Annons

Mörkare bilder vid serietagning. 400D

Produkter
(logga in för att koppla)
Vid serietagning är är bild 1 något ljusare än efterföljande bilder. Vid tagning med "enstaka bilder" blir de lika ljusa som första bilden vid serietagning.
Jag tycker det är märkligt och irriterande fenomen.
Har jag fel på kameran eller?

Så bör det inte bli förutsatt att motivet är identiskt, att du inte använder någon bracketing etc.

Vilken inställning har du på kameran, P, gröna rutan? Vad får du för tider och bländare? Har du något bildexempel.

Mvh

Anders

Så bör det inte bli förutsatt att motivet är identiskt, att du inte använder någon bracketing etc.

Vilken inställning har du på kameran, P, gröna rutan? Vad får du för tider och bländare? Har du något bildexempel.

Mvh

Anders

cptviktorbkirk skrev:
Vid serietagning är är bild 1 något ljusare än efterföljande bilder. Vid tagning med "enstaka bilder" blir de lika ljusa som första bilden vid serietagning.
Jag tycker det är märkligt och irriterande fenomen.
Har jag fel på kameran eller?

Detta händer oavsett "program", däremot så upptäckte jag att det bara inträffar när jag kör på vitbalans Auto. (Det finns små skillnader på histogrammet även vid fast WB men ej märkbart på bilderna).
Jag bifogar 2 bilder tagna på manuell. Titta gärna på histogrammen...
1537 är först i serien.

Bilagor

• img_1537.jpg
    img_1537.jpg
    51.1 KB · Visningar: 308
Re: Re: Mörkare bilder vid serietagning. 400D

cptviktorbkirk skrev:
Detta händer oavsett "program", däremot så upptäckte jag att det bara inträffar när jag kör på vitbalans Auto. (Det finns små skillnader på histogrammet även vid fast WB men ej märkbart på bilderna).
Jag bifogar 2 bilder tagna på manuell. Titta gärna på histogrammen...
1537 är först i serien.

Bilagor

• img_1538.jpg
    img_1538.jpg
    49.9 KB · Visningar: 309
Inte lätt att dra några slutsatser. Tiderna är ju de samma men jag tycker faktiskt det ser ut som om lampan lyser starkare i bild 1537. Kan det ha något att göra med el-belysningens pulserande?

Eller får du samma resultat om du fotar i dagsljus?

AFJ skrev:
Inte lätt att dra några slutsatser. Tiderna är ju de samma men jag tycker faktiskt det ser ut som om lampan lyser starkare i bild 1537. Kan det ha något att göra med el-belysningens pulserande?

Eller får du samma resultat om du fotar i dagsljus?
God tanke...
Men det är samma oavsett belysning. Gick precis ut och testade i "mörkret" med längre tider(3,5) sek. Samma resultat.
Är det någon annan som upplevt liknande eller luktar det garanti...

Testade med min 400D och drog av 6 bilder på raken men stativ och de blir exakt lika.

Mvh
Anders

Nu har kameran äntligen gått in på reparation...

Serviceverksta'n hittade inga fel. Kontaktade Canon och började byta komponeneter på chans. Slutare mm.
Inget hjälpte, killen tog därför och testade med en annan 400d.
Likadant!
Alla (3) av hans hade exakt samma fenomen. Han påtalade detta för Canon. De tyckte fortfarande det var konstigt. Igår fick han svaret att alla 400d ger detta fenomen, men de har inget svar på varför.

Mycket märkligt...
Jag vet inte hur JapanPhoto kommer att agera i ärendet. En ny hjälper ju inte, men den är ju inte som jag tänkt...

Bryr jag mig för mycket i paritet till vilken prisklass jag köpt kamera?

/Viktor

ANNONS