Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MAC-ägare? Då äger du inte din hårddisk!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: konsumentköplagen

herja skrev:
konsumentköplagen säger att man som kund ska kunna bevisa att felet fanns från början. det lär vara svårt om den har fungerat i 15 mån. hårdiskar kraschar som bekant när man stöter till eller flyttar datorn medan disken jobbar, felaktiga avstängningar eller strömavbrott t.ex.

Man får jobba rätt hårt om man ska drabbas av plötsliga strömavbrott på en bärbar.

De flesta bärbara idag har sensorer som känner av om datorn rör på sig och bromsar diskarna. Det verkar funka bra på PC så man undrar ju varför inte apple lyckas. Liksom att mac skryter med att det finns inget sådant som en felaktig avstängning. Det ska vara riskfritt att trycka på knappen.

Det finns något som heter MTF på hårddiskar, även 2,5" som visar vad en disk normalt ska kunna klara. Dyker det upp fem felaktiga diskar på ett begränsat urval av 16 datorer så bör man inse att nått är galet.

/Maverick

Maverick skrev:

Tycker man inte att fem hårdvarukraschade diskar är onormalt på 16 datorer så har man nog inte jobbat med datorer...

MTF brukar vara 5 år på hårddiskar i stationära datorer. I en laptop borde det vara kortare.

15 laptopar blir 3 krascher per år i snitt.

Om datorerna är 18 månader (inköpta inför höstterminen?) blir det 4.5 krascher.

I snitt. Om man nu kan räkna så.

Tillägg: Jag vet att det inte är linjärt. Det är helt klart så att hårddiskar brukar paja rätt snart eller så håller de många år.

Senast ändrad:
Njae, det går nog inte räkna riktigt så. Alla diskarna kraschade ju inte samtidigt. Det är bara den sista som kraschade nu för nån vecka sedan. Innan det var det den som Apple inte vill ersätta som var 14-15 månader. De tre andra kraschade innan ett år gott. Western Digital har t ex tre års garanti på sina 2,5"-diskar och fem år på vissa diskar till vanliga datorer. Så man får nog anta att de anser att MTF är högre. Dock gäller inte dessa garantier om disken sitter i en dator från början. Då är det datorns garanti som gäller, som är 12 månader när det gäller Apple.

Min disk kraschade i sommras t ex. Efter att datorn stått på skrivbordet hela sommaren. Så en morgon så ville den inte längre.

Jag har jobbat på väldigt datortäta företag i egenskap av konsult och servicepersonal. Enda gången jag upplevt någon liknande var en skärm som Compaq gjorde och som gick sönder på löpande band. Fast de hade i alla fall heder nog att erkänna problemen och böt ut alla kundskärmar efter hand.

Nu har jag ganska stor förståelse för att det kan bli fel. Vad jag inte har förståelse för att man som stort företag blånekar och struntar i lagen. Som kund skall man inte behöva upplysa företaget om konsumentköplagen, de ska upplysa kunden. Allt annat är som att sälja gammal köttfärs.

/Maverick

Maverick, visst är det precis som du säger, Apple har stora problem med hårdvaran! Det är nog därför deras marknadsandel ökar så snabbt. Servicen är också precis som du säger usel. Det är nog därför de rankas som bäst på service av alla i branschen. De är också precis som du säger väldigt dyra, det är nog därför de rankas som prisvärda.
Men det är förstås ute i riktiga världen, inte i Kopparbergs byskola.

Maverick skrev:
Njae, det går nog inte räkna riktigt så. Alla diskarna kraschade ju inte samtidigt. Det är bara den sista som kraschade nu för nån vecka sedan. Innan det var det den som Apple inte vill ersätta som var 14-15 månader. De tre andra kraschade innan ett år gott. Western Digital har t ex tre års garanti på sina 2,5"-diskar och fem år på vissa diskar till vanliga datorer. Så man får nog anta att de anser att MTF är högre. Dock gäller inte dessa garantier om disken sitter i en dator från början. Då är det datorns garanti som gäller, som är 12 månader när det gäller Apple.

Min disk kraschade i sommras t ex. Efter att datorn stått på skrivbordet hela sommaren. Så en morgon så ville den inte längre.

Jag har jobbat på väldigt datortäta företag i egenskap av konsult och servicepersonal. Enda gången jag upplevt någon liknande var en skärm som Compaq gjorde och som gick sönder på löpande band. Fast de hade i alla fall heder nog att erkänna problemen och böt ut alla kundskärmar efter hand.

Nu har jag ganska stor förståelse för att det kan bli fel. Vad jag inte har förståelse för att man som stort företag blånekar och struntar i lagen. Som kund skall man inte behöva upplysa företaget om konsumentköplagen, de ska upplysa kunden. Allt annat är som att sälja gammal köttfärs.

/Maverick

Jag tycker också det är hög felfrekvens. Garantitider på 2-3 år är för kort på något så viktigt som hårddiskar. MTF = 5 år är en gammal uppgift, har hört att tiden kryper neråt.

Som tur är har diskarna blivit mycket billigare men nersidan är att det mer och mer börjar betraktas som en slit-o-slängprodukt.

En tre år gammal hårddisk kan ersättas av en dubbelt så stor för mindre pengar än orginaldisken.

Jag köper nya diskar ofta men jag har hostat en del sajter så jag har väl en 15 diskar igång om man räknar alla. Och mycket riktigt, ett par om året pajar.

Edit: tre års garanti garanterar ju inte att hårddisken ska hålla utan bara att man får en ny om den pajar. Dvs värt typ nästan ingenting.

ANNONS
Götaplatsens Foto