Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mac, uppdatering till MacOS Sierra?
- Trådstartare M7_21
- Start datum
Alf-Magnus
Aktiv medlem
Inget du behöver tänka på
Nä Appels uppdateringar brukar flyta på. Har du inte en Time Machine skiva så är mitt tips att skapa en sådan så försvinner all oro, se bara till att den räcker till alla dina viktiga enheter i dag och i framtiden.
Nä Appels uppdateringar brukar flyta på. Har du inte en Time Machine skiva så är mitt tips att skapa en sådan så försvinner all oro, se bara till att den räcker till alla dina viktiga enheter i dag och i framtiden.
M7_21
Aktiv medlem
Tack för svar, jo, jag har TimeMachine så då är det bara att köra på!
Erik Schalin
Aktiv medlem
Lightroom skall ha en del lustiga features med Sierra.
Kommer inte ihåg vad, jag använder ju inte mac så jag lade det inte på minnet.
M7_21
Aktiv medlem
Lightroom skall ha en del lustiga features med Sierra.
Tack, känner du möjligtvis till om det gäller Lightroom CC (som prenumereras) också? Annars bör ju en sådan här relativt sen uppdatering vara fri från ev buggar? Sierra har väl varit aktuell i snart ett år?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Vet ej.
Det är väl inte Sierra som är buggigt.... Det ÄR/VAR väl LR....
M7_21
Aktiv medlem
Vet ej.
Ska kolla lite mer om LR, tack så länge!
Erik Schalin
Aktiv medlem
Victoria Bampton
https://www.lightroomqueen.com/lightroom-macos-sierra-compatibility/
https://www.lightroomqueen.com/lightroom-macos-sierra-compatibility/
M7_21
Aktiv medlem
Tack, bra info!
barabild
Aktiv medlem
Använt Sierra sen det kom
Jag har använt Sierra på en 27" iMac (late 2013) sen det kom ut och samtidigt kört Lightroom CC och Photoshop CC. Jag har inte haft några som helst problem som jag kan koppla till Sierra.
Ungefär samtidigt som Sierra kom gjorde Adobe en uppdatering av Lightroom där det fanns ett par buggar. Bl.a. var det några kortkommandon som blev helt fel och strul med felmeddelande i samband med säkerhetskopiering av .lrcat Detta blev tillrättat i en efterföljande uppdatering. Vad jag minns så var det något kopplat till lagerhantering i Photoshop och Lightroom, men det var inget som jag själv stötte på så jag vet inte säkert.
Så utifrån min erfarenhet tror jag inte du får några problem med att byta till Sierra.
Jag har använt Sierra på en 27" iMac (late 2013) sen det kom ut och samtidigt kört Lightroom CC och Photoshop CC. Jag har inte haft några som helst problem som jag kan koppla till Sierra.
Ungefär samtidigt som Sierra kom gjorde Adobe en uppdatering av Lightroom där det fanns ett par buggar. Bl.a. var det några kortkommandon som blev helt fel och strul med felmeddelande i samband med säkerhetskopiering av .lrcat Detta blev tillrättat i en efterföljande uppdatering. Vad jag minns så var det något kopplat till lagerhantering i Photoshop och Lightroom, men det var inget som jag själv stötte på så jag vet inte säkert.
Så utifrån min erfarenhet tror jag inte du får några problem med att byta till Sierra.
Måns H
Aktiv medlem
Sent 2009 ff ska funka. Hur gick det att byta till El Capitain?
Hej!
Jag har en Imac "tidigt 2009". Sierra funkar inte på den eller tidigare versioner, ska funka på late 2009 och framåt.
Funderar på att byta från OS X Yosemite till El Capitain medan det kanske går. Några problem vid ett sånt byte?
Hej!
Jag har en Imac "tidigt 2009". Sierra funkar inte på den eller tidigare versioner, ska funka på late 2009 och framåt.
Funderar på att byta från OS X Yosemite till El Capitain medan det kanske går. Några problem vid ett sånt byte?
M7_21
Aktiv medlem
Tack, jag gjorde precis uppdateringen till Sierra och allt verkar fungera som vanligt. Dessutom blev bl.a. Keynote uppdaterad! Nu är det bara att köra vidare!
sebmacahan
Aktiv medlem
Det enda bekymmer jag haft med sierra (2ggr) är att den av någon anledning inte ville backupa mot time machine efter ett antal veckor. Förra veckan hände det igen och enda lösningen var att byta namn på datorn och göra en full ny backup från scratch. Vad det beror på vete tusan.
Med el capitan däremot så gick det plötsligt inte ansluta wifi till (på mitt jobb exempelvis) vissa nät. Jag tror att det kan ha med kompabilitet mellan router/Os men vad vet jag. I sierra försvann iallafall det problemet.
El capitan hade egenskapen att då och då tappa wifi-uppkopplingen.
I min värld är sierra kanonmycket bättre. Men inget av de senaste OS har varit lika stabilt som snow leopard IMO.
Då har jag testat mot mina musikproduktionsverktyg och mina fotoprogram, dvs adobe Creative cloud, capture one for sony osv.
Med el capitan däremot så gick det plötsligt inte ansluta wifi till (på mitt jobb exempelvis) vissa nät. Jag tror att det kan ha med kompabilitet mellan router/Os men vad vet jag. I sierra försvann iallafall det problemet.
El capitan hade egenskapen att då och då tappa wifi-uppkopplingen.
I min värld är sierra kanonmycket bättre. Men inget av de senaste OS har varit lika stabilt som snow leopard IMO.
Då har jag testat mot mina musikproduktionsverktyg och mina fotoprogram, dvs adobe Creative cloud, capture one for sony osv.
M7_21
Aktiv medlem
Hej, har nu uppdaterat till Sierra och alla program verkar fungera som de ska, det kan vara lite riskabelt att byta OS men nu gick det som sagt utmärkt. Har inte satt mig in i alla nya finesser ännu, ska kolla runt lite och upptäcka mer vartefter.
Däremot är jag besviken på "Kartor" som inte uppdaterats alls på flera år, bifogar en bild från Tyresö Centrum där ett nytt höghus stått klart i flera år, på kartan är det fortfarande bara en stor grop. Trodde kanske att även detta skulle bli uppdaterat...
Däremot är jag besviken på "Kartor" som inte uppdaterats alls på flera år, bifogar en bild från Tyresö Centrum där ett nytt höghus stått klart i flera år, på kartan är det fortfarande bara en stor grop. Trodde kanske att även detta skulle bli uppdaterat...
Bilagor
M7_21
Aktiv medlem
Kartorna är nog ganska väl uppdaterade, dock är Apple's satellitbilder grymt gamla.
IKEA Västerås invigdes våren 2011, finns fortfarande inte med på satellitbilderna. Gatorna finns dock där i kartbilden.
Jag har kontaktat Apple om detta och fick svaret - ? Dvs de svarade aldrig. En annan märklig sak, i min iPhone är kartan över Tyresö Centrum i 2D ofullständig, men i 3D nästan bra, det 3 år gamla höghuset syns tydligt. Se bilder.
Bilagor
M7_21
Aktiv medlem
Man kan också strunta i Apples kartor och använda Google Maps istället. Har själv observerat de gamla kartorna.
Kartorna duger bra som GPS i bilen. En fördel är att jag kan sätta en knappnål på en viss punkt om jag inte har den exakta adressen. Annars trevligt med 3D-kartan med kompassen inbyggd samt en liten temp.mätare.
Tack alla för samtliga tips!