Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Mörkrumsljus

Produkter
(logga in för att koppla)

GertLind

Aktiv medlem
Hej.

Vad skal man ha för mörkrumslampa.

Jag har en mörkröd(brun) som lyser jäkligt dåligt, kanppt ledljus.

Jag använder papper med variabel kontrast.

När jag höll på med förstoring för 100 år sedan vill jag komma ihåg att den lampan var mycket ljusare, eller så har mina ögon grumlats med åldern.

Använd istället gulbrunt/bärnsten. Ljuset blir mycket trevligare att jobba i. Det skall inte vara för mörkt i mörkrummet. Om det är det så kan du sätta in en lampa till. När man ahr varit i mörkrummet en stund så skall man inte direkt lida av att det är mörkt. Då är det för mörkt.

En liten varnig för att vissa papper inte klarar av allt för mycket ljus bla Forte polygrade slöjas om det är för ljust i mörkrummet

Det går enkelt att testa om ljuset i mörkrummet är godtjänt. Lägg en bit oexponerat papper närmare ljuset än vad det är när du normalt arbetar i mörkrummet. Låt den ligga där längre än vad pappret är framme normalt. släng i den i framkallaren och jämför sedan med en papper som kommer direkt från kartongen. Ser du ingen skilnad kan du lungt forsätta jobba i det ljuset.

divander skrev:
Det går enkelt att testa om ljuset i mörkrummet är godtjänt. Lägg en bit oexponerat papper närmare ljuset än vad det är när du normalt arbetar i mörkrummet. Låt den ligga där längre än vad pappret är framme normalt. släng i den i framkallaren och jämför sedan med en papper som kommer direkt från kartongen. Ser du ingen skilnad kan du lungt forsätta jobba i det ljuset.

Detta är den gamla metoden att testa, ger inte helt korrekt resultat.
Ett oexponerat papper är inte lika känsligt för belysning som ett exponerat därför får man ett glädjevärde för belysningen.

Gör istället så att du exponerar ett fotopapper med svag belysning, så pass att det efter framkallning har en knappt synlig svärta.
Du får nog höja upp apparaten max och blända ned till minsta. Kanske får du lägga en bit filter eller plastfilm från en domuskasse under linsen för att dämpa ljuset.

Lägg sedan papperet på lämpligt ställe. täck över en bit av papperet med någonting ogenomskinligt och låt det ligga en stund. Jag kör med tre minuter.
Framkalla och efter torkning ser du om det än någon skillnad i svärta mellan den del som du täckte över och resten. Skillnad? Ajdå, för stark belysning (eller felaktig).
Ingen skillnad? Prova kanske då med fem minuter för att se var gränsen går, du kanske kan öka belysningen i mörkrummet om det inte blir något resultat. Ett mörkrum skallö vara ljust, utom just vid förstoringsapparaten.

Personligen kör jag helt svart fram tills kopian ligger i stop badet (eller i trumman om jag använder den), då tänder jag den röda lampan... Men jag funderar på att skaffa en "säkrare" belysning som även fungerar med färg och olika multigrade papper, typ LPL LED21.

Själv har jag inte provat lampor med lysdiod men för färg gillar jag Dukalampan under samma länk som ovan. Ger bra ljus och jag ställer in den i styrka så papperet slöjas efter en minut.
Det ger bra arbetsbelysning och eftersom papperet hamnar i framkallaren efter kanske 15 sekunder fungerar det bra.
Fast lampan är rätt dyr att byta.

ANNONS
Götaplatsens Foto