, så om fokuseringen skulle ha gett upp i det objektivet behöver man inte bli förvånad i alla fall. Stärker rådet att prova med ett annat objektiv.

Begagnade EF-S 18-55 mm går att hitta till relativt billig peng, förmodligen billigare än att lämna in kameran på verkstad. Men låna ett först och testa :)
erik

Förresten, du har väl inte gått på samma mina som jag... damm på AF-sensorn fick autofokusen att flippa ur trots att kameran bara är ett år gammal
Sensorn är inte lätt att se, man måste först fälla upp spegeln med 'manual sensor cleaning'-läget och sen försöka kika ner i brunnen längst ner i botten på kamerahuset. Svårt ändå att se vad som gömmer sig där..
/erik

ANNONS
Götaplatsens Foto