Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macbook Pro, ni som har erfarenhet....

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Batteriet bryr sig nog inte, det är mätaren som mår bra av att självkalibreras då och då.

Li-jon-batterier tappar kapacitet över tid oavsett vad man gör med dem. Minst tappar de om de förvaras halvladdade och svalt, men det är ju inte realistiskt i en laptop. Att ladda ur någon gång i månaden har förmodligen ingen betydelse om batteriet är laddat större delen av övriga tiden.

Min MBA från 2009 har i stort sett alltid stått på laddning och nu är batteritiden rätt usel, kanske 45 minuter vid vanlig användning. Men å andra sidan var den nog inte så fantastisk när den var helt ny heller. Min nya MBA från slutet av 2012 står också mestadels på laddning och jag har ännu inte märkt någon praktisk försämring.
Jag vet inte hur dagens inbyggda batterier står sig mot gårdagens som man själv kunde byta ut.
Åtminstone har jag drabbats av svullna batterier i äldre modeller. När touchpaden inte längre fungerade berodde det på att batteriet under hade svällt.
Nu var det ett tag sedan jag bytte batteri på dessa men minns jag rätt var de också Li-jon batterier.
Personligen tror jag det är en myt att Li-Jon batterier inte påverkas av hur man använder dem.
Hur mycket vi kan påverka det och hur man i så fall skall agera är inte beskrivet av Apple.
Frågan blev känslig när apple byggde in batteriet och fick stark kritik från i-Fix-it.
Numera finns det en service där man kan få batteriet utbytt för cirka 1 000 till 1 500 kr.
Om man köper en dator och tänker att den skall leva 6 år så får man nog räkna med ett batteribyte på vägen. Apple har vi något tillfälle sagt att batterierna tål cirka 1 000 laddningscykler. Vilket vi kan förenkla till cirka 3 år.
Tar man en titt i en MacBook Pro eller en MacBook Air förstår man varför Apple valt att inte ha ett traditionellt batteri. I modern MBP tar moderkort, fläktar mm upp liten plats jämfört med batterierna.
 

Faketastic

Aktiv medlem
Batteriet bryr sig nog inte, det är mätaren som mår bra av att självkalibreras då och då.

Li-jon-batterier tappar kapacitet över tid oavsett vad man gör med dem. Minst tappar de om de förvaras halvladdade och svalt, men det är ju inte realistiskt i en laptop. Att ladda ur någon gång i månaden har förmodligen ingen betydelse om batteriet är laddat större delen av övriga tiden.

Min MBA från 2009 har i stort sett alltid stått på laddning och nu är batteritiden rätt usel, kanske 45 minuter vid vanlig användning. Men å andra sidan var den nog inte så fantastisk när den var helt ny heller. Min nya MBA från slutet av 2012 står också mestadels på laddning och jag har ännu inte märkt någon praktisk försämring.
Batteriet bryr sig. Hur svårt är det att använda google istället för att gissa och kanske lura folk som läser: http://www.apple.com/batteries/notebooks.html ?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tackar för fakta. Hittade inte längre detta hos Apple.
Det är väl tur att man själv har kvar lite minne även om man inte är ett batteri.
Så jag brukar försöka komma ihåg att rycka ur laddsladden varje dag och ge elektronerna lita gympa.
 

Astacus

Aktiv medlem
Har nu hunnit testa lite och är definitivt glad över valet!
Väsentligen snabbare än min tidigare MBP. En sak som kanske borde gå lite snabbare är när jag öppnar en RAW-bild i Canon Digital Photo Professional. Öppningen inleds med ett moment, "Generating a high quality preview...." som tar några sekunder. Går snabbare på min PC (som har ungefär lika bra specar som Macen) men det kanske kan vara så att programmets portering till Macens operativ inte är optimal.
Allt annat går blixtsnabbt vad jag sett hittills. Sen är ju skärmen helt fantastisk. Mycket nöjd! Igen, tack för all hjälp med valet.
 

Johannes-S

Aktiv medlem
Batteriet bryr sig. Hur svårt är det att använda google istället för att gissa och kanske lura folk som läser: http://www.apple.com/batteries/notebooks.html ?
Det stämmer ju med vad jag skrev: vid långtidslagring ska batteriet förvaras halvladdat och svalt. Det har alltså ingen betydelse om det laddas ur regelbundet eller ej. Den rekommendationen kommer av att batterimätaren behöver självkalibreras ibland (vilket inte står uttryckligen men så är det).
 

Johannes-S

Aktiv medlem
Mer information finns t ex här:

http://lifehacker.com/5875162/how-often-should-i-charge-my-gadgets-battery-to-prolong-its-lifespan

Fully discharge it once a month. This may seem contradictory, but hear us out. While lithium-ion batteries shouldn't be discharged regularly, most modern batteries are what's known as "smart batteries", which means that they can tell you how long you have until your battery dies (e.g. "2 hours, 15 minutes remaining"). This feature can get miscalibrated after a lot of shallow discharges. So, manufacturers recommend fully discharging your battery once a month to make sure this stays accurate.
 
ANNONS