Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkrum på jobbet

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasZA

Avslutat medlemskap
Hej,

Fick nyligen nys om att vi har ett mörkrum på jobbet, som tidigare användes av ingenjörer för att framkalla foton från labförsök mm. Nu används det inte längre men allt finns kvar. Jag har fått på min lott att ta hand om rummet och ställa det i ordning att finnas för en fritidsklubb. Så nu har en massa frågor dykt upp.

Det finns massor av papper, som stått i kylskåp sedan 80-talet. Kasta eller använda? Ilford är märket.
Samma fråga om oöppnade förpackningar pappersframkallare (koncentrat)?

Sedan finns det förpackningar med pulver för fine grain eller low grain, står inte vad det är, någon som vet? Förpackningarna är stora som kortlekar ungefär.

Det finns några påsar D76 och D76 förnyelsevätska, kasta eller använda?

Hittar ingen fix däremot. Är det något man kan blanda själv? (Jobbar på ett kemi-relaterat företag, de flesta kemikalier finns. Jag vet också att det har blandats egen D76 där, finns recept dessutom).

Jag hade även tänkt att man ska kunna framkalla färg där. Det finns kopieringsmaskin med färghuvud. Dock så verkar rödfiltret saknas. Är det rödfilterfolie man ska ha? Maskinen är en Durst M805. Den har ett filter man kan fälla in som är lite bärnstensfärgat, är det till för färgpapper, eller är det något helt annat? Vet någon var det finns en bruksanvisning till maskinen (förutom den som kostar på Dursts hemsida?)

Lampor med 13x18 filterhållare finns, så ska ta och skaffa ett bärnstensfilter.

Fotopapper för färg (Ra-4), finns det bara i större eller störst format? :)

Vad mer kan tänkas behövas förutom C41-kemi och RA-4-kemi? Vilka svartvita framkallare ska man köra? Kan man blanda märken (t.ex. Kodak D76 för film, Dektol pro för papper och tetenal fix för både film och papper)? Baljor, flaskor, sköljkar, filmtork och papperstork, safelight, avlopp vi renar själva, kylskåp, ljusbord, omrörare, mätglas mm mm mm finns redan.

Ska komma med ett prisförslag på det som behövs och just nu är jag uppe i över 5000, vilket känns om i högsta laget för att jag ska få igenom det...

Väldigt tacksam för svar!

Spara och kolla papper de kan funka. Dock papper som sämst på 80 talet. Lite silver och optiska vitmedel och annat. Spara kemi i pulverform som är i orginalförpackningar de funkar säkert. c41 kan det vara lönt att blaska med färg?

Spara och kolla papper de kan funka. Dock papper som sämst på 80 talet. Lite silver och optiska vitmedel och annat. Spara kemi i pulverform som är i orginalförpackningar de funkar säkert. c41 kan det vara lönt att blaska med färg?

Ok, tack!

Hur kan man kolla papper? Framkalla utan att exponera?

Ok, tack!

Hur kan man kolla papper? Framkalla utan att exponera?

Prova att göra bilder med det förstås. Är det lite slöja så försök få tag i benzotriazol och droppa i. Och vissa papper har jag märkt funkar positivt med selentonare efter framkallning. Men det är bara att prova sig fram. Samma med framkallaren blir det bra bilder ja då funkar ju kemin!

Prova att göra bilder med det förstås. Är det lite slöja så försök få tag i benzotriazol och droppa i. Och vissa papper har jag märkt funkar positivt med selentonare efter framkallning. Men det är bara att prova sig fram. Samma med framkallaren blir det bra bilder ja då funkar ju kemin!

Hej Mats.
Menar du denna benzotriazol ? www.fishersci.fi/msds/04635670.pdf ,känns lite "darrigt" att använda.
Dåligt papper brukar tala om av "sig själv" att dess liv är till ända vid /efter kopiering. Som regel är ett papper dåligt är hela paktete det eller ?

Papper kan du ju alltid testa om de fungerar, tror att det är kört.

Kemikalier skulle jag inte offra en bra film för, shoppa nytt och fräscht

Släng inte papperna.
En dag kanske du vill testa solarisation, då är det bra med gamla papper.
Eller om man vill testa..... hmmm vad heter nu metoden som bla Tim Rudman blivit känd med.... ja ja det kommer säkert ngn annan och fyller i.

..... hmmm vad heter nu metoden som bla Tim Rudman blivit känd med.... ja ja det kommer säkert ngn annan och fyller i.

Lithkopiering.....

Jag använder gärna gamla papper till lithkopiering, men kassa papper är kassa papper, oavsett vilken metod man håller på med.... men lithkopiering kan kanske upplevas vara lite mer förlåtande....

Hittar ingen fix däremot. Är det något man kan blanda själv?

Huvudingrediensen är natriumtiosulfat. Det finns gott om recept på internet.

Jag hade även tänkt att man ska kunna framkalla färg där. Det finns kopieringsmaskin med färghuvud. Dock så verkar rödfiltret saknas. Är det rödfilterfolie man ska ha? Maskinen är en Durst M805. Den har ett filter man kan fälla in som är lite bärnstensfärgat, är det till för färgpapper, eller är det något helt annat? Vet någon var det finns en bruksanvisning till maskinen (förutom den som kostar på Dursts hemsida?)

Rödfilter hjälper dig inte alls vid färgkopiering, pappret är rödkänsligt. Bärnstensfärgat är rekommenderat skyddsfilter för många svartvita papper. För färg gäller totalt mörker, eventuellt kan man granska pappret i någon sekund i mycket svagt bärnstensljus.

Fotopapper för färg (Ra-4), finns det bara i större eller störst format? :)

Egentligen säljs RA4-papper bara på rulle idag, i bredder från 10 cm och uppåt. Vissa firmor skär dock upp rullarna i ark och säljer till privatpersoner, då finns de flesta storlekar. Mtp hur krångligt det kan vara med färgkopiering väljer de flesta nog att göra småkopior på ett vanligt snabblabb och gör bara utvalda större kopior själva.

Vad mer kan tänkas behövas förutom C41-kemi och RA-4-kemi? Vilka svartvita framkallare ska man köra? Kan man blanda märken (t.ex. Kodak D76 för film, Dektol pro för papper och tetenal fix för både film och papper)?

Det går utmärkt att blanda olika tillverkare. För svartvitt räcker det väl med en finkorns- och en grovkornig framkallare.

Ska komma med ett prisförslag på det som behövs och just nu är jag uppe i över 5000, vilket känns om i högsta laget för att jag ska få igenom det...

Femtusen? Du har ju redan förstoringsapparat och måttsats. Säg 500 kr för färgpapper och 500 kr för svartvitt och 500 kr för kemikalier, det borde räcka till inledande experiment. Har dock inte räknat in kostnader för lampor, sånt har jag ingen koll på.

Hej Mats.
Menar du denna benzotriazol ? www.fishersci.fi/msds/04635670.pdf ,känns lite "darrigt" att använda.
Dåligt papper brukar tala om av "sig själv" att dess liv är till ända vid /efter kopiering. Som regel är ett papper dåligt är hela paktete det eller ?

Ja för det mesta men det är ju bäst att ta ett i mitten det kan ju vara nån som råkat öppna eller haft ett uppe och fått lite ljus på och sedan lagt tillbaka det och då är det ju också slöjat. Men är pappret jämngrått så brukar det vara så att det är för gammalt. Jag har dock lite orwopapper som trots slöja funkar om man selentonar det i kraftig selen efteråt då försvinner det mesta av slöjan och svärtan blir fint brun. Men det är just orwo. Men det kan löna sig att testa andra sorter också även om det är lite slöja på om man ska efterbehandla på något sätt.

Ja för det mesta men det är ju bäst att ta ett i mitten det kan ju vara nån som råkat öppna eller haft ett uppe och fått lite ljus på och sedan lagt tillbaka det och då är det ju också slöjat. Men är pappret jämngrått så brukar det vara så att det är för gammalt. Jag har dock lite orwopapper som trots slöja funkar om man selentonar det i kraftig selen efteråt då försvinner det mesta av slöjan och svärtan blir fint brun. Men det är just orwo. Men det kan löna sig att testa andra sorter också även om det är lite slöja på om man ska efterbehandla på något sätt.

Jo,Mats under dom 45 år som jag har varit i mörkrum så har jag samma erfarenhet. Testa på "mitten", men fotopapper är fotopapper och det kanske mer gäller att han omsättning på dessa och förvara på rätt sätt.
Men du detta med benzotriazol ? Vilken erfarenhet har du och var det samma som den pdfén som jag hänvisade till.

Hej Iggy.
Du skriver:
" Egentligen säljs RA4-papper bara på rulle idag, i bredder från 10 cm och uppåt. Vissa firmor skär dock upp rullarna i ark och säljer till privatpersoner, då finns de flesta storlekar. Mtp hur krångligt det kan vara med färgkopiering väljer de flesta nog att göra småkopior på ett vanligt snabblabb och gör bara utvalda större kopior själva."

Detta med att RA4 papper bara säljs på rulle är kanske inte helt rätt. Det kanske är mer så att dom (få) som säljer RA4 papper i Sverige i dag säljer storlekar som är fasta och då över storlek 20x25. Det finns i Europa idag fortfarande format under att köpa hos några stora företag/leverantörer av papper och kemi.
Vidare är det så att tillverkaning av RA4 papper har gått ned . Sedan är det helt riktigt så att det alltid har funnits RA4 papper på rulle och finns det även i dag. Det behövs bara en klassisk maskin för skärning av papper så är den saken ordnad. Nu är det kanske inte det enklaste att få fram en sådan.
Vad gäller livslängden av färg/dia papper är mer känsligt än s/v papper enligt min uppfattning. Och här som alltid är förvaringen en avgörande faktor. Så har papperna ståt utanför en frys i olika fuktigheter och temperaturer så menar jag att förutsättningarna för en lyckad kopiering är mycket låg.
(Det sista var inte något svar till dig ).

benzotriazol

Jag har blandat lite pulver i T sprit som jag kan droppa i. De papper jag testat på har tyvärr varit helt körda men jag har en "fotokollega" som har haft positiva erfarenheter. Det kan nog variera beroende på papper och hur hårt slöjat pappret är. Det går på vissa papper som är lätt slöjade. Jag har inte haft några hälsoproblem. Man får naturligtvis vara försigtig när man väger upp det men sedan skakar man ju flaskan tills det är löst och har man droppkork på så behöver men ju inte komma i kontakt med det. Det är ju väldigt små mängder 5-10 ml lösning till en liter framkallare.

Jo,Mats under dom 45 år som jag har varit i mörkrum så har jag samma erfarenhet. Testa på "mitten", men fotopapper är fotopapper och det kanske mer gäller att han omsättning på dessa och förvara på rätt sätt.
Men du detta med benzotriazol ? Vilken erfarenhet har du och var det samma som den pdfén som jag hänvisade till.

Detta med att RA4 papper bara säljs på rulle är kanske inte helt rätt. Det kanske är mer så att dom (få) som säljer RA4 papper i Sverige i dag säljer storlekar som är fasta och då över storlek 20x25. Det finns i Europa idag fortfarande format under att köpa hos några stora företag/leverantörer av papper och kemi.

De få i Sverige som säljer RA4-papper idag säljer antingen privatskuret eller (mer troligt) restlager från den tid då Kodak och Fuji fortfarande sålde papper i ark. Min kartong Kodak Supra är t ex uppskuren i Tyskland helt utan Kodaks hjälp.

Vidare är det så att tillverkaning av RA4 papper har gått ned . Sedan är det helt riktigt så att det alltid har funnits RA4 papper på rulle och finns det även i dag.

Tillverkningen (och förbrukningen) av passande RA4-papper för mörkrummet har gått ner något oerhört, långt mer än tillverkningen av RA4-papper i allmänhet. Det är ju samma maskiner som kopierar våra filmer som trycker ut digitalfoton på papper, så behovet är stort nog för att åtminstone fyra tillverkare av RA4 finns kvar. Samma efterfrågan på RA4 för förstoringsapparat finns däremot inte, varför de papper som idag görs har få grader och är optimerade för snabbkopiering med laser eller lysdiod. Av samma anledning finns det idag inga andra diakopieringspapper än Cibachrome.

RA4 och Ilfochrome

De få i Sverige som säljer RA4-papper idag säljer antingen privatskuret eller (mer troligt) restlager från den tid då Kodak och Fuji fortfarande sålde papper i ark. Min kartong Kodak Supra är t ex uppskuren i Tyskland helt utan Kodaks hjälp.

Tillverkningen (och förbrukningen) av passande RA4-papper för mörkrummet har gått ner något oerhört, långt mer än tillverkningen av RA4-papper i allmänhet. Det är ju samma maskiner som kopierar våra filmer som trycker ut digitalfoton på papper, så behovet är stort nog för att åtminstone fyra tillverkare av RA4 finns kvar. Samma efterfrågan på RA4 för förstoringsapparat finns däremot inte, varför de papper som idag görs har få grader och är optimerade för snabbkopiering med laser eller lysdiod. Av samma anledning finns det idag inga andra diakopieringspapper än Cibachrome.

millhouse skrev: Detta med att RA4 papper bara säljs på rulle är kanske inte helt rätt. Det kanske är mer så att dom (få) som säljer RA4 papper i Sverige i dag säljer storlekar som är fasta och då över storlek 20x25. Det finns i Europa idag fortfarande format under att köpa hos några stora företag/leverantörer av papper och kemi. De få i Sverige som säljer RA4-papper idag säljer antingen privatskuret eller (mer troligt) restlager från den tid då Kodak och Fuji fortfarande sålde papper i ark. Min kartong Kodak Supra är t ex uppskuren i Tyskland helt utan Kodaks hjälp.

Iggy svar

millhouse skrev: Vidare är det så att tillverkaning av RA4 papper har gått ned . Sedan är det helt riktigt så att det alltid har funnits RA4 papper på rulle och finns det även i dag. Tillverkningen (och förbrukningen) av passande RA4-papper för mörkrummet har gått ner något oerhört, långt mer än tillverkningen av RA4-papper i allmänhet. Det är ju samma maskiner som kopierar våra filmer som trycker ut digitalfoton på papper, så behovet är stort nog för att åtminstone fyra tillverkare av RA4 finns kvar. Samma efterfrågan på RA4 för förstoringsapparat finns däremot inte, varför de papper som idag görs har få grader och är optimerade för snabbkopiering med laser eller lysdiod. Av samma anledning finns det idag inga andra diakopieringspapper än Cibachrome.

Iggy svar

Idrougge.
En liten men ack så viktig upplysning. Papper för dia heter inte Cibachrome nu utan Ilfochrome. Detta sedan slutet av 1990-talet då Ilford övertog tillverkningen från Ciba-Geigy. Samma sak när det gäller kemin om nu har namnet ILFOCHROME P30 . Allt sedan Cibachrom kom 1963 så har detta papper och kemi varit allenarådande på marknaden.
Så idag köper man detta under namnet Ilfochrome papper och kemi. För papper finns dom i storlek från 20,3x 25,4 upp till 50,8x 61 och det bästa är att dom är färdigskurna och klara från farbrik.
Eftersom Jonas frågar om RA4 analogt så svarade jag tidigare på just detta och inget annat.
Det finns idag ett antal tillverkare av analogtpapper och det kan köpas såväl på ”rolls” som ”sheets”. Och här har man möjlighet att köpa storlekar från 10,2 x175,3 för rulle eller från 13x18 och uppåt. Dom få som idag i Sverige säljer analogt RA4 papper säljer inte några restlager eller gör något ”privatskuret”.
Jag köper (på grund av priset) allt mitt papper RA4 och Ilfochrome utanför Sverige. Så ännu är det förtidigt att dödförklara RA4 och Ilfochrome analogt.

Ps.
Jag lägger in det jag skrevtidigare och det du svarat för att det skall bli lättare att följa det ”hele”.
Och därmed lämnar jag detta och ägnar mig åt annat.

Oj, tack för alla svar!

Jag har satt ihop ett lite mer humant paket med endast grejer för svartvitt. Vi kommer att köpa grejerna privat dessutom för att mörkrummet ligger i en byggnad som alla inte har tillgång till, vilket betyder att vi inte kan göra en personalvårdsgrej av det..

Fotopapprena: Testade dem idag och de funkade perfekt! Även fiberpapperna som har många fler år på nacken + att de inte förvarats i kylskåp. Testade även papperframkallare som redan fanns och som stått väldigt länge och trots att den hade börjat gulna. Vi framkallade utan exponering, helt vitt, utsatte papperna för vitt ljus, helt svarta, och vi testade kopiera, vilket också gick bra!

Så, släng inte bort era gamla papper/framkallare!

ANNONS
Götaplatsens Foto