Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M42 adapter

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanningsägaren

Aktiv medlem
vilket märke rekommenderar ni? jag har en från kiwifotos som jag köpte på tradera.
när jag fick den och försökte få på den första gången på min d3200 så var det ett jäkla bökande, fick tillslut på den med våld och "kanterna" på adapterns mountfäste blev lite nötta.
kontaktade säljaren som sa att det var handhavandefel vilket är bullshit. de ville helt enkelt inte byta ut min adapter.
nu går den på men det är svårt att få på den så jag tar inte av den mer.

men jag försökte få på den på min nikon d200 och där är det omöjligt.

är adaptrarna trögare att få på än originalobjektiven som slinker på som smör?
 
Har inte haft några såna passningsproblem med de två adaptrar jag köpt. Har ingen aning om märke eller så, gick efter priset. Den första köpte jag via Finlands motsvarighet till Tradera; huuto.net, och den andra via e-bay, från England tror jag.

Har dock övergett det här med M42-adaptrar för Nikon. Den första adaptern tillät inte fokus på oändligheten så den var rätt oanvändbar. Det problemet åtgärdades i och med andra adaptern som också innefattade en lins, men p.g.a. dess dåliga kvalitet fick jag enormt med sfärisk aberration (tror jag det kallas, bilderna fick ett slags sken över sig) då jag fotade med ett i övrigt snorskarpt 55/1,4 på full öppning. Det försvann visserligen då jag bländade ner några steg, men jag tappade ändå intresset att börja använda mina M42-objektiv på min D700 i och med det...
 
ANNONS