Annons

Mörka bilder i photoshop, ej annars?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto Fredrik

Aktiv medlem
Har ett litet problem. När jag öppnar mina bilder med photoshop blir dom kanon mörka. När jag visar bilderna i acdsee eller vanliga fax wiever blir de betydligt ljusare. Detta sker med raw (nef) såväl som Jpeg. Jag fattar inte vad felet är. Väljer use embeed colour profile och convert och får ändå mörka bilder i CS. När jag har arbetat klart med bilden och sparat den kan ni ju tänka er vad som händer i bildvisnings programen..... Ser ut som jag dragit brightness i topp.

Någon som har en idé.

Mvh Fredrik *förundrad*

någon??

Någon måste ju veta varför det blir så här. Har sökt runt en ej hittat nått svar. Känns jobbigt att inte kunna använda CS p.g.a det...

Kör Adobe Gamma så fixar det sig. Tror det har att göra med att olika program använder olika profiler för skärmen.

Staffan

Hej

Hade liknande problem. Jag löste det genom att ange ”rätt” arbetsfärgrymd för PS. Om det inte hjälper med Gammaloader, kan du kontrollera att PS använder samma arbetsfärgrymd som resten av dina program dvs. oftast sRGB. Finns säkert massor av anledningar att inte använda denna färgrymden, men det löste mina problem och resten av datorn använder den, så det kan vara bra att redigera efter den?
Välj ”allmänna standardinställningar för Europa” i PS färginställningar.

Mvh Dan

Jag är intresserad av hur de skiljer sig åt i visningen på skärmen.

Öppna bilden i de två programmen.
Lägg de två programfönstren bredvid varandra, så bilderna syns samtidigt.
Ta en skärmdump.

Lägg ut bilden så det går att få en uppfattning om hur visningen skiljer sig.

Vet du inte hur man gör en skärmdump?
Tryck Print Scrn på tangentbordet.
Skapa ett nytt dokument i Photoshop.
Ctrl + V för att klistra in.

Minska storlek till 400 pixlar (beskär bort allt onödigt först).
Spara som jpeg och lägg ut i forumet.

Jag tar mig friheten att lägga upp ett exempel, även om det inte var jag som startade tråden. Situationen som bilden visar, uppstår när jag inte har sRGB som färgrymd i PS. Jag misstänker att det är detta som även trådskaparen råkat ut för.Trådskaparen hade visserligen problem med mörkare bilder i PS, men karaktären på ”felet” i bilderna beror på vilken utav de ”felaktiga” färgrymderna som används.

Lösningen på problemet. Välj sRGB som färgrymd.

Den vänstra bilden är den som jag anser korrekt och den visas i PS. Den högra bilden är vad an får i alla andra program.

Bilagor

• demofarg.jpg
    demofarg.jpg
    47.9 KB · Visningar: 152
Senast ändrad:
okej, tack för alla svar och hjälp. Har meckat lite nu och det verkar som problemet är åtgärdat. Kör sRGB i båda nu samt lagt till dessa profiler till skärmens inställningar, vet ej om detta spelar någon roll, och nu verkar allt fungera.

Det är väl ingen som skulle kunna rekomendera ett acdsee liknande program.

Har bekymmer med att inte kunna förhandsgranska raw bilder (nef) p.g.a att dessa blir grådaskiga. Hjälper ej i detta fall att byta färgrymd. Har testat....

ANNONS
Götaplatsens Foto