Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
mörka bilder
- Trådstartare j-k
- Start datum
apersson850
Aktiv medlem
Det troligaste är förstås att det inte är ljust nog.
loidor
Avslutat medlemskap
Det troligaste är förstås att det inte är ljust nog.
Snarare är det nog så att det är för mörkt.
Nå, åter till seriositeten. Enkelt sagt behöver du en större bländare eller högre ISO.
Oskari Ylitolva
Avslutat medlemskap
jag upplevde samma fenomen när jag var på västerås airport på flygdagar jag hade kameran (Eos 50D) inställd på "M" 1/1250s f9 100iso bilderna blev mörka trots perfekt väder nu har jag iaf återgått till mina defaults(1/500s f8 100iso) som ger perfekta bilder
Senast ändrad:
apersson850
Aktiv medlem
Jag hoppas du inte blev förvånad över att de blev mörka?
Om 1/500 och f/8 ger rätt exponering måste du ju ändra bländaren till ungefär f/4,5 om du ska minska tiden till 1/1250 och ändå få samma exponering.
Det finns en ljusmätare i kameran. Använd den, även om du ställer in manuellt sen.
Om 1/500 och f/8 ger rätt exponering måste du ju ändra bländaren till ungefär f/4,5 om du ska minska tiden till 1/1250 och ändå få samma exponering.
Det finns en ljusmätare i kameran. Använd den, även om du ställer in manuellt sen.
wfrank
Aktiv medlem
Eller varför inte titta till nån bild i displayen då och då? Trodde uttryck som "bilderna blev mörka" hörde till 1900-talet då man fick gå till laboratorier för att titta på bilder ;-)
I M läget visas (ju) över-/underexponeringen som ett streck på exponeringsskalan. Mätmetod avgör iofs hur relevant det är, ett flygplan kan såklart bli en svart siluett mot en himmel ändå... displayen är alltså flygfotografens bäste vän. På en uppvisning är flygplanen ofta så snälla att dom passerar mer än en gång
I M läget visas (ju) över-/underexponeringen som ett streck på exponeringsskalan. Mätmetod avgör iofs hur relevant det är, ett flygplan kan såklart bli en svart siluett mot en himmel ändå... displayen är alltså flygfotografens bäste vän. På en uppvisning är flygplanen ofta så snälla att dom passerar mer än en gång
nivas
Aktiv medlem
Eller varför inte titta till nån bild i displayen då och då? Trodde uttryck som "bilderna blev mörka" hörde till 1900-talet då man fick gå till laboratorier för att titta på bilder ;-)
Och kom ihåg att titta på histogrammet och den blinkande överexponeringsvarningen, inte på hur ljus bilden verkar se ut på skärmen!
Särkilt i solljus är det lätt att underexponera då man gärna ställer upp backlighten på max för att överhuvudtaget kunna se något på skärmen. Jag har själv gjort bort mej några gånger p.g.a. detta.
Sen är det bra att koppla på "detektering av ändrade ljusförhållanden"-inställningen i hjärnan, det händer ju mycket under några timmars fotande. Been there - done that...