Annons

MacBook PRO vs Sony Vaio F

Produkter
(logga in för att koppla)
denna gång passade väl inte släppet av processorer Apples tidsplan, det kommer snart nya och återigen kolla då vilka hastigheter som kommer att finnas i mac som standard.Inte kommer det att vara den som exv sitter i Vaion som diskuteras här

Ok så då kan vi mer eller mindre avfärda det ryktet helt som länken du hänvisade till handlade om...det ÄR en Intel® Core™ i7-620M processor (2.66GHz) med Turbo Boost upp till 3.33GHz som sitter i nya Vaion...alltså samma processor som det ryktas om skall sitta i ny Mac enligt länken du flikade in.
 
Tjatar folk verkligen om vilken tillverkare som har vilken processor?
Ingen av dom processorerna ni pratar om är speciellt intressanta ur ett prestandaperspektiv oavsett, då är det i7-820QM och i7-720QM som gäller.

MBP med matt skärm är en trevlig burk, dåligt tangentbord för utveckling dock. Den som försöker intala dig något om att OS X är stabilare eller bättre ljuger bara för sig själv, antagligen för att rättfärdiga ett köp för sig själv eller sin partner (istället för resan till medelhavet).

Jag kör Win7 och OS X dagligen.
 
Senast ändrad:
Har win blivit stabilt som OSx så är det bara att gratulera.
Det är många medelhavsresor och längre resor jag har kunnat göra genom åren bara för att jag har kört mac och sluppit att sitta och formatera om, defragmentera , rensa systemet,vänta på bildsökning etc utan bara kunnat arbeta på utan något gidder.
 
Har win blivit stabilt som OSx så är det bara att gratulera.
Det är många medelhavsresor och längre resor jag har kunnat göra genom åren bara för att jag har kört mac och sluppit att sitta och formatera om, defragmentera , rensa systemet,vänta på bildsökning etc utan bara kunnat arbeta på utan något gidder.
Det har jag kunnat göra i över 10år, är det inte dags att du slutar sprida massa FUD snart, jag menar, blir du inte trött på att skriva samma sörja om och om igen?
 
om du inte förstår skilnaden mellan Mac osX och win så är det inte så mycket att diskutera, jag har som fotograf och företagare digitaliserat verksamheten sedan 1993 med både mac och PC i mitt företag. Servicegraden vad det gäller mac är låg medan jag får hela tiden pula med mina PC för att de överhuvudtaget skall fungera och de båda systememen har belastats likvärdigt.
Livet är så mycket enklare med mac
jag kommer säkerligen få massa motargument, men de flesta har inte som jag kört de två systemen parallellt under flertal år.

Så, testa en mac så förstår du snart vad jag menar.
Sedan med en mac kan du alltid köra WIN operativsystem parallellt med OSX men du kan inte göra tvärtom med en Vaio dvs köra mac osX på den burken.

Nu skall jag i helgen installera om en bärbar HP 22000:- arbetsmaskin som tar 20min att starta upp.En manöver jag aldrig har gjort med någon av mina maccar

Hehe 20 minuter att starta upp!? att du inte rensat den tidigare. Ett tips som du inte verkar kunna du behöver inte lägga alla program som du installerar på autostart
 
Det har jag kunnat göra i över 10år, är det inte dags att du slutar sprida massa FUD snart, jag menar, blir du inte trött på att skriva samma sörja om och om igen?

likadant med dig

Erik, fråga vanligt folk som använder datorerna hemma om hur deras datorer uppträder efter ett tag,något år, i samtliga fall jag har talat med så upplever de att sina PC datorer blir allt långsammare, kräver längre uppstart osv.
Fråga samma saker till dom som använder Mac och vad de upplever efter samma tids nyttjande.

Själv har jag bara erfarenhet av mina egna PC + Win datorer sedan år tillbaka och det är en jävla skiland i underhåll och nerlagd tid jämfört med Mac.
 
Senast ändrad:
Hehe 20 minuter att starta upp!? att du inte rensat den tidigare. Ett tips som du inte verkar kunna du behöver inte lägga alla program som du installerar på autostart


autostart är optimerad sedan länge men det hjälper föga.

diskarna är defragmenterade

tempfiler är utrensade

hårddiskarna visruskontrollerade

fanskapet saggar ändå ner ju längre tiden går och nyttjandet av PC burken fortgår
 
15tum, 4GB-RAM, 256MB grafik, Intel Core 2 Duo
eller
16,4tum, 8GB-RAM, 1GB grafik, i7 QUAD Core

Ja den var ju svår.... Klart du ska ta den datorn som är överlägset slöare!
Varför? Jo, för med en mac så får du något du inte får på en pc. Illusionen att den är bättre fast allt pekar på att den inte är det.

Tyvärr är det ingen illusion. Den sanna uppstartstiden för en pc som stått oanvänd i 3 dagar är ca 10 minuter (antivirus, Windows update).Därtill spelar det ingen roll vilken processor du har om disken är den svaga länken. Antvirusprogrammet som du måste ha till din pc kommer att accessa disken i tid och otid vilket sänker prestandan dramatiskt.

Lite som att sitta fast i en bilkö med en Porsche och se mopparna glida förbi.Rätt verktyg för rätt uppgift gäller.
 
likadant med dig

Erik, fråga vanligt folk som använder datorerna hemma om hur deras datorer uppträder efter ett tag,något år, i samtliga fall jag har talat med så upplever de att sina PC datorer blir allt långsammare, kräver längre uppstart osv.
Fråga samma saker till dom som använder Mac och vad de upplever efter samma tids nyttjande.

Själv har jag bara erfarenhet av mina egna PC + Win datorer sedan år tillbaka och det är en jävla skiland i underhåll och nerlagd tid jämfört med Mac.
OS X behöver installeras om precis lika ofta/sällan som Windows7, om du medvetet sabbar din installation är det ju inte datorns fel, eller hur?
Jag hade klasskompisar som installerade om OS X ett par gånger under utbildningen för att det blev segt, huruvida det var deras fel eller inte låter jag vara osagt, men det är inte så relevant. Du kan alltid hitta fel och felanvändning om du letar, det är därför jag tycker det är så tråkigt med din uppenbara snedvridning som du borde veta (jag antar att du är frisk) inte hjälper någon.
Vanligt folk läser Aftonbladet, men jag vill inte gå omkring och tycka alla är idioter förrän dom bevisat det. När det är klart att så är fallet känns alla diskussioner helt meningslösa då det aldrig kommer bli en vettig nivå på diskussionen.

Att sitta och prata om 20min eller 10min i uppstartstid är ju bara helt absurt och rena lögner, om ni nu inte kör på en 286:a med disketter, vem tror ni att ni hjälper med såna utsagor förutom fanboys?
 
du menar det är som maccmupparna glider förbi på sina snygga välfungerande macbookpro som startar upp utan problem oavsett de har stått stilla mer än tre dagar

Till Erik, ge dig ut i verkligheten, tala med moster Ester eller din granne och fråga om hur de upplever sina pc burkar efter en tids användande.

Jag hade också bra koll på mina burkar en tid, gjorde ständiga ghostningar, körde antivirus, defragmenterade osv,körde antispionprogram etc, vilket gidder, vem orkar när det finns OSX
 
Senast ändrad:
OS X behöver installeras om precis lika ofta/sällan som Windows7, om du medvetet sabbar din installation är det ju inte datorns fel, eller hur?
Jag hade klasskompisar som installerade om OS X ett par gånger under utbildningen för att det blev segt, huruvida det var deras fel eller inte låter jag vara osagt, men det är inte så relevant. Du kan alltid hitta fel och felanvändning om du letar, det är därför jag tycker det är så tråkigt med din uppenbara snedvridning som du borde veta (jag antar att du är frisk) inte hjälper någon.

Att sitta och prata om 20min eller 10min i uppstartstid är ju bara helt absurt och rena lögner, om ni nu inte kör på en 286:a med disketter, vem tror ni att ni hjälper med såna utsagor förutom fanboys?

Håller med till fullo!! Har både Mac och PC. En rätt underhållen PC tar inga 20 min. att starta upp i så fall har man felet bakom tangentbordet.Skulle jag ha en PC som tog 20 minuter att starta efter jag använt den ett tag skulle jag välja mellan två utvägar. 1:Gå ut och kasta den till återvinning 2: Lära mig om hur en PC är uppbyggd.
 
Håller med till fullo!! Har både Mac och PC. En rätt underhållen PC tar inga 20 min. att starta upp i så fall har man felet bakom tangentbordet.Skulle jag ha en PC som tog 20 minuter att starta efter jag använt den ett tag skulle jag välja mellan två utvägar. 1:Gå ut och kasta den till återvinning 2: Lära mig om hur en PC är uppbyggd.


HÄR KOMMER DU TILL KÄRNAN
en rätt underhållen pc tar inga 20 minuter, köp en mac så slipper du underhålla Win burken ständigt , maccen underhåller dig och du slipper allt gidder med att underhålla burken.

se fö tidigare svar

Jag hade också bra koll på mina PC burkar en tid, gjorde ständiga ghostningar, körde antivirus, defragmenterade osv,körde antispionprogram etc, vilket gidder, vem orkar när det finns OSX
 
HÄR KOMMER DU TILL KÄRNAN
en rätt underhållen pc tar inga 20 minuter, köp en mac så slipper du underhålla Win burken ständigt , maccen underhåller dig och du slipper allt gidder med att underhålla burken.

Hm förstår inte ditt problem men nåt är det både PC och Mac måste underhållas mer eller mindre. Men du verkar ju vara helt tonårsanti mot pc varför lägga ner jobb på den i helgen, köp en mac till så slipper du ju pc vad är problemet???
 
Jag körde min pc med win7beta från början av förra året fram tills för någon vecka sen, inte underhållen alls typ, bara routerbrandvägg. inget av, den har funkat lika bra hela tiden.

Windows 7 är ett bra OS, men OSX är bättre tycker jag.
 
Hehe 20 minuter att starta upp!? att du inte rensat den tidigare. Ett tips som du inte verkar kunna du behöver inte lägga alla program som du installerar på autostart

Hahaha håller med...20min i uppstartstid!!! När jag läser sådant så undrar jag vad folk gör med sina datorer.
 
Hahaha håller med...20min i uppstartstid!!! När jag läser sådant så undrar jag vad folk gör med sina datorer.

Jo, det hade varit roligt att se vad han lyckats med. Förmodligen kör han 4st crackade OS/X VMWare-maskiner som startar automatiskt vid uppstart.

/Karl
 
Hm förstår inte ditt problem men nåt är det både PC och Mac måste underhållas mer eller mindre. Men du verkar ju vara helt tonårsanti mot pc varför lägga ner jobb på den i helgen, köp en mac till så slipper du ju pc vad är problemet???
Han ser det som sitt livsuppdrag att sprida FUD i trådar som denna. När man tar till "argumentet" "moster Ester" så har man inte bara trillat igenom isen utan man ligger på bottnen.

Att inte underhålla OS X känns rakt igenom naivt, hur kan man inte kontinuerligt genomföra diskkontroller på ett operativsystem som ignorerar fel i filsystemet?

För övrigt kan jag meddela att Win7 har automatisk defragmentering schemalagt vid installation, det är inget någon behöver tänka på.
 
ANNONS