Annons

Macbook för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Går o funderar på att köpa en ny dator. En mac. Använder idag en bärbar pc 1,6Ghz,4GB, mobile radion 2400HD. Program jag använder är Lightroom, photoshop. Brukar även koppla in en extern 24" skärm vid behov och kör denna i 1900x1200.

Frågan är igentligen hur dom mindre Macmodellerna klarar detta? Dom som har Nividia 9400M och delat grafikminne på 256MB.
Då det är samma grafikkrets i både 13" och 15" modellerna så antar jag att prestenda på externa skärmar är likvärdiga dom imellan? Om man har samma konfiguration på processor och internminne i övrigt.

Den datorn jag har är ju inget prestandamonster men duger helt ok till det jag gör så antar att jag inte är så jättekräsen ;). Dock så är man ju alltid på jakt efter mer och bättre... Lite sugen på en bättre skärm och macen's led-skärm är intressant....

Jag sitter med en Mac Unibody och kan säga att de skärmarna är väl fina o skarpa på alla sätt..
Men de kan inte återge 32bit färg fullt ut.
Skärmarna är FÖR dåliga rent ut sagt.

Vi testade lite med det där, tog en bild på en blå himmel som har miljoner nyanser i blå. och när vi kollar i photoshop på bilden så ser det ut som att bilden är komprimerad i den tyngsta komprissionen i Jpeg dvs fula fyrkanter och skarvar i färgerna. När vi sen drar ut bilden på en Stationär 24" HP skärm så försvinner dessa problem helt.

Jag arbetar med stora batcher av begagnade macbook. Och Man har tur om man får en maskin som klarar miljontals färger.
Vi jämförde 10st likadana macbook unibody. 3 av dem klarade måttet.

Tycker mac som är så omtalade i samband med musik och grafikhantering borde göra bättre saker än så här.

Någon mer som har upplevt dessa problem?
Mvh P

Har du testat att kalibrera någon av skärmarna?

Jag har en 13" unibody som ska få följa med på en långresa som enda dator troligen. Det hade varit kul att veta om det går att öka prestandan lite på skärmen.

Och vet du om det finns andra laptopar som har mindre dålig skärm? Min erfarenhet är att även om mac inte är perfekta, så är det mesta andra sämre....

Bärbara och skärmar

Bärbara Macar har jämförelsevis bra skärmar för att vara just bärbara.
Så visst kan det fungera.
Men rent generellt så är en "stationär" skärm av bättre kvalitet att rekomendera.
Själv har jag en MacBook (unibody).
Samt en extern skärm.

Detta gör att ute på uppdrag så kan jag snabbt redigera och skicka iväg bilder, på kontoret så kan jag arbeta med en skärm som klarar betydligt bättre färgåtergivning.

Gällande bärbara Macar så har de nyaste MB pro förbättrade skärmar som klarar att visa betydligt fler nyanser än tidigare MB, och än den absoluta majoriteten bärbara datorer över huvud taget.

Sedan så har OS X bättre stöd för inbäddade profiler, och profilhantering än konkurrenten Windows.

Slutligen så är profilering/kalibrering av skärmar en självklarhet för den som ska jobba seriöst med bilder!(?)

Jo, givetvis är det så att stationära skärmar är bättre.
Men Otroligt nog så är skärmar på en 5000kr pc bärbar tillomed bättre vad de gäller återgivningen än en mac unibody.
Kanske inte i skärpa och ljusförmåga, men just att den inte klarar av att återge 32bitars färg. Känns som en självklarhet på en 13TKR maskin..

Men som jag sa, så är det helt beroende på vad apple använder för skärmar, ibland så får man en dålig ibland en bra. Konstigt nog håller de inte samma standard på "alla" maskiner i samma modell.

Lite som Dell, " vi tar de billigaste för dagen och snickrar ihop"
Då dell har ett tiotal revisioner på deras datoer.

Hade en kund som påpekade detta med Mac unibody, och jag förstod inte alls vad han menade, men nu när jag upplevt det själv så förstår jag varför det är så otroligt störande.

Tänk dig själv att bilden på en stationär dator visar bilden som de vore direkt taget från kameran i RAW, medans bilden på mac unibody känns otroligt dålig i färgnyanser. samt att den rundar av färgerna med fyrkantiga artifakter där färgerna inte "räcker till "

Pratade med apple idag, och det är precis så att datorer gjorda innan 2008 09 har i regel sämre skärmar än de som är gjorda efter 2008 09. Då de har bytt skärmen till en "bättre" men i vissa fall verkar problemet kvarstå.

Jag sitter ungefär som du, har unibodyn o jobbar på men en 24" som jag efterbehandlar bilderna på hemma.

Senast ändrad:
Ett enkelt sätt att se detta fel är att ha en bild med samma färg i miljontals nyanser.

Ha laptopen rakt framför dig, med bilden i full storlek,
vinkla sen skärmen, så den står mer lutad ner mot bordet den står på och sen lyfter du datorn lite i framkant och tittar på bilden under hela "momentet".

Om skärmen är dålig så ser du skuggningar i nyanserna, och fyrkaner av färgklickar kommer fram där skärmen inte kan återskapa färgnyanserna.

Så blev det.
Köpte en MBP 15" för att slippa extern skärm. Funkar utmärkt för mig som amatör med den skärmen. Snabbt o fint går det oxå. Killen i butiken påstod att det var bättre skärmar i 15" modellerna än i 13". Men vet inte om jag tror på det. Jag såg ingen skillnad i butiken iallafall..

Skärmen är jag oxå nöjd med, fina färger och inga fula fyrkanter i himlen som beskrivs ovan. Ja, om jag zoomar in en jävla massa såklart ;)
Hur som, den var inte billig men det blev bra. Det är huvudsaken.

ANNONS
Götaplatsens Foto