Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder med helmanuell glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Jag köpte häromdagen ett Nikon 24mm 2,8 som tydligen är helmanuell.
Har inga problem med att fokusera med kamerans inbyggda indikator(D3) och bländaren ställer jag på gluggen istället för i kameran vilket funkar bra.

Jag upplever dock bilderna som betydligt mörkare när jag använder denna mot när jag använder min fasta 50a 1,4g.
Är det ljusmätningen som kanske inte funkar som den ska till denna gluggen eller vad gör jag för fel?

Tacksam för alla tips

/Lasse
 
Jag köpte häromdagen ett Nikon 24mm 2,8 som tydligen är helmanuell.
Har inga problem med att fokusera med kamerans inbyggda indikator(D3) och bländaren ställer jag på gluggen istället för i kameran vilket funkar bra.

Jag upplever dock bilderna som betydligt mörkare när jag använder denna mot när jag använder min fasta 50a 1,4g.
Är det ljusmätningen som kanske inte funkar som den ska till denna gluggen eller vad gör jag för fel?

Tacksam för alla tips

/Lasse

En tanke som slog mig och som jag nu vräker ur mig utan att kolla fakta bakom :)

Kan det vara så att man bara får spotmätning med gluggen?

BTW ska man ställa bländaren på gluggen?
 
En tanke som slog mig och som jag nu vräker ur mig utan att kolla fakta bakom :)

Kan det vara så att man bara får spotmätning med gluggen?

BTW ska man ställa bländaren på gluggen?

Det stämmer,man ställer bländaren på gluggen och kameran indikerar sedan rätt bländare i display.

Det känns nästan som att det skulle kunna vara spotmätning jag har nu när du säger det.. Frågan är ju då om man kan göra ngt åt detta?
 
En tanke som slog mig och som jag nu vräker ur mig utan att kolla fakta bakom :)

Kan det vara så att man bara får spotmätning med gluggen?

BTW ska man ställa bländaren på gluggen?
Nej, det går att få centrumvägd mätning också, vilket man själv kan ställa så att den mäter hela bildytan om man vill. Matrismätning är tveksamt, men jag är inte säker.

Har trådskaparen matat in data för objektivet i menyn för icke CPU-objektiv? Det borde inte spela någon roll, men det kanske kan påverka ljusmätningen om det nu faktiskt är så att matrismätning är aktuellt.

Själv har jag drösvis med manuella objektiv och har aldrig haft några problem med dem, men då har jag också matat in brännvidd och maxbländare för respektive objektiv.
 
Nej, det går att få centrumvägd mätning också, vilket man själv kan ställa så att den mäter hela bildytan om man vill. Matrismätning är tveksamt, men jag är inte säker.

Har trådskaparen matat in data för objektivet i menyn för icke CPU-objektiv? Det borde inte spela någon roll, men det kanske kan påverka ljusmätningen om det nu faktiskt är så att matrismätning är aktuellt.

Själv har jag drösvis med manuella objektiv och har aldrig haft några problem med dem, men då har jag också matat in brännvidd och maxbländare för respektive objektiv.

Jo det har jag gjort, den stod på 16 när jag kollade men ändrade till 24 samt 2,8.
Så om jag väljer centrumavägd så bör det funka? ska testa genast
 
Testade nu att ställa den på centrumavägd och ändrade i kameran till att den skulle mäta avg medel vilket jag förutsätter mäter i princip hela bilden?

Verkar som det blev bättre ljus i bilderna nu iallafal
 
Testade nu att ställa den på centrumavägd och ändrade i kameran till att den skulle mäta avg medel vilket jag förutsätter mäter i princip hela bilden?

Verkar som det blev bättre ljus i bilderna nu iallafal

Annars har jag fotat det mesta av mina bilder med just spotmätning, eller någon form av centrumvägd.

Det går rätt fort att lära sig leva med. När man gjort det upplever jag att man faktiskt har bättre koll på resultatet med spot-mätning.
 
Läs lite som zonsystemet så känns spotmätning genast lite lättare att leva med. Eller ta genvägen och mät på den mörkaste punkt du vill ha skuggdetaljer i och underexponera sedan 2 steg (eftersom spotmätaren försöker exponera den punkt du mäter på så att den blir exakt mitt i skalan, d v s 18% reflektans, medelgrå).
 
Tappa den i toaletten, där är du väl oftast ensam :)

Hur i hela friden ska jag förklara det?

Jo jag tänkte bara... och sen sa det plupp... och nu måste jag ha en D3:a. Den är väderskyddad och tål sånt här.

Nää jag tror inte på den idéen faktiskt, känns mer som den slutar med extra långärmad vit tröjja med moderiktiga spännen i läder faktiskt ;-)
 
Nej, det går att få centrumvägd mätning också, vilket man själv kan ställa så att den mäter hela bildytan om man vill. Matrismätning är tveksamt, men jag är inte säker.

Har trådskaparen matat in data för objektivet i menyn för icke CPU-objektiv? Det borde inte spela någon roll, men det kanske kan påverka ljusmätningen om det nu faktiskt är så att matrismätning är aktuellt.

Själv har jag drösvis med manuella objektiv och har aldrig haft några problem med dem, men då har jag också matat in brännvidd och maxbländare för respektive objektiv.

Jodå, på D3 bör det vara fråga om matrismätning när man talat om (manuellt) vilken brännvidd och maxbländare som gäller. Annars får man de de mindre begåvade (men lika precisa) spot- och fullfältsmätningarna. Full matrismätning kräver distansgivare i optiken (elektriska D-objektiv).

Tänkbar felkälla: Alla objektiv är inte lika välkalibrerade i bländarmekanismen, och än mindre så när optiken är sliten. Tröga bländarlameller brukar ge överexponering i så fall (hinner inte stänga), medan en pinne som glappar kan ge vilket som. Om felet är linjärt (alltid minus 0.7, typ), kompensera med inställning - kanske går det att finta genom att ange ett större bländarvärde i inställningen (4 i st f 2.8).

D80 kan inte sådant, men där är histogrammet är din vän... Testskotten är ju "gratis" och när exponeringen "sitter" brukar det värdet gälla en stund.
 
Om felet är linjärt (alltid minus 0.7, typ), kompensera med inställning - kanske går det att finta genom att ange ett större bländarvärde i inställningen (4 i st f 2.8).
Nja, det inmatade bländarvärdet spelar egentligen ingen roll eftersom det bara kommer att hamna som en siffra i EXIF. Om du petar in att objektivet har största bländaröppning f/2,8 och sen bländar ner till f/4, så blir det exakt samma sak som att mata in objektivet som f/2 och blända ner till f/2,8. Kameran ser ju fortfarande samma ljus och bländar ner lika mycket från full glugg i båda fallen.
 
Nja, det inmatade bländarvärdet spelar egentligen ingen roll eftersom det bara kommer att hamna som en siffra i EXIF. Om du petar in att objektivet har största bländaröppning f/2,8 och sen bländar ner till f/4, så blir det exakt samma sak som att mata in objektivet som f/2 och blända ner till f/2,8. Kameran ser ju fortfarande samma ljus och bländar ner lika mycket från full glugg i båda fallen.

Så borde det vara, men nu har det ju blivit fel någonstans. Kameran tar in vald bländare via släpskon på kamerahuset och sedan flyttar den bländaren proportionellt efter det beskedet. Sedan vet jag inte om den räknar baklänges från angiven maxbländare, när maxbländare har givits eller om den alltid utgår från från släpskons absolutläge.

En sak att pröva, bara. +1 i exponeringskompensation går antagligen lika bra.
 
Sedan vet jag inte om den räknar baklänges från angiven maxbländare, när maxbländare har givits eller om den alltid utgår från från släpskons absolutläge.
Det är i praktiken precis samma sak eftersom den mäter ljuset genom största bländaröppningen. Den räknar alltså baklänges och bländar ner det antal steg från max som man angivit, så det spelar ingen roll om det är f/1,4 eller f/8 angivet så länge objektivets mekanism funkar som det ska.

I trådskaparens fall beror det nog bara på att det är ett vidvinkelobjektiv och att man då måste vara lite noggrannare med vilken mätmetod man väljer.
 
Nja, det inmatade bländarvärdet spelar egentligen ingen roll eftersom det bara kommer att hamna som en siffra i EXIF. Om du petar in att objektivet har största bländaröppning f/2,8 och sen bländar ner till f/4, så blir det exakt samma sak som att mata in objektivet som f/2 och blända ner till f/2,8. Kameran ser ju fortfarande samma ljus och bländar ner lika mycket från full glugg i båda fallen.

Nej nu har du fel.
Kameran beräknar slutartiden utifrån vad man matat in för bländarvärde.
Tester nedan med Samyang 85/1.4 och D700 med matrismätning.
Bild 1 och 2: f/1.4 och f4 med inmatad största bländare f4.
Bild 3 och 4: f/1.4 och f4 med inmatad största bländare f1.4(riktigt värde)
 

Bilagor

  • 85fTest-1.jpg
    85fTest-1.jpg
    16.2 KB · Visningar: 175
  • 85fTest-2.jpg
    85fTest-2.jpg
    17 KB · Visningar: 171
  • 85fTest-3.jpg
    85fTest-3.jpg
    15.1 KB · Visningar: 169
  • 85fTest-4.jpg
    85fTest-4.jpg
    16.1 KB · Visningar: 172
ANNONS
Götaplatsens Foto