Annons

Macbook Pro Mid 2009, går den?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag har en äldre Macbook Pro från mid 2009, i5 duo 2.6 Ghz, 2 gb RAM. Testade att köra diverse trial-råkonverterare inkl Aperture på den men det gick väääldigt segt med 21 mpix filer. Nu är den som sagt bas-konfiggad med 160 GB HDD och 2 Gb RAM. Vilket förstås är ingenting. Tror ni den vaknar till liv med en ny SSD och 8 GB RAM? Pallar den Lightroom 5 och PS CS 6 utan problem då?

Bra att veta om det är värt att satsa lite på den...inga stora investeringar detta iofs men ändå.

Det borde kunna funka hyggligt ändå, tycker jag....
Det är inte så, att du knallar runt med en schmäckfull hårddisk?

Jag har en mid-10:a, i7 2.66, 4 Gb, och tycker att den går fint, även med stora filer. Men, då har jag förstås mycket ledigt utrymme på HDD:n.

Fast det skulle väl i och för sig inte skada, om du uppgraderade RAM:et till 4Gb.

Ä
Jag har en äldre Macbook Pro från mid 2009, i5 duo 2.6 Ghz, 2 gb RAM. Testade att köra diverse trial-råkonverterare inkl Aperture på den men det gick väääldigt segt med 21 mpix filer. Nu är den som sagt bas-konfiggad med 160 GB HDD och 2 Gb RAM. Vilket förstås är ingenting. Tror ni den vaknar till liv med en ny SSD och 8 GB RAM? Pallar den Lightroom 5 och PS CS 6 utan problem då?

Bra att veta om det är värt att satsa lite på den...inga stora investeringar detta iofs men ändå.

Är nog en Core 2 Duo i den. Maxa till 8GB så flyter det nog OK.

Jag kör Lightroom 5 på en 2012 Macbook Air med 1.7 GHz processor. Visserligen så är det en i7 och ett par år nyare än din i5 men med tanke på att din klockas i 2.6 GHz så borde det finnas tillräckligt med processorkraft. Jag har dock 8 GB vilket troligen kommer att göra stor skillnad om du uppgraderar från 2 GB, vilket i dagsläget är lågt och något som jag inte skulle rekommendera någon att använda. En ny SSD skulle förstås snabba upp bildhanteringen ytterligare då det skulle gå att läsa in nya bilder fortare. Med en SSD så skulle det således gå snabbare att byta mellan stora bilder medan RAM skulle snabba upp när du editerar en bild.

Jag skulle gissa på att för Photoshop så är arbetsminne ännu viktigare då bilderna konverteras till stora TIFF bilder.

Generellt sätt så kan man säga att processorutvecklingen inte går så fort numera. En dator som har ett par år på nacken klarar sig ganska bra så länge man inte har extrema krav på att hantera stora mängder data (tex film, videospel, eller batchprocessing av många bilder). Det kan vara en ganska billig investering att uppgrader minne (och hårddisk) som ger goda resultat.

Jag får inte ihop dina specar. Den senaste Macbook Pro:n som levererades med 2 GB RAM och 160 GB hårddisk kom redan i november 2007 (dessutom med Core 2 Duo, inte i5). En så gammal maskin skulle jag inte tro är värd att lägga pengar på. Dels kommer SSD:n bara att puttra på i SATA1-hastigheter, dels klarar den inte mer än 6 GB RAM.

Ovanstående förutsätter att det är en sån här du har: http://www.everymac.com/systems/app...k-pro-core-2-duo-2.6-17-santa-rosa-specs.html
Om inte, berätta gärna vilka specar som var fel så kanske jag kan ge bättre tips. :)

Toppen, tack för er feedback. Blir nog att jag blåser liv i den! Enda nackdelen där åldern tar ut sin rätt är väl de långsamma USB 2.0 portarna men FW 800 tuffar väl på skapligt för bildarbete och lagring tänker jag mig....

Hade en sen 2008 MacBook Pro 15. Stoppade in en SSD och ökade minnet till 6 GB som är max. Inte officiellt men fungerar.
Den fick ett helt nytt liv. Tillbringar nu sin ålderdom hos en av mina söner som säger den fungerar lika bra som hans nya arbetsdator. En PC men har bättre skärm.
Jag tycker att Apple skall ha en eloge för att man inte måste skrota sin dator var tredje år när det kommer en nya fantastisk release av operativt.
En dator lap top konsumerar cirka ett ton av raw material och delvis av material som är sällsynta och finns i begränsad mängd på vår jord.
Det behövs dessutom cirka 5 ton av rent vatten för att producera en dator. Också en resurs det är ont om på många platser på vår jord.
Det är inte vår bilkörning som är det största problemet i dag. Det är vår slit och släng konsumtion som är det största bekymret. Fast det är ingen politiker som vill prata om detta eftersom det samtidigt är det som håller igång vår ekonomi.
En billig T-shirt är kanske det värsta hotet men att kameror och datorer blir förlegade långt innan de drar sin sista suck bidrar också.
Även en kamera konsumerar runt ett ton av våra begränsade resurser och konsumerar mycket energi och rent vatten innan den når oss.

Jag har en mid 2009 som jag gjorde exakt som du planerar att göra dvs maxa internminnet samt stoppa in en ssd. Dessutom var det läge att byta batteri som jag beställde från Batterikungen. Funkar hur bra som helst med LR5 med. Jag använder den också för ljudproduktion och körde livesyntar i den under julshowar m.m. Visst hade det varit fint med en Retinaskärm men det känns som en stabil plattform att hålla vid liv ett tag till.

Jag har en Macbook pro late 2009 med 8GB ram samt en 256GB ssd den tuffar på riktigt bra, kör både Lightroom 5, Aparture samt Photoshop CC på den.

Den rullar på riktigt bra samt med senaste Mac OS versionen.

Jag får inte ihop dina specar. Den senaste Macbook Pro:n som levererades med 2 GB RAM och 160 GB hårddisk kom redan i november 2007 (dessutom med Core 2 Duo, inte i5). En så gammal maskin skulle jag inte tro är värd att lägga pengar på. Dels kommer SSD:n bara att puttra på i SATA1-hastigheter, dels klarar den inte mer än 6 GB RAM.

Ovanstående förutsätter att det är en sån här du har: http://www.everymac.com/systems/app...k-pro-core-2-duo-2.6-17-santa-rosa-specs.html
Om inte, berätta gärna vilka specar som var fel så kanske jag kan ge bättre tips. :)

Hmm, du har kanske rätt. Får kolla upp igen... kanske är så illa. Fast enligt http://support.apple.com/kb/sp541 så innehåller även en mid 2009 bas samma spec som jag har...dvs 160 gb HDD och 2 Gb RAM. Får som sagt kolla när jag kommer hem...

EDIT: Efter en snabb googling på bilder av en 2007 Macbook pro konstaterar jag snabbt att det inte är en sån där hemma. Min är tunnare och har svart tangentbord (analys och slutsats i den högre skolan!!)

Jag har en Macbook pro late 2009 med 8GB ram samt en 256GB ssd den tuffar på riktigt bra, kör både Lightroom 5, Aparture samt Photoshop CC på den.

Den rullar på riktigt bra samt med senaste Mac OS versionen.

Det tråkiga är att den här typen av uppgraderingar kan vi inte göra med de senaste generationerna av Apple.
Här finns inga möjligheter att enkelt uppgradera minne eller disk.
De skall Apple ha kraftig kritik för. Det är ett ytterligare steg mot slit och släng.
Om datorer kan uppgraderas och ärvas ner från power users till de med lägre krav och därmed begränsa behovet av nya datorer så minskar belastningen på vår värld.

Hmm, du har kanske rätt. Får kolla upp igen... kanske är så illa. Fast enligt http://support.apple.com/kb/sp541 så innehåller även en mid 2009 bas samma spec som jag har...dvs 160 gb HDD och 2 Gb RAM. Får som sagt kolla när jag kommer hem...

2009 mid MBP bas har ovan nämnda disk och RAM. Om du går in i system information borde model identifier vara 5.5

Jag har en 5.5 med SSD och 8 GB RAM och tycker att den hänger med skapligt. Att byta snurrdisken mot en SSD snabbar upp responstiden rejält. RAM från 2->4 GB snabbar upp lite, 4->8 märks först när många program är i gång.

Satt i en SSD i min gamla MBP från 2006 och det blev som en "ny dator" faktiskt. En del påstår att en SSD i vissa lägen är det som betyder mer än att uppgradera minnet...

EDIT: Efter en snabb googling på bilder av en 2007 Macbook pro konstaterar jag snabbt att det inte är en sån där hemma. Min är tunnare och har svart tangentbord (analys och slutsats i den högre skolan!!)

Ah, 13 tum. Jag hade för mig att 13-tummaren anno 2009 bara hette Macbook (utan Pro), men det var visst 2008.

Då blir det nog kalas med SSD och mer RAM. :)

Min mid 2009 funkar bra till det mesta men inte till raw-filer från min D800, där orkar den inte och blir för slö.
Dina filer är ju bra mycket mindre så det borde fungera ganska bra.

Min mid 2009 funkar bra till det mesta men inte till raw-filer från min D800, där orkar den inte och blir för slö.
Dina filer är ju bra mycket mindre så det borde fungera ganska bra.

Vad har du för specifikationer på din Mac? Om den inte klarar av D800 filer så känner jag att marginalerna är för dåliga. Jobbar ofta mycket med lager i Photoshop så mina 21 mpix filer blir ändå ganska tunga.

Någon som har erfarenhet av den senaste Macbook Pro? Den med 256 GB SSD och 8 GB RAM. Fungerar Lightroom/PS CC bra/snabbt? Kör oftast JPEG-filer på runt 16 mpix. Feedback vore tacksamt!

Någon som har erfarenhet av den senaste Macbook Pro? Den med 256 GB SSD och 8 GB RAM. Fungerar Lightroom/PS CC bra/snabbt? Kör oftast JPEG-filer på runt 16 mpix. Feedback vore tacksamt!

Kör inte den senaste utan en mid 2012 Macbook Reitna med den konfigurationen.
Den driver normalt sin egen skärm plus en Dell 3014 med 2560X1600.
Den har inga som helst prestanda problem med att ha både Photoshop och Lightroom igång samtidigt.
Den senaste versionen är knappast långsammare.

ANNONS
Götaplatsens Foto