Här kommer några nybörjarfrågor. Jag har gått en fotokurs i våras och har nu lyckats handla ett begagnat mörkrum. I detta paket av allehanda grejjor så finns det en massa papper och kemikalier. Hur gamla kan dessa bli? Det ingick även två papperstorkar. På kursen använde vi inte sånna men gör man det eller var det något som man hade förr till den tidens papper? Förstoringsapparaten är en OpemusII med en 75mm lins. Maskinen ska kunna ta 35mms film med en tillsats som jag inte har men är det lönt att försöka skaffa en? Jag tänkte använda mig av mitt kök som labb. Hur testar man om det är mörkt nog? Finns det några knep för att mörklägga?
Den sista frågan som jag skulle vilja ha hjälp med är av ett historiskt intresse. Förr fanns det kanonfotografer. Finns det någon som har en aning om hur deras kameror funkade? Hur de framkallade? Någon som vet nåt om dessa herrar?
Mörkläggning kan vara klurigt om du har mycket fönster och dyligt i rummet.
Tänk på att det måste vara absolut helt mörkt i rummet, täck för allt som ger ljusinsläpp med något tjock och mörkt föremål.
En bra sak är att vara kvar i rummet när man mörklagt det 4-5 minuter eftersom synen vänjer sig vid mörkret efter ett tag och du har då lättare för att se om det kommer in något ljus.
Beroende på konstruktion så finns det papperstorkar för plast- eller fiberpapper.
Papperstorkar är bekvämt och används definitivt än idag.
På kursen du gick använde ni förmodligen plastpapper som idag verkar vara det vanligaste.
Fiberpapper är dock av många ansett som vackrare än plastpapper och därmed lika aktuellt nu som då.
Ang kemi och papper. Dessa påverkas av ålder, lagring etc. Kemin skulle jag råda dig att köpa ny. Papper förmodligen dito om du inte vet tillverkningsår på det. De papper som följde med kan du behålla för att testa och leka med.
Fiberpapper? jo det kan stämma att vi hade någotslags plastpapper på kursen. Torkning gjordes på ett snöre med en klädnypa eller på ett galler i ett ställ(såg ut som en vagn för bakplåtar från ett bageri) om det fortfarande var fuktigt efter hemgång torkades det sista med fön.
Nästan garanterat att ni hade plastpapper iom att det ofta anses vara lättare att börja med iom att man inte behöver de långa sköljtiderna, torktiderna och pressningen av pappret för att få kopiorna raka och snygga.
Din förstoringsappart är avsedd för mellanformatsnegativ. Du kan dock lägga snåbildsnegativ i den och maska med svart kartong runt negativet för att slippa ströljus. Med 75mm objektiv kan du inte göra så stora förstoringar. Normalt för kopiering av småbild är 50mm.
Så här testar du om mörkrummet är tillräckligt mörkt. Ta fram ett fotopapper och lägg en bok eller något så det täcket halva ytan. Låt ligga i 10 minuter. Framkalla som vanligt. Om du kan se skarven efter boken är det inte tillräckligt mörkt.
Idag har jag handlat två skivor som jag tänkte klämma mellan ytter- och innerfönster. Efter en provklämning så blev det mörkt i rummet och jag navigerade mig fram till en stol. Sakta vande sig ögonen. Det läcker in lite runt skivan men det kan nog fixxas med en list och lite kläm på rätt ställe. Men till min fasa så ser jag att det läcker mellan karm och fönster. Eftersom mina fönster är gamla och sådana som man snurrar runte baklänges och krånglar med så kan jag inte ens om jag vill sätta en list där det läcker. Nu till min fråga. Draperi? eller någon annan slags gardin, funkar det? Samma sak med dörren. List eller draperi?
Över skarven vid fönster och karm kan du nog sätta vanlig el-tejp, samma hade jag nog använt för att fästa upp materialet du har mellan fönsterna. Vid dörren hade jag nog hängt ett drapperi men om det går att lösa med en gummilist hade det kanske varit att föredra.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.