Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Noiseprojekt

Avslutat medlemskap
Har lite strul med min 400D
satt i helgen på en fest o jämnförde bilder emot en 450D och bilderna på 400an blev mycket mörkare även om vi körde samma inställningar..
Jag har ett Sigma 17-70 och kompisen original 18-55.. men problemet kvarstod när vi bytte objektiv med varann..

Körde även med en 430EX II och samma problem...

Har nyligen uppdaterat 400an med den nyaste Firmwaren.

Nån som har en susning om vad detta kan bero på?

Har lite strul med min 400D
satt i helgen på en fest o jämnförde bilder emot en 450D och bilderna på 400an blev mycket mörkare även om vi körde samma inställningar..
Jag har ett Sigma 17-70 och kompisen original 18-55.. men problemet kvarstod när vi bytte objektiv med varann..

Körde även med en 430EX II och samma problem...

Har nyligen uppdaterat 400an med den nyaste Firmwaren.

Nån som har en susning om vad detta kan bero på?

"Samma inställningar" gällde även ISO?

Om du med "samma inställningar" menar exakt samma tid, bländare och ISO så kan det vara så att ISO-känsligheten faktiskt varierar något mellan olika kameramodeller. Det är t ex inte säkert att ISO 400 på en modell verkligen motsvarar ISO 400 på en annan.

Om du med "samma inställningar" menar någon av lägen Av, Tv och P och samma ljusmätningsmetod så kan mycket väl olika kameramodeller ge olika resultat beroende på hur tillverkaren valt att prioritera.

Min 400D tycker jag är ganska "konservativ" i sin exponering. Det är ofta jag höjer exponeringen ca 1/3 steg i efterbehandlingen.

Ja det var vid samma tid, samma ISO, samma allt...
och ändå varierade det

Innan jag uppdaterade Fireware så hade jag stora problem med extern blixt, gav väldigt mörka bilder!
men det är förbättrat nu men ändå mysko att det kan skilja så mycket...

och ändå varierade det

Innan jag uppdaterade Fireware så hade jag stora problem med extern blixt, gav väldigt mörka bilder!
men det är förbättrat nu men ändå mysko att det kan skilja så mycket...

Provade ni inte när ni ändå höll på (OK, det var ju fest, men ändå...) att "ställa upp" (exponeringskompensera) din kamera något steg/delar av steg, så ni kunde se HUR mycket det skiljde mellan kamerorna?

Med tanke på vad någon mer ägare av 400D skrev; skulle det skilja tex ett halvt till 2/3 steg (EV) är det antagligen inte fel på din i alla fall.Skiljer det nämnvärt mer än typ 1 steg (EV) eller mer...då skulle åtminstone jag misstänka det är nåt som inte är som avsett, dvs fel på kamerans justering.

------------------------------

På min egen kamera (Olympus E-620) har jag i en av dess användardefinierade lägen "höjt" exponeringen med 1/3-steg som grundinställning varifrån jag sen kompenserar med vanliga exponeringskompensationen (+- knappen) alltefter motiv, ljussituation etc.
Fullt normalt att kameror kan avvika en aning från "genomsnittet av alla kameror".

Den jag har är kalibrerad från fabrik att vara lite snål med exponeringen så att den minskar risken för utbrända högdagrar, men jag har "ställt tillbaka" så att säga för jag tyckte den var lite för snål.
Jag ser istället själv till att ha koll på högdagrarna...ett val man har att göra helt enkelt.

och ändå varierade det

Som sagt, olika modeller kan ha olika verklig känslighet vis samma ISO. Säkert finns det någon site som har värden för detta.

Det kan ju förstås vara något fel på en av era kameror men för att bedömma detta så krävs bildexempel.

Hur kontrollerade ni exponeringen? Med histogram eller genom att titta på bilden på kameran? Eller laddade ni bilderna i en dator?

En anledning skulle kunna vara att displayen uppför sig annorlunda; de är ju trots allt olika på 400D och 450D.

Per.

Hur kontrollerade ni exponeringen? Med histogram eller genom att titta på bilden på kameran? Eller laddade ni bilderna i en dator?

En anledning skulle kunna vara att displayen uppför sig annorlunda; de är ju trots allt olika på 400D och 450D.

Per.

vi jämnförde bara i displayen, vi höll på när vi var på fest (jag var nykter så det var inte spritrelaterat fel)

vi jämnförde bara i displayen, vi höll på när vi var på fest (jag var nykter så det var inte spritrelaterat fel)

Då ska du nog inte dra för stora växlar på skillnaden. Jag upplever samma skillnad mellan den D50 coh D90 jag har tillgång till: D50:an ger mörkare bilder, tror man, tills man laddar i datorn och inser att det bara är D50:s display som är mörkare.

Detta utesluter dock givetvis inte att det faktiskt är skillnader, enligt vad som sägs ovan.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto