Annons

Mörkerrumsbygge (igen)

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas_lindquist

Aktiv medlem
Tjena!

Läste tidigare sträng om mörkerrumsbygge, men vill ändå posta en ny sträng för att få mer klarhet i funderingarna.

En polare till mig har precis flyttat till en ny lägenhet som han nu håller på att renovera. Han kläckte idén att bygga ett mörkerrum i ett f.d. grovkök/skafferi. Rummet är på cirka 5-8 m². Det är cirka 3 meter i takhöjd. Det finns ett stort fönster på ena väggen.

Som jag ser det, så skall man täta dörren med en gummilist eller dylikt i karmen och sätta upp aluminiumfolie för fönsterna.

Nu funerar jag lite på vad man ska göra med väggarna. Ska man måla dem svarta? Vita? Matt? Blankt?

Golvet? Hur löser man ljusinsläpp vid tröskel? Täcka för eventuellt ventilationsspjäll?

Vatten finns inte i rummet, och tankar på att dra in detta finns inte.

Har ni några andra tankar eller idéer till detta så posta gärna dem!

Tacksam för svar!

Jonas Lindquist

Jag har just flyttat in mörkrummet i en klädkammare med ungefär de måtten. Målade en svart yta bara bakom apparaten och använder inte rinnande vatten där inne. När bilderna är fixade lägger jag dem i en balja för att sedan skölja i tvättstugan (där sköljen står). Jag har en så tät dörr så i det fallet har jag inte så mycket råd att komma med.

Tidigare hade jag fönster (bara betongglas iof) när jag höll till i tvättstugan och det tejpade jag för med en svart sopsäck när det var dags för slabbande. Funkade kanon.

jonas_lindquist skrev:
Nu funerar jag lite på vad man ska göra med väggarna. Ska man måla dem svarta? Vita? Matt? Blankt?

Matt vit färg eller denna som du hittar i följande tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=7017&highlight=beckers

Täcka för eventuellt ventilationsspjäll?
Galning! Ventilation är viktigare än skarpa bilder.
Bygg en liten låda i svart kartong som du täcker över öppningen med. Lämna en sida öppen och du får en primitiv ljusluss.

Tack för snabbt svar!

Som jag ser det då, så spelar det ingen större roll, sålänge rummet är ljustätt. Färgen ska gärna vara ljus och matt, eller?

Egentligen, om rummet är 100% ljustätt så spelar färgen på väggarna ingen större roll...

Ventilation? Nää... Andas kan man göra nån annan dag..:) *point taken* :)

/Jonas

Aldrig, aldrig måla ett mörkrum mörkt.
Måla det med vit matt färg så kommer du trivas bra.

hmm... undrade lite om det här med ventilationen.. hur viktig är den igentlige? är det mycke farliga ångor som kommar från baden?

jag har löst mina fönsterproblem med en tillsnickrad ram som passa i fönsterkarmen.. denna är täckt med en tun träskiva..

Lotta

Lotta, det verkar så att Du beskriver mitt mörkrum. :<)
Jag har det extakt som Du.
Mvh
Wolfgang

KUL! Hoppas för din skull att du har bättre ventilation. Själv har jag en altandörr skapligt nära som kan stå öppen men det hjälper ju inte så mycket då mörkrumsdörren är stängd.

Kanske du eller någon annan har tips om provisorisk ventilation typ fläktar eller något sånt?

Hej igen, Lotta

Jag har ingen fläkt alls i klädkammaren, som ligger mitt i lägenheten. I klädkammaren har jag inga kläder alls utan endast mörkrum och fotogrejer. Jag kopiera ca 30 minuter, lägger plastbilderna i en skål utan vatten och fiberpapper i en hink med vatten. Efter ca 30 minuter går till köket för att skölja bilderna och förebereder dem för torkning samt granska kopierna. Och tar en kopp kaffe. Sedan blir det nästa kopieringsomgång. Man får inte ha bråttom, men det har jag inte heller.
Jag kunde ju installera en elektrisk fläkt, men då måste jag dra ett ventilationsrör längs hallens tak in i badrummet. Badrummet har en separat central fläkt. Så det skulle fungera.
Men för närvarande fungerar min enkla metod ganska bra. Jag håller aldrig på längre än
4 timmar per gång med mörkrumsarbetet.
Vänliga hälsningar Wolfgang

ANNONS
Götaplatsens Foto