Annons

Mörka bilder med Canon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

MrHarmless

Ny medlem
Hej!
Jag har problem med min 400D. Det som har hänt är att alla bilder blir extremt mörka. Autolägen blir i princip kolsvarta. Kameran fungerar bättre men inte bra i M-läge. Övriga lägen blir svart. Har bara provat inomhus än så länge

Blixt hjälper inte.

Någon som har någon idé om vad som har hänt?
Finns det någon inställning som kan åstadkomma detta eller är det fel på kameran?

Jag är en rookie inom området men ja linsskyddet är inte på. ;)

Har du ändrat några inställningar?
Har du provat att reseta kameran till orginalinställningar.
Hjälper det inte så ta med den till din fotohandlare.

Hur mycket rookie är du?

Det kan vara exponeringskompensationen som du råkat ställa om.
Det är knappen högst upp til höger bredvid displayen. Håll in den och rulla på hjulet så ser du att pilen kommer vandra längs skalan.
Det kan vara så att den står i botten.

Annars kan det vara displayen som är nerställd.

Hur mycket rookie är du?

Det kan vara exponeringskompensationen som du råkat ställa om.
Det är knappen högst upp til höger bredvid displayen. Håll in den och rulla på hjulet så ser du att pilen kommer vandra längs skalan.
Det kan vara så att den står i botten.

Annars kan det vara displayen som är nerställd.

Tack för tipset men kompensationen ligger prydligt i mitten så det är nog inte problemet. Detta ska väl hur som helst fungera om jag testar med helautomatiken på, eller?

Om du har en bild i M-läget på säg 1/60 och f8 och sedan en bild till på 1/60 och f5.6. Ser du att den andra bilden blir ljusare?

Om du behåller samma bländare och ändrar tiden, ser du någon skillnad?

Om du ställer kameran i Av och bländare 5.6 och tar en bild inomhus, vad får du för tid? Om du går ut i dagsljuset, vad får du då för tid?

Har du mer en ett objektiv att testa med? Är det lika illa med båda?

Mvh
Anders

Vad använder du för optik?

När jag hade min 400D så var det bästa sättet för mig iallafall att ställa in M-läget & justera till rätt exponering.

Vad använder du för optik?

När jag hade min 400D så var det bästa sättet för mig iallafall att ställa in M-läget & justera till rätt exponering.

Det är ju möjligt att du får bäst kontroll med M-läget men självklart skall alla de andra lägena ge en helt OK exponering. Att allt blir svart är ju inte normalt. Jag tycker min 400D för det mesta exponerar OK i P, Tv och Av, möjligen kanske lite för mörkt ibland (max 1/3 steg).

Mvh
Anders

Efterlyser fortfarande svar på om detta är på kamerans display eller när bilderna förts över till datorn eller båda delar?

Skickar till service

Fick svar från Canons servicedesk. Det verkar som om det enda som återstår är att skicka in kameran på service. Om en vecka går garantitiden ut så kanske har jag lite tur i oturen. Tack för alla svar. Jag återkommer med ett utlåtande efter service är utförd..

ANNONS
Götaplatsens Foto