Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka toner blir svart vid JPG!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abeltothpal

Aktiv medlem
Jag behöver er hjälp med ett problem.
Jag har bilder i Photoshop med AdobeRGB(1998)-taggar och jag jobbar då i samma AdobeRGB(1998) färgrymd. Bilderna är i 16-bit men jag omvandlar till 8-bit innan jag sparar bilderna till JPG.

Då jag sparar och kryssar för att filen ska inkludera "ICC-AdobeRGB(1998)-profile" och sedan öppnar bilden i t.ex programmet förhandsgranskaren (PC) hos mig själv, eller i annat program hos en vän på en MAC, så är de mörkaste tonerna i bilden helt svarta.
Vad kan detta bero på?

Om jag däremot sparar som JPG men UTAN färgprofil så skärs inte de mörka tonerna bort.

Tackar på förhand för alla idéer och hjälp!

Det beror antagligen på profilen som du misstänker. Ha som regel att alltid spara i sRGB om du sparar i JPG och eller slutsparar. aRGB eller annan profil ska du egentligen bara ha med du redigerar eller skickar till proffslab.

/Stefan

Tack Stefan!

Sparar man i sRGB om man skickar foton till en tävling, om de ber om filerna i JPG format? Och isåfall undrar jag även om det finns en "standard" sRGB-profil, med nåt specifikt namn eller specifik version. För på min dator har min sRGB profil ett långt namn med massa siffror inblandade.

Förmodar att den har beteckningen "sRGB IE61966-2.1" och att du har ett antal sådana på datorn som finns i i systemmappen för utskrifter och i diverse foto och utskriftsprograms mappar, förmodligen är filnamnet "sRGB Color Space Profile.icm". På Windows förstås.

Tack Stefan!

Sparar man i sRGB om man skickar foton till en tävling, om de ber om filerna i JPG format? Och isåfall undrar jag även om det finns en "standard" sRGB-profil, med nåt specifikt namn eller specifik version. För på min dator har min sRGB profil ett långt namn med massa siffror inblandade.

Ja sRGB är standard. Resten är mer eller mindre för avancerat bruk.

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto